السؤال

قبل 7 شهر (2 اجابه)
2 اجابه

احببنا بعض 10سنين لكنه تبدل

السلام اني مشكلتي زوجي.... احببنا بعض 10سنين ومر علينا ياما مشاكل ومعارضة من اهلينا بس الحمدلله اجتزنا كل المشاكل دي واتجوزنا وجبنا اربع اطفال زي العسل. حتقولو طيب فين المشكلة المشكلة من اول ماكتبنا الكتاب زوجي اتبدال معايا اوي ماباش الراجل الي انا عرفتو بقى شخص تاني انا معرفوش بارد ساكت طول الوقت يدور على كل فرصة علشان يتمسخر عليا حسيت انو الشخص الي حبيتو ظحيت علشانو بي اهلي وبيتي وكرامتي ووقفت وقالت ح تجوزو وتحديت كل الصعوبات بس في النهاية سبني وراح راح بي روحو بي فكرو اما جسدو موجود بس مش حاسة بيه مش عارفة مين السبب اني لومت نفسي كتير وقلت ممكن اهتمامي بي اولادي بس هو متباديل معاية من قبل مايجو بيحب وحدة غير قال لا ابدا طيب اية السبب بيقول الضروف الضروف تخليك تحربني اني باسم الضروف والله تعب نفسياوجسديا اصبحت انا مش ضايقاه ولا ضيقة اشوفو ومش عايزة يلمسني بحس بي شخص غريب بيلمسني مش حب حياتي قولولي اعمل اية

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

الحب حاجة والزواج حاجة ثانية. معظم العلاقات تكون مختلفة فترة الحب والخطوبة لأن الاثنين يكونوا لابسين أقنعة حتى يجذبوا الطرف الآخر لكن بعد الزواج الأقنعة تنزل ويبدأ الشخص يكون على طبيعته. وما يحدث مع زوجك هو أنه بعد الزواج رجع لطبيعته وهذه هي شخصيته. إذا كان في حب يمكنكما أن تتكيفا على الوضع بعد الزواج. أتركيه في حاله وانتبهي لنفسك وأولادك حتى يشعر هو أنك لم تعد تهتمين بتغييره ربما هنا يشعر أن العلاقة بحاجة للاهتمام والتواصل الصحي. الغريب في الأمر أنك تقولي أنه تغير بعد كتب الكتاب لكنك صبرتي والآن بعد انجاب 4 أطفال تشتكين من تغيره. انظري إلى نفسك أيضا ربما يكون هناك سبب من عندك.

قبل 7 شهر

عزيزتي الشي الي لازم تعرفيه و تتأكدي منه انه الحياة قبل الزواج و او حتى ايام الخطبة تختلف تمام الاختلاف عن الحياة بعد الزواج , يعني المشاعر يصيبها فتور و العلاقات تتغير .. ممكن السبب انه الحب يختلف قبل الزواج و هذا لا يعني انه الحب راح و تأكدي انه الزواج بعد 10 سنوات أكيد ما رح يروح سدى

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه