السؤال

قبل 8 شهر (102 اجابه)
102 اجابه

حق ابني لازم أخدو

السلام عليكم: بصراحة.. الدنيا بتدور وبتلفّ بيّه، ومش عارفة أعمل إيه؟ مقضياها بكى ودموع، أكبر مشكلة في مشكلتي إننا عايشين وسط مجتمع شرقي ما بيرحمش، عوزا تساعدوني وتخرّجوني بأَ من الهم اللي عايشاه. بقالي فترة ملاحظة إنو الواد مش على بعضو، أكل مفيش، لعب ويا العيال برضك ما بيلعبش زي زمان وهو يا عيني ما كنش بسيب ملتش كورة ويا صحابو، سرحان على طول وبعيونو خوف وقلق معرفش من إيه؟ حتى هزار مع اخواتو بطّلو، قلت بنفسي ما فيش غير أطبطب عليه وأسألو لكنو ما جاوبنيش وكبر الخوف بعيونو، لحد ما هددتو بأبوه وقتها قلي ويا ريت ما قلي! تقطعت حتّه حتّه وانا بسمع ضنايا بيحكيلي بدموع عينيه إنه ابن الجيران مغتصبو ومهددو إن قال لحد هيمووتو! ده موتو وقت اللي عملها فيه ابن ال... ..يا حبيبي يا ضنايا! و يا ده اليوم اللي مش هايعدي، أودّي وشي فين من أبوك؟؟ أودّي وشي فين من الناس؟؟ أنا عارفة إن المشكلة مش لازم تعدّي كده، وحق ابني لازم أخدو بس ازّاي؟؟ أصلي خايفة لمّا يعرف أبوه يقوم يرتكب جريمة ده مجنون أنا اعرفو، وممكن يطلقني..، دحنا ناس غلب وعلى أدّينا ماشين ويا الحيط ونقول يا رب الستر، أعمل إيه في المصيبة دي؟ أرجوكم تساعدوني دنا غلبت.

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

كم عمره الابن اولا عليك بمعالجته عند طبيب نفسي لتضمني ان لا تؤثر عليه مستقبلا،،ممكن ان تخبري احدى نساء الحارة عن هذا الولد انك سمعت كذا وكذا لكي ينتبه الباقيات وهي ستخبر احد اخر وانت في مناسبة اخرى اهمسي لامراة اخرى حتى يكثر اللغط. وممكن ان تجتمعن انتن النسوة وترفعن قضية وهكذا لا يعرف الاب ولا ينكشف الولد وبالتاكيد سيعترف الجاني ويعاقب وتتخلصوا من شره واثره

8 شهر

زى ما عمل مع الود تجبوه وتعماو فيه والله على المعتدى


7 شهر

ضروري هتفضك ابنها ويتاثر اكتر اخي النسوان بتشمت في بعض


يا ام العيال، لا شك ان ابنك مر بتجربة صعبة ولكن الأصعب ان لا تنقذيه منها وتتركيه فريسة لاستغلال المغتصب. ابلغي اباه بلا تردد وتوجهي الى الشرطة حتى تحمي ابنك واولاد الحي من هذا الجبان وتعيدي لابنك حقه وثقته وامانه. لا تخافي وانصري ابك على الظلم وانتبهي عليه وخذيه لطبيب نفسي ليساعده على التغلب على هذه التجربة القاسية. لا تسكتي ابدا واسعي لحماية ابنك واخذ حقه بالقانون.

8 شهر

اسمعي ابوه لازم يعرف علشان يساعدك دة ابوه ثانيا الشرطة وناس من عندكم ومن عنده ف الفاضي الكلام ده ف البلاد المتحضرة مش عندنا العين بالعين تدبر للمحروق ده مكيدة ولم يقع خلية يعترف بل عملة وسجلية صوت وصورة بعدها يقوم الاب باخذ هذا الحق ان لم يستطيع هذا الولد اخذة بنفس الطريقة وبعدد نفس المرات وربنا يستر عليكم وعلينا الحل صعب


6 شهر

لاتبلغين الشرطه احسن لك ولابنك امسكي الولد وجيبي معاك احد واضربوه ولو اشتكى بلغوا عنه ولدك خليه يداوم على الصلاه وفتره وراح ينسى لكن لمن يكبر انتبهي له لايتحول هو زي ولد جيرانكم أتكلم معاك عن تجربه ابني مر بنفس الشي لمن كان عمره ست سنين الحين الحمدلله ناسي الموضوع


قبل 5 شهر

عندما سأل مدير ثلاثة موظفين في العمل هل 2+2=5؟ فأجاب الأول: نعم يا سيدي =5 أما الثاني فأجاب: نعم يا سيدي =5 إذا أضفنا لها 1 والثالث قال: لا يا سيدي خطأ فهي =4 ... وفي اليوم الثاني لم يجد الموظفون زميلهم الثالث في العمل وبعد السؤال عنه علموا أنه تم الاستغناء عنه! فتعجب نائب المدير وقال للمدير ياسيدي لما تم الاستغناء عن الثالث؟ فرد قائلاً: فأما الأول فهو كذاب ويعلم أنه كذاب (وهذا النوع مطلوب) وأما الثاني فهو ذكي ويعلم أنه ذكي (وهذا النوع مطلوب) وأما الثالث فهو صادق ويعلم أنه صادق (وهذا النوع متعب ويصعب التعامل معه) فسأل المدير نائبه: والآن هل 2+2=5؟ فقال نائبه: سمعت قولك يا سيدي وعجزت عن تفسيره فمثلي لا يستطيعون تفسير قول عالِم فرد المدير قائلاً: وذلك النوع منافق (وهذا النوع محبوب) واقع مؤلم وزمن كل جميل فيه قبيح وكل محمود مكروه وكل تافه مرموق وكل لص مرفوع وكل شريف مقهور ..الله المستعان ..

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه