السؤال

قبل 11 شهر (23 اجابه)
23 اجابه

فرق العمر بينا حايشني استمتع

أنا بنت بأول العشرين من عمري، بالتحديد عمري عشرين سنة، بدرس في الجامعة ومن عيلة متوسطة وعادية وضعنا عادي بشكل عام وكل يلي بتمناه بحصل عليه، وبابا مش حارمنا من حاجة. تعرفت على شب عمره 33 سنة، بيجنن وكل مواصفات الحب فيه الفرق انه عاش العشرين قبل 13 سنة، وعجبته وتعلقنا ببعض، وتقدم لأهلي عايز يخطبني، انا كنت عايزة أاقضي شوية وقت معاه علشان اتعرف عليه اكثر وبابا متعصب ومش عايز علاقة بدون عنوان، بس حسيت انه اهلي مترددين في القبول مع انه متمكن ماديًا وشاب معتبر بسبب فرق العمر الكبير، لأنهم بيسمعوني وانا بتكلم على قد ايه انا خايفة من قضية الاختلافات يلي بينا بسبب فرق العمر. مثلا انا بحب السيما وبحب اخرج واتفسح وهو بيحس انه كبير على الحاجات دة، بحب اتمشى ونمسك ايدين بعض، بحب اعمل زي الشباب يلي بعمري، أنا لسة صُغيرة وفايعة وعايزة استمتع معاه ونعمل حاجات زي الخاطبين، وهو بقى راجل وجدّي ومش عايز حركات ومسؤول وملوي هدومه، بجد مش عارفة أعمل ايه، في حد مر بتجربة زي دي ممكن يفيدني،  افضل معاه والا اسيبه ونحن لسة بأول الطريق وما فيش حاجة رسمي بينا غير الخطبة ولسة ما كتبناش الكتاب.

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

انت مشتاقة الى هذه الامور وقد يجاريك فيها ليس بالضرورة العمر ربما فتى في العشرين ولا تعجبه هذه الامور فرق ١٣ مقبول الى حد ما اذا كانت كل الامور الاخرى جيدة وهو ذو اخلاق ومحترم هذا اهم في الحياة الزوجية والتي اساسها الجد والواقع والاحترام وممكن لن تتتنازلي عن هذه الامور البسيطة وممكن ان يوفرها لك في الرحلات او ما شابه

7 شهر

انت حاسة بأن الفرق موجود وضاغط عليكي وواقعة بين نارين، ولا أحد سواك سيقرر. اجلسي مع نفسك وتحملي مسؤوليتك وقرري قرارا نهائيا ولا تترددي. با إما تقبلين وضعيته وجديته وحرمانك مما ترين أنه أسلوبك غي الحياة، أو السلام عليكم ورحمة الله، ويا دار ما دخلك شر.


قبل 7 شهر

ليست مشكلتك في فارق العمر بينكما فهذا ليس بالفارق الكبير ولكن مشكلتك معه انكما شخصيتين متناقضتين ولن تتفاهما مستقبلا فمثلا هو الذي يجب عليه ان يدعوكي للسينما وان يدعوكي لتناول الطعام في مطاعم مختلفه فيها رومانسيه ولكنه معقد ومتزمت وبفكر هذه هي الرجوله --هو يريدك بعد الزواج ان لاتخرجي من البيت فقط خلفي واطبخي وهو يعكس طباع العلاقه بين ابيه وامه ويريدك ان تمشي على العجين وما تلخبطيه -- إهربي بريشك

قبل 7 شهر

انصحك تشوفي شاب قريب من عمرك ازين لك عشان تعيشوا سنكم وتكونا اقرب لبعض .. الفلوس مو كل شي ,,,

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه