السؤال

قبل 1 شهر (4 اجابه)
4 اجابه

كيف اخبر اولادى بحقيقة والدهم ؟

السلام عليكم معلش مشكلتى طويلة شوية بس انا فعلا تعبت من التغكير لوحدى انا كنت متزوجة لمدة 13 سنة منهم 10 سنوات كان زوجى نعم الزوج غاية فى الطيبة والحنان لكن كان مببتكلمش اى كلام حب ابدا واما كنت اقولة انتة بتحبنى كان بتهرب من الاجابة او يقول عادى متعود عليكى واقنعت نفسى انى كدة اسغد زوجة اية الكلام المهم الاسلوب معاية حلو وخلاص يبئة هوة دة الحب وفجأة زوجى اتغير فى كل شئ اى شئ وحش منى مع العلم انا كنت بهتم بنفسى جدا لانى كنت بشوف مشاكل حولية كتير من اهمال الزوجة لزوجها ورزقنا الله 2 بنات وولد زوجى ايلى كان مبيحبنيش اخرج بئة بيخترع اسباب لية علشان اخرج من البيت وكنت بستفرب جدا حجز للاولاد دروس فى اماكن بعيد وكنت بروح بيهم كل يوم واما استغرب يتحجج بمصلحة الاولاد لحد يوم اكتشفت لية التغيير كان فية زوجة صحبة وايلى كانت بتدخل بيتى كاخت لية بس انا كنت حسة ان فية شئ مريب من نظراتة ونظرتها لية بعدتها عنى بس كانت بتتقرب منة فهو اوهمنى انة مبفاش يشوفها اتارى هوة كان بيبعدنى علشان يقربها كنت اخرج وهية تيجى البيت لية المهم اما عرفت ثورت لانى لقيت صور ليها قى بيتى وفى حجرة نومى تركت البيت ومفلتش لحد على سبب خروجى من اهلى بس قلت لامة ايلى خدتنى بكلام معسول وطيبة وبعد كدة اكتشغت ان امة وكل اخلة يعرفوا بعلاقتهم من الكبير للصغير حتى اولادى اتصدمت فى الكل فلت خلاص ولادى اربيهم وهوة يبعد كل يوم كانت تبتلى علية بمصيبة مرة شيرت ليها فيديو ومرة ببعت ليها ناس يفضحوها عند اهلها ويعلم الله امى بريئة من كل شء المهم اننا بعد 3 سنوات من المشاكل اطلقنا طلاق نهائى 3 طلفات واخدوا اولادى منى وادمرت نفسيا ومعنويا ولم اجد نصير ينتصر لى سوى الدعاء لله حتى اهلى كانوا اشدقسوة منة لم يهتموا بى او بمشاعرى بعد العدة وافقت انى اتزوج والحمد لله رزفنى الله من يعوضنى واولادى اصبحوا يأتوا كل خميس وجمعة وابوهم تزوج من عشيقتة المشطلة انها مش سيبانى فى حالى برضك دائما تقسى اولادى علية وتفهمهم انى اتجوزت من جوزى بعد قصة حب وانة اهم منهم او تقول انى بعملها اعمال ودجل علشان افسد حيانها او تقلهم انها كانت مش عوزانى اطلق بس انا صممت علشان اسبهم مش عرفة اعمل اية اقول لعيالى واحكى التفاصبل بس خايفة اكون بتعدى على طفولتهم هما لسة 15و 14 و 11 سنة بس خيفة العيال تكرهنى يبقة كدة انتهيت عذرا على الاطالة

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

محاولاتها لاثارة المشاكل دليل على عدم سعادتها. لو كانت سعيدة مع طليقك لتركتك في حالك بعد ان حصلت عليه ولسعت لتكريه اولادك بأبيهم حتى يرحلوا عنه. هي تتخبط ولا تدري ما تفعل. نصيحتي لك ان تتجاهليها تماما، اهتمي بزوجك وبزيارة اولادك، لا تقحمي اولادك في اخذ ورد وتبرير فهم صغار ولا ذنب لهم. لا تخافي ولا تخبريهم بشيئ واتركي الامور للزمن فهم سيعرفون الحقيقة في الوقت المناسب. مهما جرى، حافظي على صورة والدهم ولا تذكريه بمكروه، علاقتك به انتهت لكنه يظل والدهم وسيبدؤون احترامك له.

قبل 1 شهر

ما فى داعى للخوف والقلق فانتى كنت مظلومة مع والدهم واكيد اولادك حيعذروكى ويقدرو موقفك لما يكبرو

قبل 1 شهر

ما تفكرى بالماضى وانتبهى لزوجك الحالى حتى لا تكررى تجربتك الاولى وما تخافى على اولادك مصيرهم يعرفون الحقيقة يوما ما

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه