السؤال

قبل 9 شهر (23 اجابه)
23 اجابه

زوجي يعايرني بوزني

بعد ما انجبت ابني الثاني زاد وزني حوالي 10 كيلو وصرت متينة كتير وزوجي دايم يعايرني وهو يحب النحيفات  وليل نهار كل ما يشوف نحيفه يقولي يا كذا النسوان يا بلا.. احاول انحف وما اقدر جربت كل الوسائل ومو قادرة اخر فترة اعطاني مهلة 6 شهور يا احف فيهم يا يتزوج علي شو اعمل؟

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

هل تعتقدي حقا انه يعني ما يقول او انه فقط يريد تشجيعك لإنزال الوزن والذي هو في صالحك؟ وحتى لو فرضنا حسن النية فإنها ليست طريقة للتعامل الزوجي ويجب ام تكون مرفوضة من الزوجات وعليك ان تحسسيه انك عندما تقرري ان تنحفي لأجلهما معا وليس لأسلوب التهديد وعليه ان يتعاون معك مثلا ان تحضير طعاما صحيا لكليكما وبكميات قليلة او لاتجلسي معه وتاكلي قبله حتى تسيطري على الكمية ويعينك برياضة المشي يوميا نصف ساعة وان ترفضوا العزومات وان تلغي وجبة العشاء وهو عداءا خفيفا حتى يدرك حجم المعاناة. وان وقع المحضور حقا وتزوج رغم محاولاتك وإدراكه لها فلا تاسفي عليه او تلومي نفسك لانه سيتزوج لأي سبب اخر

قبل 6 شهر

ممكن نعرف جوزك ده وزنه كام اللى عامل نفسه ماحصلش لما يقولك كدة قوليله لما تخسس انت كرشك اللى قدامك عشرة متر ولا اقولك بلاش مش عايزين مشاكل المهم السر فى فقدان الوزن فى معادلة بسيطة اوى بتدخلى جسمك كام سعر فى اليوم وبتحرقى كام سعر فى اليوم فأنت تحاولى تقللى من اللى داخل وتكترى من الخارج عن طريق البعد عن الدهون والسكر والدقيق الابيض وتكترى من الخارج عن طريق الرياضة والمشى كل يوم من نصف ساعة لساعة الا ربع هاتقوليلى بكسل او ماعنديش وقت هاقولك ما تستهبليش مفيش حل غير كدة سحر ما فيش ماكانش حد غلب وممكن تاكلى كل حاجة المهم بكمية صغيرة لو اكلتى بكمية كبيرة يبقى بتعلى السعرات اللى ادخلة وده لازم يقابله تعب ونشاط كبير علشان تحرقى لاسعرات دى والا وزنك هايزيد.

قبل 7 شهر

جواب واضح اجتهدي على نفسك وكوني رشيقة كما يريد زوجك ولكن للعلم لو كان هذا الزوج زوجي لطلبت الطلاق لانه انسان اناني وسطحي ولايستخق ان اكون زوجته

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه