السؤال

قبل 6 شهر (7 اجابه)
7 اجابه

كيف اطرد الشيطان من داخلي ؟!

السلام عليكم انا فتاه عندى 20 عاما مشاكلى مع عائلتى وبالذات اخويا الكبير بداءت من لما كنت ف الاعدادى كنت حبيت ابن خالتى وكان ضابط مهم والده قال عليا حديث مش كويس ودى كانت بدايه مشاكلى مع العائله و وعدى الموضوع ودخلت الثانوى وانا ف تانيه ثانوى حصل واحده من زميلاتى اتعرضت لتحرش من مدرس اتصلت بيا وحاكتلى انها حكت لصحبت وان مامت صحبت عرفت وحكت للمامت البنت الى حصلها التحرش اخويا سمعنى وانا بتكلم ومن هنا عام اتفقمت المشاكل وساعتها اتهمو ان صحبتى هى الى غوت المدرس مع انهم لا يعرفوها ولا يعرفو المدرس وراحو امى واخويا لاهل البنت وعملولها فضيحه واحرجوها قدام امها ويوميها مامتى قالتلى انتى حامل انتى غلطى مع حد واعراض ارتفاع الضغط والسكر جاتلها وان انا هاوطى راسهم ف الوحل وعمالولى مشكله انى مش محترمه وساعتها فتحولى موضوع ابن خالتى القديم والى بيتقال عليا عدى موضوع ودخلت تالته ثانوى وجيت ايام الامتحانات وجاتلى حاله خوف شديد من الامتحانات وعياط ومش عايزه اخش الامتحانات ورحت لدكتور نفسى انا وماما اتكلم معايا وطلب منى اعمل جلسات ع دراعى اليمين لانه مكنش بيتحرك وروحت عشان اعمل الجلسه وسبته مع ماما وروحت البيت وسمعت ماما وهى بتقول لاخويا ان الدكتور بيقول ان انا عندى حاله نفسيه بسبب عدم الشعور بالامان ف البيت وان من الطبيعى انى احب اخويا قالها ده دكتور متخلف وقعد يشتم وعدى الموضوع ودخلت الكليه وانا معرفت اكون صدقات لانى حسيت بنفتاح كبير اوى ومحبتش انى اندمج فيه مهم ف يوم اتعرفت ع صديق ع فيس من كليه مشفتوش ولا شفنى بس اتعرفت عليه لانه كان ف نفس كليه بتاعتى وفتح اخويا الفيس بتاعى وطبعا كان عاليه كلامى مع صحابى ومعاه وعاملى مشكله كبيره وفضيحه ف البيت وواتلم هو واخواتى عليا واتبهدلت وقالولى انتى مش بتروحى الكليه ده انتى بتروحى شقق مفروشه احنا منعرفش عنك حاجه وقال يوميها انى اعرف رجاله وشتمه متتقلش وبابا وقفلهم وقالهم مالكومش دعوه بيها وحاولت اشرحلهم وافهم ان انتم فهمتم غلط وانكم اجتزءتم من الكلام مفهموش ومن ساعتها لحد دلوقتى وانا بتعامل ع انى واحده مش كويسه ماشيه مشى بطال وانى اقل مخلوقه ف البيت وف عالم اون مرتات اخواتى اطهر واشرف منى مع انى والله حاولت افهمهم ومدرسينى حاولو يفهمو ماما سوء التفاهم وان البنات دايما ليهم حكايات واسرار مع بعض قالت ماليش دعوه مشكله ان انا نفسيتى زفت جداااااااااااااااا والشيطان مش سايبنى وع طول بحلم باخويا ده بيرمى عليا ثعابين عايزه اطرد الشيطان بس مش عارفه والله مابيعدى فيلم بيحكى عن مراهقه او اى حاجه او موقف غير لما يكرولى تاريخ حياتى كله قدامى وقدام اى حد ودايما مقللين منى انتى فاشله ف الدراسه انتى وحشه ف الشكل ولما مرات اخويا ولدت قالولها ماتجيش عندنا كتير وانا موجوده عشان متجبش بنت شكلى ودايما كانو يقلولها متبصيلها انا اسفه ع الاطاله س انصحونى اطرد الشيطان ازاى مع ان اخويا ف البيت لوحده شيطان عايزه اطرد وساوسى لانى بجد بحس انى ع استعداد لارتكاب جريمه وبحاول اهدى نفسى انا اسفه ع الاطاله

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

نصيحتي انت عاقلة وبالغة وراشدة ولكن ان تقيمي تصرفاتك بنفسك، الناس تتحدث في جميع الأحوال. انت تعرفين نفسك طاهرة وشريفة، وما حدث اجتزاء للعبارات والكلمات. طالما انك صادقة مع نفسك استمري في حياتك بكل ثقة. وهنا يجب ان تعملي على رفع ثقتك بنفسك قدر المستطاع. ثم عليك بالتغافل والتغابي عنهم، وتجاهل كلماتهم وعباراتهم، وحتى لا تتحدثي معهم، لانهم سيشعرون ان لن يستفزوك ويتركون الموضوع. اجتهدي اكثر وشدي حيلك اكثر في الدراسة، وتوقفي عن حركات البنات الطايشة، ابدعي وتخرجي اولى على قسمك، لتردي لهم الصاع صاعين. لا تختلطي بهم قدر استطاعتك، لا تزوريهم ولا تتدخلي بهم اقضي الحوائج المطلوبة منك بالبيت بصمت وهدوء مارسي الهوايات والمهارات التي تحبيها، ومع الوقت رح ينتسى الموضوع ويصبح في خبر كان. لا تقلقي من كان شريفا من الداخل وصادق سينصره الله.

قبل 6 شهر

نفس المشكل انا كرهت و مليت

قبل 6 شهر

الجأي لله تعالى و ادعي الله ان ينجيكي منهم و ان يعوضكي خير .. و ان يحميكي من شرور نفسك و يبعد عنك الافكار و الوساوس من الشيطان .. الله يهدي بالك و يساعدك

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه