السؤال

قبل 4 شهر (3 اجابه)
3 اجابه

ابي يتدخل في ادق تفاصيل حياتي

أنا مشكلتى يعتبر بدأت من وأنا صغير أنا وحيد أهلى مليش أخوات ولاد عندى بنتين واتجوزوا وأنا صغير أبويا ديماً بيعملنى معاملة جافة وبيدخل فى حياتى بطريقة غير عدية ومش بيديلى فرصة انى أعمل حاجة أنا دلوقتى عندى 21 سنة لسه بدرس فى الكلية هو اللى بيخطرلى لبسى وبيجبرنى ألبس اللى بيعجبه مش اللى بيعجبنى بيمنعنى ديماً ان يكون ليا أصحاب أو أقعد مع حد من الشباب اللى فى سنى بحجة أن هو خايف عليا بيدينى فلوس وبيحسسنى ان هو بيزلنى بيها وبيرفض ديماً انى أروح أشتغل وأصرف على نفسي من كتر ما أنا حاسس انى مقهور إذيت نفسي أكتر من مرة ومن كتر ما أنا وحيد ومش بقعد مع حد مكنش ليا مخرج أرفه فيه عن نفسي غير النت ومن خلال النت قريت كتير عن الروحانيات والجن والعفريت لغاية ما أتلبست وكان نفسي أموت بقيت أعمل كل حاجة غلط وفكرت فى الأنتحار أكتر من مرة بسبب اللى إنا فيه ديماً بيذعق فيها ويهزئنى ويحرجنى قدام الناس وخاصة لما يكون فيه بنات موجودة حبيت واحدة وكان نفسي أرتبط بيها وبسبب تحكماته فيه هى كرهتنى ورفضتنى كنت متفوق جداً فى دراستى ودلوقتى مستوايا بقى صفر وتحت الصفر كمان بقالي سنتين ودى التالته اللى جايا مخرجتش من الفرقة التانية فى الكلية التعليم أكتر حاجة كنت بحبها كرهتها ولما بحاول أتكلم معاه بيكون عصبى جداً ومش بيدينى فرصة للكلام ولما يلقينى قاعد مع حد من الشباب يزعقلى ويحرجنى ويقلى متقعدش معاه تانى ديماً شايف كل الناس غلط وهو بس اللى صح كل الناس فة نظره وحشه حتى النت لما بيلقينى قاعد عليه بيزعق معايا وانا بقيت بحس ان هو كل شغله فى اليوم ان هو يزعق معايا وبس لدرجة انى كرهت نفسي وكرهت الحياة كلها والدنيا واللى فيها وديماً التفكير الوحيد اللى فى دماغى هو الأنتحار وفكرت فى كده أكتر من مرة ونفزت وللأسف فشلت فى الأنتحار وانا تعبت من الضغط والقهر بما فيه الكفايا أرجوكم سعدونى وقولولى أعمل أيه ... وأنا أسف أنى طولت عليكم ...

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

لا شك ان تصرفات ابيك تضيق الخناق عليك وهذا متعب جدا. انت وحيد ابيك وكل ما يريده من الدنيا هو نجاحك وتميزك وانت لاتحقق له حلمه. والدك يقسو عليك و لا يوصل لك حبه بحنان وطريقته فظه ولكن ذلك لا يعني انه لا يحبك . ابتسم في وجهه ، قل له انك تحبه وتتمنى لو يعطيك فرصه لتفرح قلبه وتنجح ، عامله بحب ونفذ وعدك وانجح وتميز وسترى كم سيتغير . تكلمت عن قراءه عن الجن ومحاولات انتحار فاشله ، ان مصارحه ابيك واسعاده اسهل بكثير من الخوض في هذه الامور. استعن بوالدتك وإخواتك ليقمعوا والدك معك بتخفيف ضغطه عليك وتليين معاملته. بالتوفيق.

قبل 4 شهر

الله يعينك على ما ابتلاك بس ليش دايما عند الابتلاءات ناخذ الجانب السلبي ونلجئ له ونترك الجانب الايجابي، يعني تركت القران والعبادة والتقرب الى الله ولجئت للسحر والشعوذة والخرابيط وذهبت تحب البنات وتركت تفوقك وجلست اطالع النت ما اتوقع كذا حدا يفيدك رح يضل وضعك السئ على ما هو عليه ورح ينقلب من سئ لاسوأ ، مثل وضعك الصعب لازم يكون دراستك هي متنفسك ارجع لدراستك وضع هدف انك تنتهي منها واشغل نفسك بدل النت والسحر بالقراءة بشكل عام وسع مداركك اقرا كتب مختلفة روايات كتب دينية علمية انجليزي عربي طور مهاراتك سجل نادي رياضي العب في حدود المتاح عندك واترك التذمر عند والدك ابتلاء بر والدك واستغل الموارد المتاحة عندك وانا ضامن لك تتغير حياتك ، والدك يبغاك احسن الناس لكن للاسف طريقته مش زينة بالمرة لكن يوم يشوفك فعلا تتغير صدقني ما تلقاه الا سعيد ويبغى راحتك و100% رح يتركك براحتك ارجع لدراستك ولدينك وغير نمط حياتك وقرر انك ما تتذمر بعد اليوم واستمر في التغيير وان باذن الله ربنا بيفتح عليك مع والدك.

قبل 4 شهر

معاناتك صعبة خصوصا انك وحيد بس بحب اقلك كثير اعرف شباب مثل مشكلتك تماما وفي الغالب بعد التخرج والبحث عن العمل بيبدا والدك يتركك تدريجيا لانه بيصبح الموضوع خارج ارادته نصيحتي لك هي الصبر وبر والدك والتركيز على انك تخلص الكلية وان شا الله ربنا بعوضك خير خلص الكلية خذ شهادتك بايدك وبعديها حاول اتدور شغل ممكن لاتقي شغل في مدينة بعيدة او دولة اخرى وقتها ممكن انك تعتمد على نفسك وصدقني رح تلاقي والدك تركك على راحتك كثير من الشباب واجهوا نفس مشكلتك وانحلت لوحدها بعد التخرج والعمل

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه