السؤال

قبل 2 شهر (6 اجابه)
6 اجابه

هل اكمل معه الطريق ام لا

انا فتاة عندى 25 سنة مخطوبة لشخص منذ عام احببته ويقول انه ايضا يحبنى اشعر معه بارتياح اما بكلمه لكن مش حاسة ان فيه بينا تفاهم لجأت للنصائح من على النت وتقريبا قرأت كل الموضوعات والكتب وسمعت معظم المدربين والمسشارين االلى بتتكلم عن تحقيق التفاهم بين الراجل والمرأة ومفيش فايدة ساعات بنبقى كويسين وساعات بنتخانق كتير لحد ما حاسة انه اتغير ومبقاش يحب يكلمنى زى الاول لجات بردو للكتب والنصايح عشان ارجعه ليا وبدات اسال صحابى وكل الكلام مختلف عن بعضه اللى يقول طاوعيه وخليكى حنينه واللى يقول لا لازم يكونلك شخصية ومتعديش حاجة عشان مش يستهتر بيكى والكتب بردو كلامها متناقض عن النصايح وكلام صحابى ودلوقت حاسة انى دماغى اتشلت وهو مبقاش حاجة عاجباه مع العلم انه مسافر عشان نقدر نتجوز ساعات بحس انه مبقاش عايزنى وبساله يقلى لا طبعا ويغلطنى ويقلى انى مش مقدرة ظروف سفره دلوقتى محتارة خالص ونفذت كل اللى سمعته وقريته وعكسه ومبقتش عارفة اعمل ايه ؟ وهل اكمل ولا لا وخاصة انى حبيته ؟

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

بما انك تحبينه انتظريه لقد سافر من اجلك ومن اجل ان يؤمن مستقبلكما معا. العلاقه عن بعد صعبه للغايه فليس هناك لقاء يبرد العواطف ولا لفته رومانسيه ، تكون العلاقه جافه تقتصر على الاتصال عبر النت . بعض الرجال يمل من هذه العلاقه ولا يعرف كيف يعبر عن مشاعره عن بعد . لا تعتمدي كثيرا على اراء الصديقات ولا حتى على الابحاث ، اتبعي قلبك ومشاعرك فهم خير دليل لك على قوه مشاعرك او ضعفها . حاولي ان تكوني اكثر حماسا في اتصالاتك به ، اخبريه عن حياتك ، عن احلامك ، لا تنتظري حتى يبادر هو ، ابدئي انت فربما هو ايضا يتساءل عن صدق مشاعرك نحوه . غدا يعود وتعود علاقتك معه كما كانت في سابق عهدها ، لا تشككيه بقوه حبك ولا تروي له كلام صديقاتك ولا تسأليه اذا كان يريد ان يكمل فلو اراد العكس لقال لك ذلك . كوني ايجابيه ومتفائلة عندما تتحدثين معه ، اذا كلمك عن حياتكما بعد الزواج لا تتجادلي معه فعندما تتزوجان ستجدان الحل ولا داعي للتفاصيل في كل مسأله . الخطوبه هي اجمل الايام ، استعدي لزواجك ، اكتسبي مهارات جديده في الطبخ وفي امور اداره المنزل ، تعلمي هوايه او تابعي دراستك . لا تقضي وقتك في التفكير السلبي ، افرحي به فيفرح بك.

قبل 2 شهر

واضح انك رغاية وكلامك كتيير والراجل بيحب الست قليلة الكلام شكلك زهقتيه فى عشته اتقلى شوية وخليكى على الوضع الصامت

قبل 2 شهر

انا اقلك الحل الحل هو انه تحبي نفسك وبدل ما تقرأي كتب عن طرق التعامل معاه اقرأي كتب كيف تطوري نفسك بدل ما انتي تسعي الى رضاه ارضي الله ونفسك بحياتك لا تسعي الى رضا الناس اذا كانت فوق طاقتك وبرأيي وعشان ترتاحي اتركيه

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه