السؤال

قبل 5 شهر (7 اجابه)
7 اجابه

عندى احلام كتيرة جدا ونفسى احققها !

بنت عندى 16 سنة عندى احلام كتيرة جدا ونفسى احققها بجد نفسى اكون دكتورة بس انا مش متفوقة فى الدراسة وناس كتير بيقولو عنى غبية هما مش بيقولوها بشكل مباشر بس بيكون معنى كلامهم انى غبية باخد الموضوع بهزار قدامهم بس بتجرح بجد من جوايا وشايفة انه مفيش حد يقدر يحس بيا نفسى اتكلم لغات بس انا عايشة فى الصعيد ومفيش اى كورسات كويسة ممكن اخدها وكورسات النت مش قادرة انتظم فيها او مش قادرة الاقى حاجة لمستوايا ....خايفة جدا من المستقبل لانى مخططة لحاجات كتير بس انا انسانة مش منظمة ومش ذكية ومش متفوقة فى دراستى وكسلانة ومعنديش اصحاب بجد لانى مش بثق فى حد ولا حتى بثق فى نفسى... شايفة انى ممكن اموت بسبب غبائى بسبب انى بحلم ومش بحقق احلامى ومش لاقية حد يساعدنى او بمعنى اصح مش لاقية حد اثق فيه ....عايزة احفظ قرأن بس بدأت مع نفسى وبعدين كسلت كالعادة ...انا مش قادرة اعيش كدا انا بتخنق كل اما اشوف الجهل والضلمة الى انا عايشة فيهم ...وكمان انا مش جريئة وخجولة ...احساس وحش جدا انك تشوف نفسك كدا ....ساعدونى انا مش قادرة اعيش بالطريقة دى

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

أحلامك وطلباتك في الحياه كثيره جدا وتفوق إرادتك ونيتك في الجد والعمل لتحصيلها . إبدئي بأول خطوه ، حسني نظرتك لنفسك واكدي لنفسك انك لست غبيه ولا تصغي لكلام الناس السلبي، كوني ايجابيه في تفكيرك وفي قدرتك. ادرسي بجهد لتتفوقي ، نظمي وقتك وثابري للوصول الى هدفك ولتثبتي للجميع بأنك ذكيه ومجتهده . تستطيعين الاستعانة بأحد اساتذتك في المدرسه ليساعدك في اختيار دروس لغات على النت وليحدد المستوى الذي يتماشى مع قدراتك . لا تخافي من المستقبل فهو بيد الله ، اجتهدي ولا تتكاسلي ولا تملي ، اصبري على الدرس والتعب للوصول الى هدفك . اما الخجل وضعف الشخصية فسيتحسنان بتحسن مستواك الدراسي وستزداد ثقتك بنفسك مع الأيام وستتمنى صديقاتك في المدرسه التقرب منك . حفظ القران لا يتم بسهوله ، إبدئي به جزءا بعد جزء ، عندما نعلي سقف طموحنا وتمنياتنا اكثر من قدرتنا نحبط لأننا لن نستطيع تحقيقها . انتقلي من مرحله الى مرحله في طموحاتك ، ضعي اولا هدفا متواضعا وعندما تنجحين فيه ، ضعي هدفا اخر اعلى وهكذا حتى تحقيقين كل ما تتمنينه باْذن الله.

قبل 5 شهر

صديقتي عن تجربه و بامانه انا كنت مثلك احلامي تناطح السحاب .. و للاسف كانت احلام و بقيت لانني لم ارافقها بالعمل الجاد .. بل ان احلامي قيدتني فلم اعد اقبل باي معدل بالثانويه و بقيت بها 3 سنوات احاول ان احصل المعدل الذي يدخلني كليه قمه .. صديقتي ارجوكي احلمي على قدر اجتهادك و انا اؤكد لكي انك ستنجحي و تتفوقي ... ان ليس كل النجاح في كليه الطب فهي كليه تحتاج للدح و الدراسه ليل نهار و الصبر على الدراسه و قرفها .. و لا عجب ان من يدخله هم المتفوقون لانهم عودو انفسهم على حب الدراسه و الصبر عليها ... ضعي نصب عينيك ان تجتهدي و ان تدخلي الكليه على قدر اجتهادك فهو افضل و ان لل تضيعي سنين حياتك بالاحلام ... و اخيرا اترك لك هذه المقوله التي سمعتها من احد الناجحين "اعمل و اختر ما ستنجز فيه اكثر "

قبل 5 شهر

اديسون طردوه من المدرسة وكتبو رساله اعتذرو بيها لامه انه غبي ومش حيقدر يكمل في المدرسه وبصي عمل ايه اخترع الكهربا وبفضله احنا بننعم بالنعمه دي بصي الكهربا اللي غيرت وسهلت كل حاجه بحياتنا مافيس اصعب من كدا انه ولا مدرسة قبلته بسبب اتهامهم ليه انه غبي

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه