السؤال

قبل 2 شهر (5 اجابه)
5 اجابه

أخبرت زوجتي بصراحة اني على علاقة بغيرها

السلام عليكم أنانا شاب عندي 33 سنه متزوج من 4 سنوات المشكله مش مبسوط ولا سعيد في حياتي انا عايش ومش عايش ما فيش مشاعر فيه جفاء وفتور ممكن ده لأن من الأول اصلا احنا كنا مخطوبين حوالي 6 أشهر في الشهر الأخير يعني قبل الفرح بحوالي شهر صارحتها بعدم حبي ليها وعدم إعجابي بستايل جسمها واحنا لازم نسيب بعض احسن من دلوقتي المهم الاهل ضغطوا علينا وقالو لازم تكملو كلام الناس ومركزنا الاجتماعي المهم تم الزواج وبعده بأسبوع صارحتها وقولتلها مش حاسس ناحيتك بجاذبيه دي الحقيقه حتي لك ان تتخيل أثناء المعاشرة الزوجية عمري ما قولتلها بحبك علشان مش حاسس بيها هيا اصلا كانت علي فترات متباعدة أقصد المعاشرة الزوجية كمان هيا بتبقي في اوده وانا في اوده وبقيت مركز في الشغل وسايبها عايشه وخلاص تربي الأولاد واعتبرت البيت لوكانده لحد ما قابلتها واتعرفت عليها بصراحه أعجبت بيها وعشقتها بجد المشكله تكمن فيا انا قولت لزوجتي بصراحه انا بحب واحده تانيه وانتي اللي خلتيني ادور علي حد تاني مع العلم أنها مش الستايل اللي بدور عليه لكن مش شرط حوار الاستايل انا ارتاحتلها نفسيا المشكله موضوعي مع زوجتي واقف على الطلاق اللي انا اصريت عليه علشان انا لم أحس معها بالرومانسيه والحب مع العلم أنها محترمه ومتدينه هما مستنيين يشوفوا اعمل ايه هل أقبل بالصلح واروحلها عند أهلها مع وسيط الخير اللي بيحاول يصلح بينا ولا أكمل في إجراءات الطلاق علشان ما فيش حب وتفاهم بينا واروح للبنت اللي حبتها وعشت معاها أجمل قصة حب واتوجها بالزواج بس ارجع وأقول خايف أكون ظلمت زوجتي واولادي اللي بعشقهم لكن برضو اللي اتعرفت عليها بحبها لدرجه ممكن أقولها أي حاجه واكلم معاها بدون كسوف أو احراج لكن زوجتي تحس احنا مش واخدين علي بعض وفيه احراج وكسوف بمعني مش متعود عليها وكلامي قليل معاها تماما وهيا كمان كلامها قليل عكس اللي بحبها ممكن اكلم معاها ما ازهقش ابدا أحب أخرج معاها واسمع صوتها مش عارف اعمل ايه كمان فيه مشكله تانيه أهلي قالولي لو طلقتها احنا مش موافقين علي اللي انتا حبتها ومش جايين معاك لأهلها وصارت مشاكل بيني وبينهم وقولتلهم مش اختار إلا اللي انا وعاوزها وكفاية اللي حصل

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

اجبارك على الزواج من قبل اهلك شيء وظلمك لهذه المرأة شيء اخر. رسالتك اثارت استفزازي وانت تتحدث عن ام اولادك وكانها كيس بطاطا لا مشاعر لها ولا اهمية ولا وجود ولا تريدها لانها محترمة ومتدينة وتتكسف ومش رافعة الكلفة معك ولأن ستايل جسمها لم يعجبك، يا سيدي ما تفعله خطأ فادح. اتق الله في هذه الفتاة التي اخرجت من بيت ابيها وعبثت بقلبها وعواطفها وانجبت لك اطفال رغم هذا وتربيهم تربية صالحة، ومحترمة وتعرف واجباتها وانت لا تعطيها حتى الحب ولا كلمة طيبة!! حسبي الله ونعم الوكيل، ولماذا لا تكلف خاطرك وتقول لها كلمة طيبة لان جسمها لا يعجبك؟؟ وهل المرأة جسد فقط؟؟ رفقا بالقوارير، ما اكرمهن الا كريم ولا اهانهن الا لئيم. يا سيدي ارجو ان تراجع حساباتك، ومن اخبرك ان هذه الحبيبة ستعطيك ما تريد، كيف تقبل لنفسها ان تكون على علاقة برجل متزوج، وكما خنت وخانت ستتم خيانتك منها وسيتم رد الظلم عليك. الحمد لله ان اهلك يشعرون بالصح ويتصرفون وفقا له. نصيحتي لك ان تخزي الشيطان وترتدع عن الحرام وتعود لزوجتك وام اولاد وتمسح الغشاوة عن عينيك تجاهها، وانظر لها بعيون العقل، فهي صالحة ولن تجد افضل منها وهي ام اولادك، اذهب لها واعتذر لعقلها وقلبها بانك اخطأت بحقها وقل لها قولا كريما. اما ان شعرت ان هذا مستحيل فاتركها وانفق على اولادك، وتزوج وتحمل مسؤولية قرارك، ولكن لا تزيد الظلم عليها. وعدا عن ذلك لا نصيحة لي عندك، وربي يهديك للحل الصواب.

قبل 2 شهر

انته ظلمت زوجتك وبغض النظر تتزوج التانية ولا لأ المهم تقعد معاها لوحدكم وتتناقشوا وتطلعوا بنتيجة ترضي الجميع سواء كان طلاق او زواج بثانية أو ترك الأخرى المهم ترضيها.

قبل 2 شهر

يا اخي تسرعت في الحكم على علاقتك بزوجك تقول قبل الزواج قررت انك لم تعجب بها قد يكون. ذلك نتيجة حيرة في اتخاذ القرار و ظن منك انك اخطات هذا اول خطا كان يجب أن تتريث على الاقل سنه لتعرفها بشكل كامل الخطا الثاني انك جعلت حكمك قطعيا بالتالي عقلك تبع حكمك و اظهر لك انكما لا تليقان ببعض. مسالت الكلام بحرية مع الاحرى يمكنك تطبيقها مع زوجتك و كسر حاجز الخجل يبدو أن زوجتك ليس لها خبرة فعلمها انت تتعامل معك ارى ان تردها خير لك . لم تخبرنا عن راي زوجتك هل هذا لانك تستصغر رايها و طلاباتها؟ارجو معرفة رايها

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه