السؤال

قبل 2 شهر (3 اجابه)
3 اجابه

زوجي لا يعطيني مجال للنقاش

زوجی خلقه ضيق جداا ومابيحبش الكلام الكتير وبيتخانق علی اقل حاجه. لما تحصل ما بيننا مشكله مابيحبش يتكلم فيها عاوز اللی زعل يرجع يتكلم كان مفيش حاجه حصلت وده مابيريحنيش حتی وقت الخناقه بيقول اللی فی نفسه ولما اجی ارد يقوللی خلاص خلصنا اكتمی اقفلی بوقك وهكذا ولو رضی يتكلم معايا يقولی خلاص اجلی الكلام بعدين ومايرضاش يدينی معاد للكلام ولو جيت بعدها اتكلم معاه يقولی انتی مابتتعبيش من الكلام . المشكله التانيه انه لو اتنرفز او عملت موقف ضايقه بيهيننی وممكن يشتمنی وشايف انی لو ابديت ای رد فعل غير انی اسمع تهزيقی بودنی واسكت يبقی انا مش بحترمه ولو اتبعت معاه ای اسلوب من اللی بيتبعهم معايا يقولی متحطيش راسك براسی ودلوقتی حياتنا اتحولت لوضع سئ جدا وهو فی الخناقات بيقعد يغلط فيا ويقوللی لولا العيال كنت طلقتك وانتی اصلا ماتلزمينيش وانتی اصلا مش ست فی نظری وانتی متهمينيش ولا تفرقی معايا وده كلام بيوجع جداا ووصلنی فمره انی قولتله طالما انا كل ده طلقنی وانا عمری ما كنت احب اقول حاجه زی دی قاللی عادی بس سيبی العيال يعنی اصبح كل اللی رابطه بيا هما العيال واحنا كان ما بيننا قصه حب قويه جدااا انا حاسه حياتی بتتدمر ومش عارفه احل الوضع ده اتصرف ازای ارجو النصيحه

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

هو يستعمل معك هذه الطرق حتى تخافي ولا تتناقشي معه ولا تحاسبيه على اغلاطه. ما عليك فعله هو أنه عندما يبدأ بالصراخ والكلام السيء الدخول إلى غرفه واقفالها حتى ينتهي من صراخه وعندما تخرجين لا تناقشيه في ما قال وكأنك لم تسمعي شيئا واذا أصر اخبريه وبصوت حازم وغير مرتفع أن يخفض صوته ويهدف لهدف مرات دون أن تخافي، وإذا أصر عودي للغرفة مره اخرى ولا تسمحي له بجرك للمحادثة والصراخ ابدا واخبريه بأنك ستتحدثي معه عندما يهدأ. أصري على هذه الطريقه في كل مره وستشاهدين الفرق المهم أن لا ترفعي صوتك ولا تغلطي عليه ابدا بل احترمي نفسك واصمتي.

قبل 2 شهر

صدقيني حسب خبرتي ان في وحده ممكن بحياته وانتي شبع منك وصاربده يتخلص تايخلاالمكان لغيرك

قبل 2 شهر

الحل من نظري لازم هو ينحط بنفس موقفك يعني شوفي حد قريب منه وخليه يعامل بنفس طريقته لعل وعسى يحس فيكي

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه