السؤال

قبل 6 شهر (12 اجابه)
12 اجابه

خطيبي شكله غير جميل !

دلوقتى انا مخطوبه من أسبوع تقريبا هو شخص كويس جدا مفهوش عيب بس المشكله شكله مش اوى وانا مش عارفه اتألقم مع كدا ومش حاسه باى حاجه ناحيته حتا لو قال كلام رومانسى مش بتأثر ومن ساعه الموضوع مأتم وانا خايفه متوتره ومش حاسه باى فرحه خالص بس انأ بتكلم معاه عادى وببقى مرتاحة بس المشكله ف الشكل انا مش عارفه اعمل ايه أكمل ولا لاء!!

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يا ابنتي لم يتم وضع ظقياس للجمال والاشكال ولكن المقياس الدقيق للاخلاق وحسن الاداء والتقوى. لناخذ كل منهما على حدة هل اخلاقه وأداءه رائعان؟؟ اذا انتهينا من هذه النقطة. لناتي للشكل وهو ضروري الى حد معين.. هل يمكن التعديل.. مثال اسنانه صفراء وغير جميلة. لا يعرف ان يرتدي ملابس.. غير انيق.. شعره.. امور قابلة للتعديل والصحيح. كوني صريحة وساعديه ليصبح كما تحبين لاجله ولاجلك. وان كان شيء يصعب تصحيحه.. عليك القبول باحد الامرين اولهما انك ستعتادين عليه لان الجمال نسبي وهناك امور ستصبح عادية منها الخلقة. او انتتخذي قرار باعطاء نفسك فرصة للتفكير بعقلانية والاستشارة والاستخارة هل تستمرين معه ام لا. ولكن انصحك ان لم يكن باخلاقه واداءه عيب ان لا تتركيه لاجل المنظر. فالمناظر تكون احيانا مخادعة. ربما تمكنت من اقناعه من تحسين الوضع. فلو كان حسن الهندام ورائحة جسده عطرة ومنظره مرتب سيتحسن الوضع. جربي ولن تخسري. ولكن لا تتزوجي وانت غير مقتنعة.

قبل 6 شهر

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله أختي الفاضلة.. بما انه رجل طيب ومحترم، فهذا مهم جداً، وان كنت تبحثين عن الشكل فالله أعلم كيف سيكون القلب والنية. أختي كثيرا ما ننخدع بالأشكال، وهذا حكم خاطئ، فالأساس هو النظر للجوهر وليس للمظهر. عليك بصلاة الإستخارة وكرريها وعسى الله ان يكتب لكم الخير. وفقكم الله

قبل 22 يوم

الراجل مش بشكله طالما كويس يبقى خلاص يفيد بايه لو اتجوزتى شاب قمر يتباهى قدامك ديما ان البنات بتجرى وراءه وانه اتفضل عليكى واتجوزك انما ده هيقدرك ويغير عليكى ويتمسك بيكى اوى

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه