السؤال

قبل 6 شهر (10 اجابه)
10 اجابه

اخو طليقي تقدم لي !

كنت متزوجه من شخص بهدلنى كتيييير اوووى بهدلنى بمعنى الكلمه كان اهله بيحبونى جدا وعارفين انى كنت خساره فيه اتطلقت منه من سنتين انا يتيمه الاب والام وعايشه لوحدى ومفيش حد بيسال عليه ى ودلوقتى اخوه عاوز يتجوزنى بيقولي انا عارف ان اخويا ظلمك كتير هو متجوز بس مش مرتاح مع مراته بس هو راجل بمعنى الكلمه وعلي العلم انا معاياه بنت من اخوه عاوز يتجوزنى من غير علم اهله كلم اخويا واخويا مش موافق انا نفسي اتجوزه عشان عارفه انه هيحافظ عليه وعلي بنتي اعمل ايه ؟!

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يا سيدتي، الموضوع فيه شيء خطأ. لا تتسرعي لو كان الموضوع صحيح كان اخوك وافق. اسمعي صوت من الخارج وهو صوتنا نحن لأننا نرى الموضوع من خارج زاويتك، يريد ان يتزوجك بالسر؟؟ لماذا؟؟ لو كان رجل على قد حالة مثل ما بتقولي كان اعلن امام الجميع. سيظلم زوجته؟ وستكونين انت طرف في الظلم، هل تريدين ان تخربي بيت عامر، مش مرتاح مع زوجته مشكلته مش مشكلتك انت. ثم هل سيكون احن على ابنتك من ابوها الذي تركها؟؟ هل ستقبل حماتك التي تحبك الان ولكنها ستنسف حياتك ان تزوجك ابنها الثاني والأول على قيد الحياة وبالسر، وتخربي بيته. ستصبحين خرابة البيوت، خربت بين الاول بالطلاق والثاني بالزواج بالسر. هكذا سيقول الناس عنك عادة عندما يموت الزوج يتزوج الأخ زوجته في بعض الحالات لاجل المحافظة على الولاد. لا يا سيدتي لا مصلحة لك في هذا الزواج. انتبهي لنفسك من هكذا قرارات متسرعة. عيشي لابنتك، وسيرزقك الله رزقا حلال وزوج جيد ان شاء الله تعالى.

قبل 6 شهر

اخووووووه يعنى عم بنتك وطليقك عايش هوا حلال بس فين العرف والمشاعر ومشاعر الاخرين ازاى تتخيلى تجوزى اخو جوزك وازاى يتقدملك وجوزك عايش يعنى كان بيبصلك ازاى واخوه متجوزك وليه من ورا اهله الراجل ده مش صح ده كان بيبصلك بصه طمع وانتى فايد اخوه ومش عاوز يخسر مراته وممكن تكونى وسيله انتقام من اخوه لانه اكيد اذاه انا مش مصدقاكى انتى مش مسئوله ازاى تعملى كده فعيالك وفنفسك وفناس كتير

قبل 6 شهر

اختي ايش مخليكي متاكده انه هيحافظ عليكي انت وبنتك ايش حال ابوها اللي هي من لحمه ودمه ما حافظ علي بنتك وليش يطلبك بالسر اذا هو متاكد ان زواجك منه مو غلط ماتدخلي بمشاكل مره اخري واصبري علي نصيبك

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه