السؤال

قبل 5 شهر (9 اجابه)
9 اجابه

كيف اساعد صديقتي ؟؟

مشكلة كبيرة جدا ومش عارفة اساعدها ازاى. مبتحبش جوزها لاسباب كتير . سلبى. لاينفق. كسول. مبيساعدش فى تربية الاولاد. شاب صغير وصحته تساعده عالعمل ولكن ينفق من عملها. طلبت الانفصال كتير جدا. عرفته انهامحتاجة تحس بحب فى حياتهاوحذرته مهتمش طلبت منه يغير نفسه عشان متضيعش منه مهتمش. فعلا حبت شخص لقت فيه كل شى محتجاه. سند وشخصية وحب واهتمام وانفاق محبش زوجته هو كمان. حسوا انهم بيكملوا بعض. اخيرا اتفقت عالانفصال وهيوافق . المشكلة ان اللى حبته رافض الارتباط خايف من نظرات ولادها وكلامهم وكرههم ليه. هى مش قادرة تبعد بتضعف قدامه. مش سامعة تصيحتى . مش قادرة تبعد . مش قادرة تحب جوزها. هى حد محترم وبتخاف ربنا ونفس مشكلتها تتحل وامنيتها ان ربنا يهديها. عاوزة اساعدها بشكل مش مباشر اعمل ايه

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

عدما تحب المراة رجلا غير زوجها ستجد فيه كل العيوب وستغض النظر عن اي شيء إيجابي فيه . انها متزوجة ولديها أطفال ، المفروض ان تقطع علاقتها حالا بهذا الرجل واذا كانت حقا لا تستطيع العيش ولا التفاهم مع زوجها ان تطلب الطلاق . هل سدت كل طرق التفاهم بينها وبين زوجها ؟ من حق اولادها عليها الا تحرمهم العيش مع والدهم وان تفعل كل ما في وسعها لتغيير طباعه لا ان تلفت نظره فقط كما ورد في الرساله . لتجلس جلسه مصارحه وديه مع زوجها تطلب منه ان يجد عملا وان يصلح من شانه ولتعطه فتره من الزمن لعله يغير حاله . اما اذا لم يتغير ابدا فلتتركه وتتطلق وعندما تصبح حره ، ضميرها مرتاح تفكر في الارتباط بمن تحب شرط ان تكون فتره تعارفه مع اولادها كافيه لقبوله بينهم . انها ام ورسالتها قبل كل شيء سعاده اولادها فلتتصرف على هذا الأساس.

قبل 5 شهر

هى حد محترم وبتخاف ربنا وانتى حد محترم وبتخافى ربنا وعاوزه تساعديها بصى يا بنت الناس انا شايف ان كل الهرى دا مبررات لخيانتها الواحده لما ما تحبش جوزها بتطلع فيه القطط الفاطسه وعلى رأى المثل حبيبك يبلعلك الزلط وعدوك يتمنالك الغلط" طيب يمكن بتقول عليه سلبى عشان ما بيديهاش على دماغها وكسول عشان واخد راحته فى بيته ولا ينفق عشان بيحوش لمستقبل عياله اللى هيحتاجوا مصاريف مش هيقدر يوفرهالهم للاسف صاحبتك دى لو ما تابتش ورجعت لربنا عذابها عند ربنا مش هيبقا سهل عليها ولا على اى حد يساعدها وما تنسيش اللى بيغضب ربنا عشان يسعد الناس ربنا بيغضب عليه وبيغضب الناس اللى ساعدهم عليه اياكى وغضب ربنا. وشكرا

قبل 5 شهر

ساعدي نفسك و ابتعدي عنها و اقطعي علاقتك معها افضلك ..

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه