عمري 19 عام و لا اتستطيع التعامل مع اي شيئ

قضايا اجتماعية
animate

انا عندى 19 سنه بس مش عارفه ده حقيقى ولا لاء يعنى انا مش بعرف اعمل حاجه مش بعرف اتعامل مع حد مش بعرف اتصرف ازاى وحتى مفيش حد اقدر احكيله الكلام ده لان مفيش حد بيفهمنى حتا انا مش عارفه افهم نفسى اعمل ايه بجد مش عارفه تعبت والله من كتر التفكير ف كده ومش عارفه اوصل لحل بخاف اوووى بخاف من كل حاجه بخاف اكلم حد بخاف من نفسى بتكسف من كل حاجه مع انى اوقات كتيير بحاول ابين عكس كده وانى واثقه ف نفسى ومفيش اى حاجه بس مش بعرف وبرجع لطبيعتى تانى بجد نفسى اتغير انا انا مش عارفه اتعامل مع اى حد حتا اقرب الناس ليا مفيش حد بيستحملنى لانهم مش فاهمنى وانا مش عارفه اتكلم مع حد بهرب من الواقع ناس كتيير قالتلى كده دايما بكون لوحدى الحاله العامه حزينه ومش بضحك بس من جوايا نفسى مش اكون كده نفسى حد يكون معايا مش بحب اكون لوحدى بس ده غصب عنى لانى مش بعرف اتعامل مع حد نفسى بجد حد يتكلم معايا ويساعدنى ..

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • أخصائية علم النفس والتثقيف الصحي ميساء النحلاوي هل تعيشين مع اهلك؟ كيف علاقتك بوالدتك واخواتك؟ تقربي منهم واشرحي لهم مخاوفك ومشاعرك ولا بد ان يساعدوك. التحقي بدورات تقوي مهاراتك في التواصل مع الاخرين، مارسي الرياضة، تطوعي في جمعيات خيرية، كلها أشياء ستساعدك وتشغل وقتك بأشياء مفيدة وتجعلك تتخطين مشاكلك.
  • صورة علم United Arab Emirates
    صورة علم United Arab Emirates
    من مجهول

    يا اختي الفاضلة هاي كلها اوهام بتجي كتير للصبايا بعمر المراهقة ،، انتي بمرحلة حساسة حاولي انك تتخيلي الاحسن ، هاي كلها اوهام انتي تقدري تسوي كلشي ، ربك عاطيكي عافيتك ببدنك ، عيشي حياتك يلا الجاي كتير ، لشو مستسلمه وانتي لساتك ببدايه المشوار؟ ، ياحبيبتي انا متل اختك و فاهمه عليكي ، مريت بهاد الوضع و كتير كان مزعج لدرجه اني ما بنام من كتر التفكير ، بس الحمدلله تعالج هالشي ، و تأكدت انها كلها اوهام بس مو اكتر الله يحفظك …

  • animate

  • صورة علم Jordan
    صورة علم Jordan
    من مجهول
    الثقة بالنفس اهم شيء لازم تزيدي ثقتك في نفسك و تتقربي من اهلك و خاصة امك لانها الوحيدة الي رح تسمعك وتساعدك و تكون جنبك دائما
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    الاختلاط مع الناس والعثرات والخبطات في الحياة هي اللي تعلم ، لازم تكثفي خروجك واختلاطك مع الناس عشان تتعلمي
  • صورة علم Algeria
    صورة علم Algeria
    من مجهول
    استشيري طببيب نفسي.انت في عز الشباب اطلقي العنان لنفسك .تعلمي مهرات جديدة او انخرطي في جمعيات خيرية.لا تتركي الوقت يفوتك .
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    عزيزي عليك أن تعززي ثقتك بنفسك , الحياء مطلوب لكن دون أن يزيد عن حده ويؤثر على شخصياتنا , اسعي وراء تعزيز ثقتك بنفسك ,زيدي من ثقافتك وطوري شخصيتك عندها ستتعاملي بشكل أفضل .

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟