السؤال

قبل 3 شهر (7 اجابه)
7 اجابه

كيف اهرب من عائلتي !

امى انسانة سلبية جدا لما بتيجى تنصحنا بتكلمنا بطريقة تخلينا نعمل الغلط بس عشان نعاندها وكمان لما بتحصل مشكلة بينى وبين اى واحدة من اخواتى مبتعملش حاجة بتقولى بس ابعدى عنهم لما بنيجى نتخانق واجى ابكى قدامها مش بيهمها خالص لدرجة انى بطلع كل حاجة مضايقانى عليها بشتمها وبقولها انتى ام زبالة وعيالك كلهم هيحرقولك قلبك لان اختى الكبيرة مش بتحب ماما خالص ومقطعاها خالص عشان كدة انا دايما بعايرها ان اختى الكبيرة بتكرهها بس كمان دى امى احيانا بعد اى مشكلة بحس انها لو ماتت مش هزعل عليها وخصوصا لو انا وهى اتخاصمنا حتى لو فترة كبيرة برضه بحس انى مش طايقاها وقولتلها انها اوحش حاجة فيها انها سلبية بس هى بتقولى انتو وحشين هعمل معاكو ايه يعنى ... النهاردة من شوية اختى استفزتنى وضايقتنى وكانت بتلقح كلام عليا واختى الكبيرة بتضحك ع الكلام مع العلم انى اصغر واحدة فى اخواتى نزلت اشتكى لماما قولتلها هاتى بنتك وربيها وطبعا ماما كلى اللى عملته انها نادت عليها وقالتلها بكل برود مالك باختك اختى طبعا نازلة بتضحك لانها غاظتنى وامى قدامى بتتكلم ببرود مقدرتش امسك نفسى وضربت اختى وهى ضربتنى ماما قالت بكل برود برده انا هسيبلكو البيت ف الاخر جات ماما مسكت السكينة وقالت لاختى اجرى على فوق واختى طلعت على فوق وضحكت فى وشى انا مقدرتش امسك نفسى وبكيت وقولتلها انتى متخلفة وام زبالة لانى لجأتلك الاول وانتى معملتيش حاجة انتى السبب فى الخناقة وقولتلها كل ما بنتك تضايقنى وتحرقلى قلبى هاجى اطلعه عليكى طول ما انتى مش عارفة تربيها وهى بترد بكل برود تقولى اه انا مش عارفة اربى بس ف الاخر قالتلى لو عندك كرامة متكلمنيش تانى وقتها حسيت انها اتجرحت من كلامى بس كمان هى سلبية جدا هى اللى وصلتنى لكدة ... انا دلوقتى فى تانية ثانوى ومش فادرة اعيش ف البيت اخواتى زبالة وامى سلبية وبابا لما يعرف ان فى خناقة تقريبا بيقاطعنا ومش بيحل اى حاجة وهو سلبى كمان اكتر من ماما وانا كمان عصبية انا بكتب كل كلمة دلوقتى وانا بعيط مش قادرة استحمل عايزة اروح من البيت مش قادرة استحمل العيشة دى.....

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

كلامك مع والدتك بهذه الطريقة مرفوض تماما وخارج عن الأدب وطاعة الوالدين التي امرنا الله بها. كيف تتجرئين عليها بهذه الكلمات!! حملتك وكبرتك وتتحمل منك هذا الكلام، اين بر الام؟؟ انت وإخواتك لستن صغيرات ويمكنكن حل مشاكلكن مع بعض دون الشكاوي المتكررة لوالدتك كما البنات الصغيرات. ستذهبين الى الجامعة بعد سنه وتصرفاتك طفولية جدا. اذهبي فورا الى والدتك واطلبي منها السماح والرضا، اعتذري بشدة منها واطلبي منها ان تتغاضى عن كلامك البذئ، احسني معاملتها ونقي قلبك واعيدي التفكير في أسلوبك. انت وإخواتك مخطئات جدا، صرتن كبيرات والاجدر بكن ان تحملن والديكما على كفوف الراحة. غدا حين تصبحين اما ستقدرينها وستندمين على ما قلت وفعلت. تصرفي برشد وحلي مشاكلك مع أخواتك لحالك واعملي على رضا والديك بسرعة.

قبل 2 شهر

والدتك سيدة طيبة و سلبية من مشاكل الحياة و أنت و إخواتك إبتلاء لها من الله و أتمنى بشدة لو أنها صفعتك على و تطاولك معها.فكونها سلبية لا يعني أن تتعاملي معها بتلك الطريقة الغير محترمة.و اعلمي أن الألفاظ التي قلتها لوالدتك و معاملتك السيئة لها سترد إليك في أولادك.و بالفعل هي سلبية و ضعيفة فكما هي سلبية مع أختك و تركتها تسخر منك هي سلبية معك و سمحت لك بتلك الإهانات و التطاول.لا أحد منا يختار والديه و والدتك مشكلتها هينة و بسيطة احمدي الله عليها و اذهبي و اعتذري لها عن تلك الوقاحة و حاولي أن تعيشي حياتك مع أخواتك بدون شجار.

قبل 3 شهر

انا مثلك

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه