كانوا امام زوجي ملائكة..!

قضايا اجتماعية
animate

انا مجوزه من سنتين ومعايا ولد عنده سنه في الحقيقه اول الجوازه انا كنت مبسوطه قوي ومتفاله اوي لان كنت رسمه صوره جميله لجوزى وكمان عيلته اللي انا اصلا كنت عايشه معاهم بس لاسف ابتدت بعد مده قصيره الصوره دي تتغير تماما وابتدت الصدمات فيه وفي اهله وفي كل حياتي اللي اتغيرتتماما لانهم لاسف من النوع اللي مبيقدرش حاجه كويسه لحد والحمد لله انا كنت بتقي ربنا فيهم وضحيت كتير علشان بس يقدرو الواحد بي لاسف بردو مانفعش معرفش ليه قله الكرامه جتلي من الصغير قبل الكبير وكانوا قدام جوزي ملايكه وهو لاسف كان بيصدق حولت بشتي الطرق اثبت العكس لكني فشلت لاني بكره اسلوبهم ومش قدره اعمل زيهم وابقي منافقه قوي كده لغايه لما قوي جوزي عليا وحياتنا كلها بقت مشاكل وخناق ودا بسبب والدتهاللي هو بيصدقها في كل حاجه واديني دلوقتي عند اهلي من فتره وهو لاسف لاسال فيه ولاحتي في ابنه من كتر ماهناك بيسمع منهم كلام لدرجه ان انا مش عارفه اعمل ايه لانها مش اول مره ولاحاسه بيقمتي ولابكرامتي عندهم مش عارفه اعمل ايه مبقثش طايقه بسبب اللي بيعملوا نزل من نظري كراجل لدرجه اني فكرت في الطلاق ارجوكو الحل ايه انا تعبت اوي

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • الدكتورة سناء مصطفى عبده يا ابنتي الاحترام اساس العلاقة الزوجية، وانت دخلت في متاهة النسوان وهي القيل والقال ونقلت هذه المشكلة الى بيت زوجك واثرت حفيظته.يجب ان تعرفي انه ملزم في امه وصلة رحمه من الاخوات والقريبات.اما انت فلا لزوم ولا واجب عليك.نزل من عينك لانه لا يريد اغضاب امه، ولانه يريد ان يقول لك كفاية كلام نسوان؟؟ لا يا سيدتي هذا لا يجوز ! هل ترضين ان يفعل ولدك بك هكذا؟؟ ستقولين لن يكون ولدي مثله؟؟ ولماذا ستكونين انت الحماة ولدى ابنك زوجك، وستريدين من الزوجة ان تسايرك لانك الكبيرة ولن تقبلي ان يتركك ولدك لاجلها، وستوقلين ربيته وتعبت عليه وسابني علشان تزوج!!!وهكذا تفكر حماتك.كوني لها ابنة محبة، ولا تنقلي الكلام من هنا الى هناك، تعاملي معهم في حدود العلاقة العائلية، وركزي على بيتك وابنك وزوجك، ومالكيش دعوة بحد خالص.يا ابنتي جلوسك في بيت ابيك سيزيد الطين بلة، اتصلي مع زوجك واخبريه انك تريدين ان يربي ابنه وفي بيتكم المستقل وباحترام لاهله واحترامهم لك، وبدون تدخلات، وستكونين البطلة التي ستعرف وضع حدود باحترام وبدون كلام ليس له لزوم، ولا الفاظ ولا افكار سلبية، بل بالمحبة والدعاء ربي يسامحهم، ان كانوا غلطوا معاك.
  • علم
    علم
    من مجهول
    متأكد ان يكون هناك سبب في الي عم بعمله و يجب عليكي شو سبب التغير المفاجئ
  • animate

  • علم
    علم
    من مجهول
    السلام عليكم. اضن التكلم معه بالموضوع بطريقه حضاريه و صوت منخفض و عدم الضغط عليه هوه الحل الافضل لاخراج الاجوبه من فمه. الله يكون في عونك. صلي و كثري من قرأه القران عسى الله ان يفعل خير لك و يصلح امورك.

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟