السؤال

قبل 2 شهر (9 اجابه)
9 اجابه

خائفة منه ومن شكل حياتي معه!

السلام عليكم أنا عايزة أعرض عليكم مشكلتي يمكن تكون بسيطة مقارنة بمشاكل أخرى.. أنا أكبر اخواتي عندي 29 سنة اتقدملي انسان من 3 سنوات وأنا وافقت فهمته ظروف شغلي وتعليمي وكنت صريحة جدا لأبعد الحدود وطلبت منه الصراحة كمان هو طيب وقدام الناس كويس ومتدين لكن بعد معرفتي بيه لقيته بيكدب ويضحك عليا في حاجات ماتستاهلش رامي كل المسئولية عليا شغل تجهيزات الجواز حتى اللي تخصه وياريت بيخليني اعمل اللي عايزاه بالعكس كله على ذوقه هو ودماغه وكمان بيمن عليا بالحاجةاللي بيعملهالي ومواقف كتير واسلوب مش حلو اكتر من مرة اكلمه يقولي آسف متسيبينيش لوحدي انت فوقتيني لحاجات انا مش قصدي ويرجع بعدها على طول يخبي يكدب يغير كلامه وانا طول عمري اكتر حاجة اكرهها اللف والدوران المهم كبرت الموضوع وصل للأهل قلتلهم مش عايزاه لكن اهلي رافضين عايزين اكمل معاه لكن انا مش بحبه انا مكنتش اعرفه قبل ما يتقدم وهو معملش حاجة تخليني احبه كان عايزني اقوله بحبك من اول ما وافقت وانا معرفش اعمل او اقول حاجة مش طالعة من قلبي هو دلوقتي متمسك بيا وموافق انه يتجوزني حتى وهو عارف اني مش بحبه وده صغره في عيني اكتر وبيطلب مني أبين اني مبسوطة قدام الناس عشان محدش يتكلم واهلي بيقولولي انهم شافوا احلام انه كوبس ولو سبتيه حياتك هتدمر ومش هتشوفي خير.. دلوقتي ايه اكثر ظلما اني ارفض اتجوزه وانا مش بحبه بل ساعات بحس اني بكرهه وهو يشوف انسانة تحبه وتقدره ولا اتجوزه واعامله بطريقة مش كويسة وهو هيكون راضي لكني هكره نفسي لو عاملته وحش.. المشكلة اني دايما بيحسيني بالذنب انا تعبان انا مريض بسببك لو سبتيني هسافر واسيب البلد كلها مش هعرف بنات تاني انا كل البنات عندي انتي.. انا خايفة منه وخايفة من شكل حياتي معاه وخايفة من نفسي لو معرفتش احبه.. انا مش عارفة ايه الصح؟

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يا ابنتي الخطوبة لاجل كشف هذه المواقف، ان كان الان في الخطبة يعمل هكذا معك، بعد الزواج سترين العذاب الوان مع هذا الصنف من الرجال الذي يظن بذكورته انه ملك العالم وانك انت الخادمة والمجبورة والملزمة على فعل كل شيء له لانه الرجل. لا توافقي ابدا على الزواج، لكن عليك اولا ان تأخذي كل ما قمت بتجهيزه من مالك وابقيه في بيتك ثم افسخي الخطوبة، واحذري هذا الزواج، اهلك لا علاقة لهم بمشاعرك، هذا قرارك وهذه حياتك. المكتوب مقروء من عنوانه لا تخافي. يبدو انه يعاني من مشاكل نفسية، ويبدو انه رامي نفسه عليك. وبما انك لا تحملين له مشاعر سيزيد الوضع سوء فسخ الخطوبة ولا حالة طلاق وربما يكون فيها اولاد وبهدلة لا تقلقي من كلام اي شخص لانها حياتك انت. اتركيه وتابعي وتوكلي على الله وكما يقال العزوبية ولا الجيزة الردية.

يا ابنتي الخطوبة لاجل كشف هذه المواقف، ان كان الان في الخطبة يعمل هكذا معك، بعد الزواج سترين العذاب الوان مع هذا الصنف من الرجال الذي يظن بذكورته انه ملك العالم وانك انت الخادمة والمجبورة والملزمة على فعل كل شيء له لانه الرجل. لا توافقي ابدا على الزواج، لكن عليك اولا ان تأخذي كل ما قمت بتجهيزه من مالك وابقيه في بيتك ثم افسخي الخطوبة، واحذري هذا الزواج، اهلك لا علاقة لهم بمشاعرك، هذا قرارك وهذه حياتك. المكتوب مقروء من عنوانه لا تخافي. يبدو انه يعاني من مشاكل نفسية، ويبدو انه رامي نفسه عليك. وبما انك لا تحملين له مشاعر سيزيد الوضع سوء فسخ الخطوبة ولا حالة طلاق وربما يكون فيها اولاد وبهدلة لا تقلقي من كلام اي شخص لانها حياتك انت. اتركيه وتابعي وتوكلي على الله اما حياة تسر الصديق، وكما يقال العزوبية ولا الجيزة الردية.

قبل 1 شهر

باين عليه مريض نفسى يامعلمة

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه