السؤال

قبل 6 شهر (13 اجابه)
13 اجابه

فتاه و شريكي في العمل له علاقات نسائية

انا بنت عندى 22 سنه حاليا عملت مشروع مع شاب 32 سنه كان باين عليه انو محترم ومالهوش فى انو يعرف بنات بس مع التعامل معاه قالى عكس كده خالص واكتشفت كده المشكله انو على تواصل مع بنات متجوزين وده غلط طبعا هو بيكلمهم من فتره طويلة حاولت ابعده عن كل ده وهو كان عايز كده بردو اخد فتره بعيد عنهم وبعد كده اكتشفت انو رجع يكلم واحده فيهم وبعدها كلهم كلهم انا نفسي اغيره واخليه يبعد عنهم كلهم يا ريت اعرف انا ممكن اعمل كده ازاى

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

عليك بتحذيره من مغبة هذه الاعمال، وان ما يفعله محرم في الشرائع ولا يجوز اللهو في اعراض الناس قولي له اتحب لو ان احدهم فعل كذا مع احدى قريباتك او اخواتك المتزوجات قولي له الدهر دول وكما تدين تدان اخبريه ماذا لو كان احدهم يترصد له واكتشف امر هذه العلاقات سيفضحه ويضر بسمعته وشرفه وعمله اجعليه يخاف، وربما بسبب الخوف يترك هذا العمل. انت عليك النصيحة والامر بالمعروف وبالطبع احذري في التعامل معه.

عزيزتي، انت شريكته في العمل وليس في الحياه. ان كانت علاقاته لا تؤثر على العمل فهذه اموره الخاصة وعليك احترام خصوصيته وعدم التدخل. اما اذا قام بما يضر العمل جراء علاقته فعليك لفت نظره الى تأثير ذلك على العمل دون الغوث في تفاصيل حياته.

6 شهر

فهمت حضرتك لكن انا يتعامل معاه مش فى حدود الشغل وبس لكن هو صديق للعائلة وكمان صديق مقرب ليا اوى علشان كده انا عايزه اخليه يتغير ويبقى احسن من كده ومش عارفه ازاى ممكن اعرف من حضرتك ازاى


قبل 3 شهر

ممكن تنصحيه وتزكريه بخطورة ذلك ان لم يكترث اتركيه

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه