السؤال

قبل 5 شهر (12 اجابه)
12 اجابه

الوحدة دفعتني الى هذه العلاقات

مراهقة و معنديش اصحاب لانى مش لاقية حد اثق فيه عملت اكونت ع الفيس باسم مستعار كلمت عليه شباب من مصر وبرا مصر بس كنت بتكلم معاهم براحتى يعنى كنا بنهزر ونضحك بس مفيش حد فيهم عرف اسمى الحقيقى او شافنى او حتى اتكلم معايا فون بس كتير منهم قالولى بحبك وانا كنت دايما بقولهم اعتبرونى زى اختكو بس فى منهم لما عرفونى كويس نصحونى بانى ابطل اكلم شباب وواحد قالى انتى لو اختك كنت ضربتك وواحد قالى ربنا يهديكى بس انا مش شايفة انى بعمل حاجة غلط لانى حاسة انى وحيدة من غير اصحاب وبعيدة عن اهلى انا بس حاولت انى اتكلم مع حد وبكون مبسوطة ومرتاحة لما بتكلم معاهم وحاولت انى اقفل الاكاونت بس رجعت وعملت واحد جديد لانى بجد حاسة انى اخيرا لقيت حد عارفة اتعامل معاه انا مش عارفة اللى بعمله دا غلط ولا صح ولو غلط اعمل ايه عشان ابعد عنهم لانى بجد دلوقتى يعتبر مش بتكلم غير معاهم

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يا ابنتي اسعد الله اوقاتك، لم تجدي احد من الاشخاص الحقيقين حولك تثقين به ووجدت العشرات على الفيس بوك بحساب مزيف؟؟ لا يجوز هذا. نعم صدق الذي قال لك لو انت اختي اضربك، لانه يريد مصلحتك. انت تفرحين باقامة علاقات وتعارف مع اشخاص تحت ستار وهمي وهذا يعود لضعف ثقتك بنفسك وعدم قدرتك على مواجهة نفسك وليس الاخرين. يا ابنتي الفراغ مفسدة وسيجلب لك هذا العمل الكثير من الضرر لا سمح الله. انصحك بالتالي، اغلقي كافة الحسابات على لافيس بوك واياك والعودة لها. عملي على تنشيط علاقاتك الاجتماعية بمن حولك وابحثي عن اشخاص ثقة لتوني معهم على طبيعتك، وليس بالضرورة شباب، بنات صحابك، بنات من عيلتك اخواتك، بنات جيرانك، زميلاتك في المدرسة، هناك الكثير الكثير من الناس الطيبة حولك. اعملي وفورا على ملأ وقت فراغك بالكثير من الاعمال المفيدة مثل مساعدة الوالدة في شغل البيت، تعلم الطهي، صنع الحلوى، ممارسة الرياضة، تطوير مهاراتك، تعلم حرفة جديدة، تعلمي الخياطة الرسم الغزل، اي شيء يعود عليك بالفائدة ويطور من ذاتك اقرأي الكثير من الكتب والروايات ستساعدك على توسيع مداركك. لا تجلسي لوحدك ابدًا، حاولي ان تبقي منشغلة مع الاخرين وسترين الفرق في تحسن ادائك. اقرأي القران واهتمي بالتسبيح وعمل الخير، شاركي باعمال تطوعية، ساعد خالاتك وقريباتك، اشغلي نفسك بالخير وانغمسي به ليبارك الله لك بعافيتك.

قبل 4 شهر

اكيد هناك نقص شديد فى تربيتك تتلاعبين بالناس وسوف يجى عليك الدور ويتلاعبوا بكى

قبل 5 شهر

اتقى الله وكلمى بنات .. بلاش الاولاد

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه