السؤال

قبل 3 شهر (5 اجابه)
5 اجابه

طردوني من بيتي الذي تعبت عليه

في الخطوبة اهل زوجي اعطونا غرفتين واحنا كملنا البناء على حسابنا الخاص ليكون منزلا مستقلا وصرفنا مال كتير وضحينا كتير ,,وشهدو امام الله ان ذلك بيتنا ( لكن ليس على الورق) ,,,لمدة 6 سنين عشت ضغط متواصل... هذكر شوية امثلة = حمايا كل رمضان يتعمد قطع الماء على منزلي قبل الاذان بساعه بتعلة انه يسقي زرع الحديقه ,, حماتي تترصد غيابي عن البيت لتهتك ستري وحرمتي وتدخل الى منزلي طيلة هذه السنوات حتى فيه شهود ,, كان فيه باب تركوه بمنزلي يفتح على بيتهم تركوه بالغصب وصارو كلما يجيلهم ضيف تدق بابي وتمرر ضيوفها من منزلي كاملا الى فرندتي وتحرجني بان اقعد معاهم واحسن ضيافتهم وانا مرات بكون مشغوله او معنديش شي يتاكل او بيتي في حالة فوضى او مش لابسه شي لائق رغم انها تقدر تروح للفرنده بتعتي بمجرد ان تفتح باب مطبخها هيا او تذهب الى فرندتها هيا ,,, انا عروسة يومين دقت الباب الصبح وجابت ضيوف يشوفو بيتي وانا لا مستعده ولا عندي خبر ,, قبل الفرح مفيش صغير ولا كبير ,,لا قريب ولا جار ولا بعيد ,,,الا وفتحت ليه منزلي وخلاتو يتفرج على جهازي ودولابي وخصوصياتي ولم تمنحني حق اني انا اللي استقبل الناس لما يجي السبوع ,,, مره دقينا مسمار ورا الباب عشان نعلق الهدوم جات حماتي وزوجها وبهدلونا دعاء شر وطلب ان لو محتاج تحط مسمار تندهلو هو يعملو لحسن الباب يبوز رغم ان زوجي مهندس مش غشيم والمسمار مش محتاج شهاده علميه,,, لو مش بفتح الباب عشان بصلي او في الحمام بتزعق وتدعي عليا بالشر والطرش ,, بيتي شبع عين وحسد حتى انعكس ده على علاقتي مع زوجي و عشنا حالة من الربط وصلت الى عدم مقدرة زوجي معاشرتي ل3 سنوات والله على ما اقول شهيد ,,, انا لو فضلت احكي يوم بحاله مش هيكفي اقول الشر اللي عملوه ,,,اخر مره دخلو بيتي في غيابنا غيرو فيه حجات فانا طلبت من زوجي يتكلم فهو رفض كالعاده ,,فاض بيا الكاس رحتلهم وقلت لحماتي بتعملي كده ليه ده تتبع عورات المسلم وهتك ستره ودخول بيته دون علمه من الكبائر اتقو ربنا ده ربنا بيقول "لا من ولا أذى" يعني لا تمنن ولا تؤذي حد اديتو حاجه فهيا قالت ان ده بيتها هيا و الي معجبوش الباب يفوت جمل,,,زوجي مش قادر يوقفهم عند حدهم لانو متعلق بيهم جدا ويخاف على رضاهم,,مكنتش اقدر اسيب البيت لان ضروفنا مش بتسمح ,,دلوقتي سبنا البيت واجرنا بيت تاني ,,ابوه قالو مراتك معدتش تحط رجلها هنا وانه كان بيقطع الماء عن بيتي عشان يقرفني في العيشه واهج من البيت فهو يرجع ياخدو ,,, وزوجي زي الاهبل مش فاهم ان ابوه لما يعمل كده في مرات ابنه يعني قاصدو هو كمان ,,,السؤال,,,هما طردوني وخسروني في بيتي اللي ضحيت عليه كتير ماديا ومعنويا وانا كرهتهم ,,زوجي عاوزني اروح اعتذر واعيد المياه لمجاريها ,,عن ايه اعتذر مش عارفه لاني وكتاب الله معملت حاجه وده بشاهدة الجميع ,,بس هو عاوز ارجع نجتمع معاهم ونعزمهم في البيت الجديد ويعزمونا (في بيتي القديم الي معدش بيتي وكله ذكرياتي) ونسهر ونضحك لان ميصحش يروح يزورهم لوحده ولا يصح هما يجوني يعتذرو عشان "تاخذهم العزة بالاثم" ,,, انا زوجي يهدد يطلقني لانو بيقول انو ميقدرش يزور اهله لوحدو واني اقاطعهم رغم ان هما الي قطعوني وقطعو قلبي,,,حتى لو سامحتهم هيفضلو في المستقبل يؤذوني بخبثهم –اعمل ايه؟ اتمنى محدش يلومني لاني مغلوبه على امري ومش بايدي اعمل حاجه واشهد الله ان كل اللي قلته حصل بدون مبالغه ولا زيادة

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

معاملتهم سيئه للغاية وليس فيها اي احترام لكما ولخصوصيتكما. صلة الرحم واجبة نعم، لكن تعرضك لهذه المعاملة يجعل البعد عنهم أفضل. القرار لك، فكري جيدا، هل تقدرين الاستمرار في هكذا وضع؟ هم غالبا لن يغيروا معاملتهم. فكري، ان كنت تُحبين زوجك وتريدين البقاء معهم صالحيهم، لن يستطيعوا إيذاءك كما في السابق بعد ان صرت في بيت اخر. لو كنت مكانك لاخترت أمرا وسطا، صالحيهم ضعي ضوابط لهذه العلاقة، الان ليس لهم مدخل للبيت، تستطيعين العيش بسلام دون تدخلهم. بالرغم من قساوة الموضوع لكن احتسبي بيتك القديم عند الله فقد اشتريت حياتك وراحة بالك، واعلمي ان الله سيعوضك ولو بعد حين.

قبل 3 شهر

حبيبتي كان الله في عونك نصيحتي خلي مسافة بينك وبينهم وزوجك يبر أهله هذا واجبه لكن انتي ليس واجب عليك بر أهله لأنهم لم يقدرو احترامك لهم وصبرك على أذاهم لا تمنعيه من زيارتهم وان في يوم صار ظرف خاص كمرض او فرح اذهبي معه اعملي واجب الزيارة وارجعي بيتك ولا تمنعي اطفالك من زيارة بيت جدهم إنما ترجعي تسكني في البيت الي جنبهم لا اربحي راحة بالك وان كان زوجك يهددك بالطلاق اذا لم تعيدي العلاقات كالسابق فاعتذر عن الكلمة "بلاش بيه احسن" او اقترحي ان تبيعوا البيت الي جنب اهله وتشترو بثمنه بيت اخر وساعتها تعيدي العلاقات، زوجك شمالي وهذا النوع من الشخصيات يحب المرأة القوية الشخصية لازم تبينيلو انك غير مبالية بتهديده خاصة انك لك عملك الخاص وقادرة تعيشي وتعتمدي على نفسك وساعتها لن يكرر تهديده لك بالطلاق . الخلاصة اصبري وحاولي تحافظي على علاقتك بزوجك بدون ما تخسري قدرك مع اهله . بالتوفيق

قبل 3 شهر

روحي مرة زوريهم يمكن تغيروا وإذا كان تعاملهم مش طيب م تزوريهم مرة ثانيه.

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه