السؤال

قبل 7 شهر (12 اجابه)
12 اجابه

يتيمه و ارتبطت لاعوض حنان الاب

انا بابا متوفى من وانا عندى ٥ سنين ودلوقتى انا عندى ١٧ سنه تعبانه اوى فى حياتى من غيره ومش بحس ساعات بنفسي لما بشوف اب مع بنته بتعب وانا ماشيه فى الشارع وببكى من غير مااقصد مش بقدر امسك نفسي انا ارتبط قبل كده بس مش علشان احب ولا كلام البنات ده انا كنت عايزه احس بحنيه الاب فى اى حد يخاف عليا يحس بيا يطمن عليا بس انا مش عارفه احبه وهو بيحبنى والمفروض انه هيخطبنى الشهر الجاى وانا مش عارفه اعمل ايه هو كويس جدا معايا بس انا عارفه انى مش هسعده طول الوقت وانا بكلمه حاسه انى عايزه بابا مش عايزه حد حاسه انى مش قادرة اعيش بالوضع ده دماغى بتلف تعبانه اوى اوى والله ومافيش حد حاسس بيا كله هيقولى ده نصيب وامر ربنا. بس انا مش مستحمله. وهظلمه معايا انا مش عايزه ارتبط ومش عارفه احب حد انا عايزه بابا بس نفسي حد يحس بيا انا عايشه ميته والله العظيم مش قادرة اعيش طفولتى كلها راحت وماحستش بيها غير بآلم ووجع قلبي على بابا من صغري وانا بسأل عليه ماما تقولى هو شايفك وحاسس بيكي بس لو هو حاسس بيا اكيد هياخدنى معاه مش هيسبنى اتعذب كده انا عايزه حد يقولى اللى انا فيه ده ايه علشان انا تعبت انا بصلي ومش بسيب فرض وقريبه من ربنا اوى بس تعبانه مش عارفه

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يا ابنتي ملايين الأطفال يعيشون بدون أب، وكما قالت الوالدة هو قسمة ونصيب، وهي ايضا فقدت زوجا، واخوتك فقدوا ابيهم، وامه فقدت ابنها، فلست الوحيدة ممن تعاني من خسارة فقد الب، الله يرحمه، ولن نستطيع ان نغيّر شيء لو بكينا العمر بطوله. لن نعيد دقيقة من الماضي لأنها مضت. أنت الان شابة وبدلا من القهر والبكاء بدون فائدة، ولأجل تكريم اسم ابيك، كوني بطلة ومتفوقة، اعملي على رفع اسمع بالعلاي، هل تصدقين انني اعمل كل جهدي لتقديم الأفضل دومًا حتى يقال ابنت أبي، لأني وعدت نفسي ان ارفع اسمه في محافل العلم والنجاح، وقد ساعدني هذا على تقديم كل الخير. اريدك ان تفعلي مثلي، ادرسي وتفوقي وانجحي وادخلي الجامعة واعملي، وارفع اسم ابيك ليفخر بك. الزواج ليس حلا، ولن يعوضك حنان الب، فأنت لا زلت صغيرة على الارتباط، وعليك ان تنجحي بنفسك وترتاحي وتستقري قبل التفكير بالزواج. لو انت ابنتي لن اوافق على الزواج لتعويض حب الأب، لأنه لا يعوضه اي شخص. يجب ان تعملي على تعويض هذا الحب بنفسك ومن نفسك وعلى نفسك بالنجاح والتقدم، يا ابنتي انا ايضا فقدت امي وكانت كل شيء بحياتي، ضاعفت اعمالي لأجلها، لجل ان يقال ترباية امها- الله يرحمها- لو سألتي ستجدين ملايين مثل وضعك، ولكن الشاطر من يتقبل قدر الله وقدره، ويوكل أمره لله. أعرف كم هو مؤلم ان ليس لك اب، ولكن لك ام، وعندك عقل وانا متأكدة انك تستطيعين تحويل فيض الحب والعطف هذا الى بركان من النجاح والابداع، ليقال ابنة ابيها. وفقك الله، ونحن في الموقع اصدقاءك واحبائك، ولكن ان تراسلينا في اي وقت لتفريغ مشاعرك، طمنينا عنك دومًا وافرحيني بخبر نجاحك. وفقك الله ورعاك غاليتي.

قبل 7 شهر

الله يرحمه و يجعل مثواه الجنة , لازم تعرفي انه هذه سنة الحياة , و هو عند الله و في مكان احسن .. و زعلك و المك الشديد و بكائك لن يرجع لأ رح يضعف امك و يحزنها على فراقه أكثر , انت الان لست صغيرة و يجب عليكي ان تتمالكي من اجل نفسك و من اجل امك . قد اتفهم حزنك على اباكي لكن انتي الان تبالغين في اذية نفسك و عدم الاستجابة للامر الواقع , و كل هذا و تريدين ان تتزوجي و انت في هذا السن ؟؟ سن ال 17 انت لا تفرقين الصح من الغلط و لا تقدرين على الواجبات الزوجية و مراعاة زوج و بيت .. انا انصحك ان تصحي من هذا الجو و اذية نفسك !

قبل 7 شهر

بنتي العزيزة الله يرحم والدك و يصبرك على كل هذا الالم الي انت تعانيه , تأمدي انه كلام ماما صحيح هو شايفك و لما تكوني انت حزنانة و متألمة هو ما يكون سعيد في هذا ! و انتي اكيد ما تحبين هذا الشي ... لا تنسي انه امك الحمدلله موجودة و الام حنانها اعظم حنان و مستحيل تلاقين مثله في كل العالم , حرام تعيشي اجمل سنين حياتك و انت حزينة , و بالنسبة لموضوع الارتباط , انت في سن 17 سنة لا تهربي من وااقع ممكن يكون اليم الك لواقع اصعب منه , الزواج ليس المفر الوحيد من المشاكل .. خاصة انك حاليا غير مستقرة و ممكن تكون قراراتك غير صحيحة .

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه