السؤال

قبل 5 شهر (8 اجابه)
8 اجابه

بسبب حالتنا المادية اغار من الجميع

انا بنت عندي 12 سنة من مصر مشكلتي اني بغير جدا من اي حد من نحية الحالة المادية وكله يعنى مثلا عندي صديقة صحبتي جدا عندها كل حاجة انا اهلي على قد حالهم وبحاول احمد ربي وكل حاجة ولكن بجد يعنى انا نفسيتى تعبانة وكل اللى فى ايد غيري ببصلة وابقا عايزة ابقي زيها فى كل شئ حتى فى التفوق الدراسي اللى هي فيه ارجو تحلولي مشكلتي.

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

التفوق الدراسي سهل جدا ، اجتهدي وادرسي تتفوقين اما الحاله الماديه فلماذا لا تنظرين الى من هم اقل منك ؟ مهما تطورت حالتنا الماديه سيظل هناك من هم أغنى منا ولديهم كل شيء، لا تقارني نفسك بأحد لان ذلك سيحبط عزيمتك ولا تتدخلي فيما يملكه الآخرون ولا تملكينه ، قوي ثقتك بنفسك وتذكري بان الله يهب من يشاء وقد يهبك أشياء لا يملكها الأغنياء . تمني الخير للجميع كي يأتيك الخير ايضا.

قبل 5 شهر

اولا بسم الله ما شاء الله واضح رغم صغر سنك انك ذكية في طرحك لمشكلتك ودا شئ مبشر لحاجتين اولا هو انك حاسة بالمشكلة ودا كويس ودي اول خطوة للحل ثانيا إدراكك للواقع اللي انتي عايشاه مش عايشة في الوهم زي ناس كتير بتعمل ! المهم دلوقتي اهم حاجة لازم تعرفيها ان موضوع الرزق دا مش بإيدك اصلا وان الفلوس مش كل حاجة جايز شكلك اجمل من صحبتك الغنية او دمك خفيف عنها قصدي يعني اكيد فيكي شئ بيخليكي مميزة عنها وعليه لازم يكون عندك حاجة مهمة جدا اسمها القناعة والرضا بما قسمه الله لكي وتأكدي ان دوام الحال من المحال ☺️ وان شاء الله ربنا يصلح حالك ☺️

قبل 5 شهر

السلام عليكم. هذه ليست غيره سيئه، بل جيده، يجب تحول طاقات الغيره الي عندك الى طاقات ايجابيه من الغيره و العمل لكي تتفوقي زيها. و الرزق من عند الله و يجب علينا العمل و القبول بما يكتبه ربنا لنا

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه