السؤال

قبل 5 شهر (25 اجابه)
25 اجابه

زوجي يطلب مني ان اكون خادمه لاهله

زوجي يطلب مني ان اكون خادمه لاهله

مشكلتى ان جوزى اتغير معايا جدا بعد مكنا بنحب بعض جامد وقصه حب لانه للاسف هوا وعيلته فيهم طبع وحش وهوا لو مخدوش منك الى هما عاوزينه على اكمل وجه يتغيروا معاك جدا مقابله فاتره وطريقه بايخه وده كله لان والدت زوجى سافرت وسابتلنا ابو زوجى واخوه الشاب يعدوا عندى شهر وازاى اقول لزوجى ان ده وضع غلط لان معانا شاب فالبيت وانى تعبت وشقتى اتبهدلت وده لان تلات رجاله ليكم ان تتخيلوا الشقه بقت ازاى اتبهدلت خصوصا والده مش متحكم فالحمام وبيسبوه ليا وينزلوا شغلهم وهوا شخص متعب لابعد الحدود مش مسئلت اكل وحمام ونوم لا هوا عاوز حد قاعدله 24 ساعه يعدل المخده وبينسى انه لسه طالب الطلب ولو معملتوش يضرب الترابيزه برجله يقلبها وواخوه شخص عنيف حتى لو حد قاله سلاموا عليكم ميردش او يرد بقرف فقصرت الشر وفضلت فاوضتى محبوسه شهر مبخرجش من اوضتى غير للمطبخ والحمام والوضع ده كان تاعبنا كلنا حتى جوزى واخوه زعقوا جامد لابوهم بسبب ان شغلهم اتخرب بسببه زوجى مخدش رايى ولا قالى انهم جايين فجاه دخلوا عليا وبقوا يتعاملوا عادى ابوه بقى يفتح عليا اوضتى واخوه بقى يفتح بمفتاح اشقه ويدخل عادى بدون استاذان بقيت الاقيهم فالمطبخ وفكل حته فالبيت مفيش اى خصوصيه للست الى فالبيت ومع ذلك فضلت مع جوزى مسبتوش لحد ما حماتى رجعت وروحوا صراحه دخلت اهلى لان جوزى كان من كتر ضغطه بيهنى وطردنى من بيتى مش عاوزنى حتى اقول ان الوضع مش مريحنى راح زوجى حكى لاهله انى مش عوزاهم عندى طبعا امه واخته قلبوه عليا وقسوا قلبه وغلطونى ومراعوش ربنا انى بنت ناس وان اخت جوزى ميرضوش لبنتهم وضع زى ده الى مزعلنى اوى من جوزى انه عاوز يريح امه واخته على حسابى بيقولى مش مسئوليه اختى خدمه ابويا ؟ امال هى مسئوليتى انا ؟ وامه منتهى الانانيه شايفه ولادها سابوا شغلهم وقعدوا جنب ابوهم وهى قادره على خدمته وسيباهم ولا فارقين معاها هى بس عاوزه فلوس والبيت يتملى اكل ازاى وولادها قعدوا من شغلهم لانها مش عاوزه تساعد جوزها ولا بنته طايقه ابوها هل استاهل ان جوزى بقى شايفنى موقفتش جنبه ولا استحملت اهله ؟؟ انا اتحملت ابوه واخوه شهر وبنتهم متحملتش تخدم ابوها يوم واحد قالت لجوزها يجى ياخدها جرى هل استاهل ان جوزى يهنى ويقولى عدم وجودك كان احسن هل واجب انى اخد ابو زوجى الغير متحكم فتصرفاته او اى شئ ولا حتى انه ياكل نفسه ولا الحركه يعيش عندى طيب اعمل ايه عاوزنى احركه ولازم اشيله واحضنه عشان اعرف احركه طب ازاى وازاى ادخله الحمام وضع صعب عليا اوى وهوا عنده بيته وتلات رجاله وبنت وكلهم شايفنى وحشه لانهم مرتبين حياتهم ان انا الى اخدم ؟؟ ده يرضى ربنا

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

اذا كان هذا الوضع تماما كما تقولين، فالوضع كما هو بائن سيدتي كما يلي: واضح أن العائلة تعاني من أنانية مفرطة، فكل يسعى الى راحته، والام غير قادرة على السيطرة وبث روح المحبة والتعاون. فطبعا في هذه الحالة، سينكب الجميع على تسخيرك لهذا العمل، ورمي كل الواجبات التي لا يحبونها عليك. المشكلة هنا أن زوجك واقع تحت ابتزاز عائلي يشترط عليه انقاذ الموقف، ولا أعرف لم الرجال يقفون أحيانا مع أهلهم ظالمين للطرف الاضعف. وكأنه يقدم له أضحية ولاءه لهم، لانه بشعوره ان كان متزوج وناجحا فعليه دفع ثمن ذلك لاْهله. المساعدة جميلة طبعا، لكن لا أن تكون مشروطة، وألا تأخذ استغلالا. عليك أن تحتجي بشدة على هذا الوضع، بهدوء وعقلانية، دون كلام كثير، ولا تفاصيل كثيرة، احتجاجك هو الصمت العميق، ويعلن عنه نفسه بكلمة واحدة: ظلم...أنا مظلومة ولا أقبل الظلم...وانصرني يازوجي ظالمة أو مظلومة، أي لاتجعلني ظالمة، ولاتقبل بي مظلومة إن كنت رجلا حقيقيا تحب ان تكون زوجي. بيت أهل زوجك لهم، ومشكلتهم هم، وإن اردت المساعدة فمن بعيد وبدراسة. موفقة

قبل 5 شهر

انا شاىف انك تحفظى كرامتك كفاية اهانة الحياة بينكم مستحيلة هو لا يحبك لازم تخدى قرار ويتمسك بيه حتى لو ادى الى الانفصال

قبل 5 شهر

اوﻻ ليس واجبا على الزوجة ان تخدم فى بيتها خاصة لو زوجها ميسور الحال فما بالك بخدمة حماها واخوه ...اخوه بالذات حرام شرعا وواضح ان الاب خدمته صعبة جدا..الحل الامثل هو احضار خادم له يقوم على رعايته ويتشارك اﻻخوة فى دفع راتبه ويكون تحت اشراف اﻻم او الاخوة...حاولى تقنعى زوجك بهدوء وسياسة

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه