قلب الدنيا فوق رأسي لأني أجبت على هاتفه

قضايا اسرية
animate

انا المهندسه صاحبه مشكله معامله زوجي واهله حبيت اسأل عن اقرب موقف ليا مع زوجي هو خرج ونسي موبيله ف البيت وانا والله مابرد ابدا ع موبيله طول ماهو موجود وهو مش بينساه اصلا بس نسيه اليوم واتصل بيه عميد الجامعه رديت قلت السلام عليهم دكتور فلان اللي هو زوجي نسي موبيله وهو نزل من بدري رد العميد شكرا وانا اسف وقفل وزجي عرف اتصل من فون زميلته بهدلني وصعبت عليا نفسي لما رجع البيت بقله ازاي تكلمني كده قدام زميلتك يقلي انا كنت ف محاضره وهي معايا كمعيده قلتله بس انا مكنتش سامعه اي صوت حواليك يقلي يعني هكلمك قدام الطلبه بقله طيب ليه متصلتش من موبيلات زمايلك الدكاتره يقلي محدش كان موجود قلتله امال العميد احرجك ازاي اني رديت عليه لما اتصل قالي قال كده قدام الناس مراتك ردت لما اتصلت قلتله ناس مين وانت بتقول محدش موجود من صحابك اصل مش معقول العميد هيروحله المخاضره ويقله كده قدام الطلبه وهو ادام شافه هيقله انا اتصلت ومراتك ردت اكيد هيقله عاوز ايه منه وخلاص هو العميد فاضي يعني انا قعدت اعيط لان قلتله مش شايف نفسك غلط قالي لاء وصعبت نفسي عليا لاني هولد بعد بكره ومهنش عليه يراضيني بكلمه قولولي انا غلطانه ؟ واتصرف ازاي مع الشخصيه دي انا قربت ع 3 سنين جواز مش قادره افهمه ف العادي هو كويس لاكن لما تحصل مشكله بيتحول لحد ماعرفوش بحس ان كل اللي ببنيه من حب وحنيه واحترام ف بيتي وهو بيتجاوب معايا وبحس اني بأسس حياه ناجحه الاقي ف اقل صدام كل دا بيتهد ع راسي غير زي ماقلتلكم بيطيع امه واخواته وكلامهم هو الصح وسيف ع رقبته لازم يتنفذ ومبيحكمش عقله ولا كانه متعلم او دكتور جامعي اعمل ايه ارجوكم

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • أخصائية علم النفس والتثقيف الصحي ميساء النحلاوي أنت تمرين الآن بفتره ما قبل الولاده وهي فتره دقيقه ، تتوتر فيها أعصاب المرأه الحامل ويزيد تعبها . المشكله التي حصلت بينك وبين زوجك مشكله بسيطه ولا تستدعي كل هذا النقاش ، ما دمت تعرفين أنه لا يحب أن يجيب أحد على هاتفه ، كان من الأفضل ألا تجيبي ، هذه طباعه فلا بد أن تتقبليها . تناقشت معه بالتفصيل عن مكان تواجده وغيره، ما فائده كل هذا الكلام ؟ لو كنت اعتذرت بكلمه آسفه لكان انتهى الموضوع أفضل من الجدال العقيم الذي يزيد المشكله تعقيدا . لا تتدخلي في علاقته بوالدته ، من الطبيعي أن يبر بها وينفذ طلباتها ، إنها أمه ولن تصبحي في مكانتها عنده . لا تقارني تعامله معها بتعامله معك لأنك ستخسرين بالتأكيد . الحياه الزوجيه بحاجه لتقبل الآخر كما هو ما دام لا يؤذيك ، تجاهلي ما لا يعجبك واستقبلي مولودك القادم بالألفه والمحبه والتسامح.
  • علم
    علم
    من مجهول
    تحدثي معه بأن الي صار صار ولكن ما يفكر يبهدلك قدام الأخرين .
  • animate

  • علم
    علم
    من مجهول
    عليكي ان تجلسي مع زوجك وتفهميه ان ما حصل اهانك كثير وجرحك .
  • علم
    علم
    من مجهول
    فهمي زوجك ان ما عملتي غراميات مع العميد وفهميه ان كل انسانة متعرضة للحديث مع اي رجل أليس تذهبي للسوق وتسألي عن البضاعة زوجك متشدد .
  • علم
    علم
    من مجهول
    زوجك متعصب كتير ويغار وشكاك وهذا طبع صعب جداً تغيره .

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟