كيف اساعد صديقتي ؟؟

قضايا اجتماعية
animate

مشكلة كبيرة جدا ومش عارفة اساعدها ازاى. مبتحبش جوزها لاسباب كتير . سلبى. لاينفق. كسول. مبيساعدش فى تربية الاولاد. شاب صغير وصحته تساعده عالعمل ولكن ينفق من عملها. طلبت الانفصال كتير جدا. عرفته انهامحتاجة تحس بحب فى حياتهاوحذرته مهتمش طلبت منه يغير نفسه عشان متضيعش منه مهتمش. فعلا حبت شخص لقت فيه كل شى محتجاه. سند وشخصية وحب واهتمام وانفاق محبش زوجته هو كمان. حسوا انهم بيكملوا بعض. اخيرا اتفقت عالانفصال وهيوافق . المشكلة ان اللى حبته رافض الارتباط خايف من نظرات ولادها وكلامهم وكرههم ليه. هى مش قادرة تبعد بتضعف قدامه. مش سامعة تصيحتى . مش قادرة تبعد . مش قادرة تحب جوزها. هى حد محترم وبتخاف ربنا ونفس مشكلتها تتحل وامنيتها ان ربنا يهديها. عاوزة اساعدها بشكل مش مباشر اعمل ايه

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • أخصائية علم النفس والتثقيف الصحي ميساء النحلاوي عدما تحب المراة رجلا غير زوجها ستجد فيه كل العيوب وستغض النظر عن اي شيء إيجابي فيه . انها متزوجة ولديها أطفال ، المفروض ان تقطع علاقتها حالا بهذا الرجل واذا كانت حقا لا تستطيع العيش ولا التفاهم مع زوجها ان تطلب الطلاق . هل سدت كل طرق التفاهم بينها وبين زوجها ؟ من حق اولادها عليها الا تحرمهم العيش مع والدهم وان تفعل كل ما في وسعها لتغيير طباعه لا ان تلفت نظره فقط كما ورد في الرساله . لتجلس جلسه مصارحه وديه مع زوجها تطلب منه ان يجد عملا وان يصلح من شانه ولتعطه فتره من الزمن لعله يغير حاله . اما اذا لم يتغير ابدا فلتتركه وتتطلق وعندما تصبح حره ، ضميرها مرتاح تفكر في الارتباط بمن تحب شرط ان تكون فتره تعارفه مع اولادها كافيه لقبوله بينهم . انها ام ورسالتها قبل كل شيء سعاده اولادها فلتتصرف على هذا الأساس.
  • صورة علم Saudi Arabia
    صورة علم Saudi Arabia
    من مجهول
    هى حد محترم وبتخاف ربنا وانتى حد محترم وبتخافى ربنا وعاوزه تساعديها بصى يا بنت الناس انا شايف ان كل الهرى دا مبررات لخيانتها الواحده لما ما تحبش جوزها بتطلع فيه القطط الفاطسه وعلى رأى المثل حبيبك يبلعلك الزلط وعدوك يتمنالك الغلط" طيب يمكن بتقول عليه سلبى عشان ما بيديهاش على دماغها وكسول عشان واخد راحته فى بيته ولا ينفق عشان بيحوش لمستقبل عياله اللى هيحتاجوا مصاريف مش هيقدر يوفرهالهم للاسف صاحبتك دى لو ما تابتش ورجعت لربنا عذابها عند ربنا مش هيبقا سهل عليها ولا على اى حد يساعدها وما تنسيش اللى بيغضب ربنا عشان يسعد الناس ربنا بيغضب عليه وبيغضب الناس اللى ساعدهم عليه اياكى وغضب ربنا. وشكرا
  • animate

  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    ساعدي نفسك و ابتعدي عنها و اقطعي علاقتك معها افضلك ..
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    ما قالته ليس مبرر لتخون مهما كان هي لها نفس تخون زوجها وخانته في نساء وضعهم اسواء بميلون مره ولا يفكرون بالخيانه لكنها هي اختارت هذا الطريق وفتحت المجال فلتتلقى
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    الله يهديها !! الشاب الي احبته هيو تخلى عنها !! انصحيها و فتحي اعينها على الامر و انه تهرب منها و بدأ باخراج الحجج الواهية لها !! و لو كان يحبها يواجه ال\نيا و م فيها من اجل ان يكون معها و بجانبها !
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    ياا حرام صديقتك خسرت زواجها و خسرت نفسها و حتى هذا الشاب لي اعطاها كل شيء لن و لن و لن يرتب فيها !! لسبيبن الاول انها خانت زوجها معه و هو لن يثق فيها مهما فعلت و بررت ... و ثانيا لأنه تهلرب منها هو لا يخاف على صورتها امام اولادها هو فقط يريد التسلية و وجد صديقتك ... يعني الي ما يخاف و لا يستحي من ربنا يخاف و يستحي من العباد !!
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    لا يوجد مبرر للخيانة لي هي فعلتها و حتى لو كان زوجها حارمها عاطفيا و غيره ... انصحيها و لكن انت لا تستطيعي ان تجبريها على شيء مهما كانت غلطانة فيه .. ادعي لها في الهداية !
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    في لكل قصة طرفين انت لا تستطيعين الحكم علة موقف من السماع لطرف واحد من هذه القصة ممكن تكون على صديقتك حق كبير في هذ المشكلة .. انت انصحيها و لا تتوقفي عن نصحها و لكن في الاول و الاخر هي حرة و بالغة عاقلة المفروض تعرف نتائج افعالها !
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    تأكدي انه مثل ما زوجها غلطان هي غلطانة ...المرأة اذا ارادت تحب زوجها احبته لكنها لجأت للخيانة و الحرام !! استغفر الله العظيم الله يهديها !

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟