السؤال

قبل 6 شهر (8 اجابه)
8 اجابه

خطيبي عقلاني و انا عاطفيه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو سمحتو كنت عايزه أستعين بآرائكم انا مخطوبه وخطيبي الحمدلله الي حد كبير متدين وكويس بس في حاجه بتضايقني شويه انا شابه الي حد ما أفكر بقلبي لكني عاقله ومتفتحة وناضجة بس مثلا لو حصلت مشكله بينا او حاجه مش بقعد استمر كتير مش نتكلم او كده لا هو عادي ممكن يفضّل كتير مش يكلمني لو في مشكله انا الي تقريبا دايماالكلام واصالحه هو بيحبني جدااااااااا بس انا محتاره بحس طبعه جامد احيانا ممكن مش جامد بس عقلااااااني قوووووي يعني ممكن يكون ملهوف علي حاجه بس مش يقول كده اتمني تكونوا فهمني فهل ده كويس ولا ليه تأثير بعد الجواز ان شاء الله وده مش ينفي انه حلو في حاجات بس بحس اني لو زعلانه منه هو يكون مثلا عايز يصالحني او كده لكن مش يعملها وعلي نفس المنوال حاجات تانيه اتمني رايكو بدون تريقه وشكرا لحضرتكم

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

أَعْط خطيبك فرصه حتى بعد الزواج لكي يتعود على عاطفتك وانت ايضا ستكتسبين من طريقه تفكيره العقلانيه فتصلان الى حل وسط. ان الشخص العقلاني لا يكون خال من العواطف كما ان العاطفي لا يعني انه لا يستعمل عقله ابدا . بعد الزواج ستكتسبان من بعض صفاتكما وستتعودان على طباع كل واحد فيكما . اذا أردت التأثير في قرارات تتخذينها مع خطيبك أقنعيه بالمنطق وبموضوعية . العقل والعاطفه أساسيان في الحياه وأنتما معا ستعوضان بعضكما ما ينقص الاخر . ربما نشأت في عائلة عاطفيه جدا فأثر ذلك على شخصيتك وربما تربى هو في كنف عائله عقلانيه لا تتاثر كثيرا بالعواطف . ستأخذين منه بعض طباعه وسيأخذ منك وهذه المشاركة ستكون أسره متكاملة بالعاطفة والمنطق.

قبل 6 شهر

برأيي مو حلو الطرفين يكونو نفس الاطباع يعني هو عقلاني هي عاطفيه الاثنين يكملون بعض وانتي كوني ناضجه ولا تندلقين عليه

قبل 6 شهر

وانتي بعد كوني مثله ولا تكوني ضعيفة

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه