السؤال

قبل 2 شهر (5 اجابه)
5 اجابه

حصلت بيننا تجاوزات أشعرتني بالندم

السلام عليكم انا طالبه بالجامعه قربت انهي دراستي ومن حوالي 5 سنين اتعلقت بقريبي وحبيته وهوا كمان اعترفلي بحبه واتفقنا انه يتقدم رسمي بعد ما اخلص الجامعه وده لظروف كليتي بس اثناء الفتره اللي فاتت للاسف حصلت بعض التجاوزات الغير مسموحه بينا وانا قررت ابعد وحسينا بالندم وبدعي ربنا يغفرلنا لاننا بجد نادمنيبن المهم انا دلوقتي قعدت سنه ونصف من غير ما نتكلم خالص برغم محاولاته الكتير واعتزاراته وهوا دلوقتي عاوز يتقدم ليا وانا مش عارفه لو وافقت هل اي تجاوز كان حصل زمان ممكن ياثر علي حياتنا بعد كده وعاوزه اعرف هوا هيشوف مو افقتي دي باي زاويه يعني فيها قله كرامه ليا ولا لا وياتري انا غلطانه لو فضلت احبه مهما كان حصل بينا مادام توبنا وندمنا وتوضيح هوا رافض انه يتقدم لحد وحلفلي انه بيحبني واني لو مش هكون ليه يبقي مش ليه لازمه الجواز اسفه علي الاطاله وارجو الرد باسرع وقت

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

ما دمت تحبينه وهو يحبك فلا تتركيه ، الانسان لا يصادف كل يوم حبا متبادلا ، هو غالباً يعرف أخلاقك جيدا ويعلم انك تجاوزتها في لحظه ضعف منك شرط طبعا الا تغلطي ثانيه . بعد الخطوبة ستنسيان هذا الامر وستفرحان بارتباطكما . زواجك منه لا يقلل من كرامتك بل يكرس حبك له وحبه لك . انت الان لا زلت صغيره وفي اول تجربه لك لذلك تخافين من الأقدام على الزواج ، اقدمي ولا تخافي وانظري الى الحياه بفرح وامل لزواجك بمن تُحبين . العشره الزوجيه كفيله بان تزيل كل مخاوفك اما الكرامه فتكمن في مدى احترامكما لبعضكما .

قبل 2 شهر

حبيبتي لو وافقت على الزواج من حبيبك هذا ما الذي سيخيفك منه مستقبلا ؟؟؟؟ ما دام هو متمسك بك ؟؟ أليس هو أخطأ مثلك تماما

قبل 2 شهر

اختي العزيزه اهلا بك ليس من الحكمه في شيئ انك ترفضي الزواج ممن تحبين فأنتم حصل بينكم بعض الأمور وقد تركتموها وندمتم عليها والتائب من الذنب كمن لا ذنب له اما شعورك بأنه قد ينتقص من شانك فأنتم بالأمر سواء وليس بينكم فرق فكلاهما كان مشتركا به ففي الشرع ليس هناك فرق بالمعصيه بين الذكر والانثى فاتركي الماضي بكل مشاكله فانه لاطائل منه وعيشي يومك مع التقدير

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه