السؤال

قبل 3 شهر (6 اجابه)
6 اجابه

أخاف أن أفقد صديقي بعد أن تتحول الصداقة إلى حب

انا فتاه عندي 31 سنه غير مرتبطه بشتغل وبعمل دراسات عليا اتقدملي حد اصغر مني ب3 سنين كان صديق ليا بس مع الوقت قال انه حبني بس ظروفه المادية صعبه يعني ميقدرش يجيب شقه ولا عنده شغل ثابت ويمكن مش قبل 3 سنين عشان يستقر من ناحيه شغله الميزة الوحيدة انه فيه كتير اوي من الشخصيه اللي احب ارتبط بيها من خلال معرفتي بيه يمكن حتي كنت بشوف فيه فارس احلامي بس احساسي ان مفيش حد مثالي كان بيقولي انه صعب يكون دي حقيقته في الواقع لان مفيش مثاليه .. راي كل اللي اعرفهم انه ظروف البلد صعبه علي الكل وبكرة الامور تتحسن بس انا خايفه ارتبط بيه وبعدين ملاقيش فيه اللي خلاني ارتبط بيه ملاقيش التفاهم اللي موجود دلوقت ولا الاقي الصديق اللي كنت بلاقيه فيه قبل ما تتحول الصداقه لحب وادخل في صراعات ومشاكل الحياة .. اعمل ايه ؟

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

انت مترددة صديقتي لأنك لا تحبي هذا الشخص فعلا انت تحبينه كصديق وما زلت تحبينه كصديق ولن يتغير شعورك فلا تقنعي نفسك وعمرك 31 عاما ويريدك أن تنتظري 3 سنوات وما أدراك انه لن يقابل إحداهن في هذه الفتره وتتغير مشاعره تجاهك؟ فكري وكوني صادقه مع نفسك أولا ومعه .

قبل 3 شهر

امال ها تتجوزيه علشان اه ماعنده شقه ولا عنده شغل ولا علشان سنك فوق 31 علشان كده عايزه تتجوزى وخلاص وتصرفى عليه اتقى الله فى نفسك حرام عليكى رزقك لسه ما جاش ما تستعجليش وبعدين تقولى ياريت ما عملت كده

قبل 3 شهر

بصي حبي ..انا اتخطبت مرتين وكانت علاقات فاشله .. حتي اقدم لي زميل وكان بمثابه اخ لي ..وكنت اراه ايضا شخصيه محترمه واهلي معجبين بشخصيته جدا ... ووافقت عليه .. وتغير حالي بعد الخطوبه ..اكتشفت انه وغزتي وحب حقيقي.. سعيده جدا .. لم يكن ف مستوي مثل الذين كانوا من قبله..لدرجه كنت اشتري بنفسي هدايا واقول لاهلي بانه هو هداني اياها .. حتي عيد ميلادي لم يأتي لظروفه .. لكني كنت سعيده .. فجأه ربنا بارك لنا ف كل شئ .. رزقه وفاجئني بأسوره دهب جميله بعد مااتنازلت عن الدهب وان لا يهمني الناس وكلامهم .. اكتشفت انه يمتلك شقه ف مكان راقي .. كل قطعه ف البيت كانت تفاجئني .. بديكورات بسيطه جعلت بيتنا تحفا .. قريبي اهداني شلال رخام هديه .. كل ما انزل اشتري اي شئ لبيتي يكون عليه خصم يصل لنصف ثمنه .. بعد ما تنازلت عن الفرح .. والدي اشترك بنصفه وكان اجمل يوم بحياتي .. ولحد الان ربنا مباركلي ف حياتنا .. ممكن تكون خروجتنا عباره عن تمشيه بسيطه .. بس بنرجع منها مبسوطين .. لا اتذكر اننا ف يوم حدثت مشكله او ملل روتيني .. حتي اصدقائي لحد الان معتقدين اني اغني منهم مالا ومكانه عكس صديقتي التي اختارت شابا غنيا لكن شخصيته متردده وتركت خطيبها السابق الذي كان يحبها بالفعل ومستواه المادي معقول .. وعبارتها كانت .. يأتي الفقر من الباب فيهرب الحب من الشباك وهاهي نادمه الان ف الحب هو بركه ورضا وقناعه لكن لا تتزوجي بمن هو اصغر منك .. وتزوجي بمن يختاره عقلك وقلبك الاتنين .. وليس واحد فقط

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه