السؤال

قبل 10 شهر (7 اجابه)
7 اجابه

أمي تتحكم في تفاصيل حياتي

انا عندي 25 سنه مشكلتي ان والدتي من صغري اقل حاجه بتتحكم فيها (حمايه زايده ) يعني مثلا من صغري بتتحكم في طريقه لبسي و اسلوب مذاكرتي حتى بعد ما خلصت ثانوي و دخلت الكليه هي اللي اختارتلي الكليه وحتى برضه في كليتي كانت بتقولي ابدا باي ماده الاول على الرغم ان مجالي بعيد كل البعد عن مجالها و لما قررت اشتغل هي اللي اختارتلي المكان على الرغم من ان فيه اماكن تانيه احسن اتعرضت عليا و براتب اعلى و مش كده و بس بتقعد تكلم الناس في الشغل تسالهم عليا و لو عكيت في حاجه تقعد تقولي انتي فاشاه و مش نافعه و لما كنت ادخل المطبخ كانت علطول تقعد تقولي انتي مبتعرفيش تعملي حاجه ومش بس كده بعد ما اتجوزت بتدخل في حياتي و حياه جوزي بطريقه مستفزه جدا و تقعد تخطط لمستقبلنا على الرغم من ان حياتي انا و جوزي مستقره جدا طبعا ده غير الاتهام بالفشل كل شويه و ان انا مش نافعه في حاجه بجد انا تعبت و مش عارفه اعمل ايه معاها

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

عزيزتي، بعض الأمهات يفرطن في الاهتمام بأولادهم وبناتهن ويغفلن أنهن بذلك لا يدعون لهم فرصة التعلم من اخطائهم وتجارب حياتهم. بالرغم من ان هذا الاهتمام الزائد يكون بدافع الحب الا انك الان متزوجة ولا يجوز ان تتدخل والدتك في امورك مع زوجك. اشرحي لها بلطف ان تدخلها المستمر يزعجك وممكن ان يؤثر سلبا على علاقتك بزوجك وأولادك مستقبلا. صارحيها بالنقاط التي تزعجك واشرحي لها بلباقة حدود تدخلها في حياتك وأنك ستسالينها النصيحة عندما تحتاجين ذلك. كوني لبقة معها فهي لا تزال تراك ابنتها الصغيرة وتحتاج بعض الوقت لتتعود على تغيير موقفها.

قبل 10 شهر

عاملى امك بالاحسان والمعروف وخوديها على قد عقلها

قبل 10 شهر

فهمى امك المتحكمة ان لك شخصية مستقلة وخصوصيات يجب ان تحترمها

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه