السؤال

قبل 10 شهر (11 اجابه)
11 اجابه

اخاف ان تحن له

انا خاطب بنت عمي وسني حاليا 25 سنه وهي 18 سنه وبحبها وبحتبني وكله تمام بس قبل ما خطبها كنت علاقتي معاها من قبل سنتين يعني كان سنها 16 سنه وانا سافرت بره علشان اكون نفسي وكان لي صديق بس من الاقرباء وصديقي منذ الطفوله وجاري برضو فا حبته وكان هتقدم لخطبتها بس اهله رفضو وكان علي علم با علقتي بيها وهوا سافربره برضو وانا قطعت صدقتي معاه بسبب الموضوع ده وخسرته خلاص وسبتها خلاص ورجعت انا بعد سنتين من السفر فاكلمتني وعوزه ترجعلي وبتقولي انها بتحبني وصرحتني با الحصل وخطبتها خلاص وفاضل سنه ونجوز بس خايف تحن لعلاقتها مع صديقي بعد الجواز طبعا هيكون رجع هوا من السفر ومش عارف اكمل ولا اعمل ايه بس معي اختي الكبيره بتقولي دي فترة مراهقه معها وخلصت خلاص وانا بحبها اوي اوي الصراحه وهي برضو دلوقتي بس فيه عدم ثقه من نحيتي فارجكم انصحوني

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

أوافق اختك الكبيرة الرأي، فعروستك صغيرة جدا وقصتك معها بدات في سن 16 أي انها لا تملك النضج الكافي للحكم على الأمور. ان كنتما تتبادلان المشاعر ذاتها، فافتح صفحة جديدة وانسى الماضي تماما. لا تجعل للشك طريقا بينكما وقم بحل كل الظنون والتساؤولات قبل الزواج. استمرار الشك بعد الزواج سيجلب مشاكل لا حصر لها. فكر جيدا وحدد قدرتك على استيعاب ان ما حصل من الماضي ولن تذكره ابدا ومن ثم اتخذ قرارك بشان الزواج منها او لا. ان احسست انك لا تستطيع التخلي عن العيش فلا تظلمها وتظلم نفسك وافترقا دون مشاكل احسن من بعد الزواج.

قبل 9 شهر

انا اقول لا تخلي الشيطان يلعب بعقلك هي لو تحبه ما تركته ورجعتلك بس واضح انها انخدعت وانها غلطه بحياتها وهذه وساوس من الشيطان فقط

قبل 9 شهر

يا اخي الانسان الا ما يغلط وانت كنت بعيد عنها اكيد هو نزوة بحياتها اعطيها فرصة

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه