السؤال

قبل 6 شهر (5 اجابه)
5 اجابه

زوجي يهمل بيته و يصرف على اهله

محتاجه رائيكم فموضوع دلوقتى مفروض ان عيد جوازى بكره وجوزى طبعا مش مفاجئه بالنسباله وبقالى شهر ونص بزقه يشتغل مش راضى قافل شغله وكان معاه قرشين صرفهم اكل وعلى ولدته واخته وانا بقالى 6 شهور فغم بسبب تصرفات اهله ومطنشه مبتكلمش بس كان نفسى اخرج انا وهوا فعيد جوازنا راح امبارح لوالدته وصرف اخر جنيه معاه عليهم جابلهم عسل ب 100 ج وهوا عارف انى نفسى اخرج بقالى 6 شهور محبوسه بقوله هنروح فين قالى معييش فلوس زعلت وروحت مطلعه الى جوايا انه رامى مسئوليتى على اهلى هما لحد دلوقتى الى يجبولى لبس يصرفوا عليا فالدكاتره رمضان يجبولى الياميش وهكذا عيد يجبولى كحك حتى عيد ميلادى ولا معبرنى يصرف على اهله كل فلوسه وانا يقولى معييش فلوس راح مزعقلى وثار ويقولى هوا انا كده وان كان عاجبك عاوزه تغورى غورى ونعد مع ابوكى ونخلص ونشوف انتى مش متحمله عيشتى ليه انا مبقتش حاسه انى بحبه وخايفه لكرهه وهتبقى عيشه صعبه اوى يرضى ربنا المعامله دى وهل مش من حق الزوجه اى حاجه على زوجها لا لبس ولا مواسم ولا حتى احساس انه فرحان باى ذكرى ليهم نصيحه لكل انسان مراتك بنى ادمه ولو كرهتك عمرك ما هتلاقى الى يقف جنبك لان محدش هيعيش معاك ادها ويوم ما تقع هتسيبك لانها ببساطه بتكرهك

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

عزيزتي، هل اهله محتاجون لمساعدته لهم ؟ ان كانوا بحاجه وهو ينفق عليهم فهو يبر بهم وعليك ان تتفهمي وضعه ولا تلوميه . حاولي ان تجدي عملا ما من المنزل ربما يساعدك في تحمل بعض المصاريف ، هناك الكثير من المهن التي تستطيعين مزاولتها من منزلك كرعايه اطفال لامهات في العمل او طهي وجبات جاهزه او اعمال خياطه فتعوضين بهذا المال ما ينقصك. الاستقلال المادي ولو بمبلغ قليل يسد بعض الحاجات التي تفتقدينها. الكلام الجارح يولد رده فعل قاسيه ، لا تستعمليه بل فكري في حل عملي وايجابي. الحياه امامك وسيعوضك الله خيرا اذا صبرت على زوجك فهو بلا شك رجل طيب يحب اهله فلا تكرهيه او تغضبي منه، بالصبر والكلمة الطيبة تستطعين تغيير الامور نحو الأفضل.

يا سيدتي كلامك صحيح الرجل يجب ان يتحمل مسؤولية، بيته ولكنه لا يصرف فلوسه على الغريب والنساء، هو يصرف فلوسه على امه واخته وهن ولايا وصلة رحم، هل ترضين ان يتركك ابنك ولا يصرف عليك لأجل زوجته، يجب ان يكون هناك حسن ادارة بان يصرف على كل من بيته وامه. لذا اعتقد يا سيدتي انك تحتاجين للجلوس مع زوجك بهدوء وعدم افتعال المشاكل بينكما لتصل الى كراهية لا سمح الله لاجل امور بسيطة نوعا ما، اجلسي معه وقررا معا كيف يمكن ان يعطيك مصروف البيت لك، ويعطي نصيب لامه، وانت تقومين بتدبير امور المصروف ومن شطارتك تقتطعين مبلغ للفسح والترويح. يا سيدتي النكد في مناسبة عيد زواجكم لن تفيدك، عليك بتهيأة جو مريح لتشعرا ببعض السعادة في هذه المناسبة الحلوة احمدي الله واشكريه على وجود اهلك معك داعمين، ولا باس ان ساعد اهلك بشرط ان لا يتكل زوجك عليهم في مثل هذه الامور. فانت ابنتهم لك نصيب من صلة الرحم. لا تقلقي المهم ان تعملي على دعم زوجك ليتحسن عمله، ومن ثم تساعديه في تقسيم مصروف البيت.

قبل 5 شهر

الله يساعدكي

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه