بعد موت ابني ب 4 ايّام طلقني ليعود لزوجته الاولى

add_commentأضف إجابتك

thumb_downلم يعجبني0

اعيش وانا اشعر ان كل ما مررت بيه هو عقاب من الله تزوجت وانا بكر من رجل مطلق له بنتان من زوجته الاولي وهو مطلق منذ سنتين و رفضت طليقته واهلها ان يري بناته و رفعو عليه قضايا من اجل تربيته و تاديبه من وجهة نظرهم ، تقدم لخطبتي و احببته جدا وهو ايضا وتزوجنا ، بعد الزواج كان شخص متسلط لابعد الحدود كنت اشعر بالضيق لكن لم اتلفظ باي اساءه له علي الرغم من انه كان كثيرا ما يوبخني لكن كنت دائما التزم الصمت حتي حدثت مشكله بسيطه بيننا ضربني و شتمني بابي المتوفي وشتمني بامي و رمي يمين الطلاق ولم اشتمه و قولت له ساتصل باهلك حتي يرو افعالك و اشتكي اليهم قال لي اتصلي بيهم وهما هيجو يدوكي بالجزمه اضيقت جدا و نزلت عند امي وتركني ٤ ايام وانا اتصلت بيه و رجعت البيت واملي عليا شروطه ، غضبت مره اخري بعدها لانه كان معزوم عند والدتي و جهزت كل الاكل ومستنياه و كنت حاطه فيديو مضحك للشيخ مبروك عطيه علي الحموات وخدمتهم لكن اقسم بالله لا اقصد حماتي لان لم يطلب مني احد خدمتها ابدا ، علق علي البوست و قالي امي تحترميها وجزمتها فوق دماغك ومحدش طلب منك حاجه واخته كمان ، كنت حامل وقتها اتصل قالي انا مروح البيت ومش جاي ابقي تعالي صرخت فيه قولتله خلاص مش عاوزاك طلقني كنت مضغوطه منه جدا واول مره اقوله كده ، وكلمت عمامي واهلي علشان يشوفو معاه حل كان دايما يمد ايده و يمسكني من رقبتي و يزقني ويهني بدون اسباب تقريبا ولكن كنت احس انه بيعودني مقولش راي في اي شي ، تركني عند امي ٢٠ يوم كنت بيكي كتير كان بيوحشني وفي نفس الوقت زعلانه و بعدها جيه وكدبني قدام اهلي في كل شي ويحلف بالله كدب رغم انه المفروض متدين وامام مسجد ، رجعت بيتي بعدها حصلي اجهاض بسببه لانه كنا خارجين ورفض يركبني مواصله ومشينا حوالي ساعه وانا في الشهر التالت وكنت اقوله تعبانه يقولي بطلي دلع استحملت علشان ما يحصلش خلاف وروحت البيت لقيت نزيف و تعبت جدا حوالي شهر اخد حقن تثبيت بعدها قالو اليبي متوفي اخدت حبوب تنزله وعملت عمليه تعبت جدا جدا ، وعلي الرغم من ذلك سامحته ، مع العلم كنت كمان بصرف معاه ع البيت تقريبا ٣ ارباع مصاريف البيت مني حتي اذا خرجنا ادفع معاه نتفسح ادفع اي شي ادفع وعادي اقول زوجي واساعده ، بعدها اتحكم له يشوف اولاده في قضيه رؤيه واصبح بسافر محافظه تانيه يشوفهم وابو طليقته قاله كفايه بقي رجع مراتك وعيالك هو رفض وقالي و فضل فتره مضغوط ويفكر و بعمل معايا مشاكل قولتله خلاص طلقني لو عاوز انا حاسه انك عاوز ترجع ولميت هدومي هو رفض وقالي لا انا مضغوط وبعدها بشهر كنت حامل تاني ، وحصل ان كنا راكبين عربيه بالظلام وقابلنا مطب عالي جدا والمطب تعبني وضهري وجعني وانا لسه بالشهر الثاني تاني يوم روحت عند امي وذهبت للدكتوره قالت استريحي علي ضهرك لحد التالت طلبت منه ابات يوم فقط عند امي راحه عشان ما يحصل اجهاض مره تانيه عمل مشكله كبيره اوي وقالي انا هاجي اطلقك قولتله براحتك كل شويه تهديد بالطلاق انا بحافظ علي جنيني المره الي فاتت مشيت وراك سقطت و فضل سايبني عند امي شهر ونص وكان يتصل يطمن عليا ويقولي انا هتجوز ويحرق دمي في الحمل واعيط كنت بعيط كتير اوي ، كنت بقوله ليه تعمل كده ده انت مش خايف عليا ليه يقولي انتي قليلة الادب ومبتسمعيش الكلام ، بعد الشهر ونص كلمني قعد يصالحني ويقولي البيت وحش من غيرك ارجعي رجعت فعلا واتحسن اسلوبه معايا كتير كام شهر ومره ضربني في الشارع بالقلم ومره علشان امه عامله معايا مشاكل ضربني بالقلم وعورني في ايدي وكنت بسامحه ومره اغضب لحد لما وصلت للشهر التامن وكنا اخر يوم رمضان واتخانقنا واعترف كنت غلطانه هذه المره وفضلنا اسبوع مانتكلمش بعدها اتصالحنا ونزلنا اشترينا هدوم البيبي وكنت فرحانه بيها اوي اتفرج عليها كل شويه وابوسها بعدها و اخذت دوا بالغلط كان غلط علي الحمل وانا معرفش و توقف وصول الغذا لابني اتولد ابني بالتامن جراحه قيصريه كان مولود بعيب خلقي في الجهاز البولي محتاج عمليه و كان عنده خصيه معلقه دخل الحضانه اتوفي بعد ٤ ايام انهارت كنت بموت بيدوني مهدئات عشان العمليه و لا اكل ولا اشرب كنت اقوله بس خليك جمبي كنت ببكي ٢٤ ساعه وهو كمان زعل بعد ٤ ايام بظبط من موت ابني قرر يطلقني قعدنا نتناقش اقوله ليه كده وليه وانا في حالتي دي وايه يريحك انا اعمله رفض تماما وطلقني كده بدون مشكله يعني اليوم الي قبلها كان معايا عند الدكتوره و ببكي وبيسندني وانا ماشيه علشان العملية وتاني يوم اخد قرار الطلاق وقبل ما يطلقني رجع لزوجته الاولي قال كانت افضل منك انتي مقصره في البيت قولتله انا كنت حامل وتعبانه جدا جدا وانت عارف المعاناه وكنت مقدرش اكل ولا اشرب ودايما تعبانه غصب عني ربنا يشهد وكان علي طول يتخانق معايا بسبب كده انا اتدمرت نفسيا كنت هتجنن بقالي ٦ شهور هموت علي ابني من شده الي حصل كل شي اتغير فيا حسيت بالغدر بقيت اقول هو انا استاهل كده هو انا ربنا بيعاقبني علشان كنت ساعات بسيب البيت وامشي لما يضايقني او يهنني هو انا كنت غلطانه اه انا غلطت اخر مشكله لكن هو ياما غلط وسامحته ده غير انه اتصالحنا وجبنا ملابس ابني و كان بعد الولاده يجي ياخد رضعات مني لابني ويطمني عليه انا هموت علي ابني واعصابي تعبانه ارجوكم حد يقولي انا غلطانه لما بقت اخد معاه موقف علشان ميضربنيش واسفه اوي للاطاله
تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات
add_commentأضف إجابتك

thumb_down لم يعجبني 0

إجابات السؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا
  • أخصائية علم النفس والتثقيف الصحي ميساء النحلاوي verified_user شكرا لك سيدتي على ثقتك بموقع حلوها . أنت الآن تمرين بفتره صعبه بعد فقدانك لابنك وطلاقك في نفس الفترة ، عليك أولا بتمالك أعصابك والتفكير في نفسيتك وصحتك . اعطي نفسك فتره من الراحة لا تفكري فيها في شيء ، حتى تسترجعي قوتك . لقد أهملت نفسك وأخذت دواء من دون استشاره الطبيب النسائي حول تأثيره على الجنين ربما من كثره الضغط وسوء المعاملة التي كنت تعيشينها ولكن هذه مشيئة الله فلم يقدر لطفلك أن يعيش فتجاوزي هذه المحنه بإيمانك وتأملي بغد أفضل . لا تندمي على هذا الطلاق فقد كان زوجك يعاملك معامله سيئة جدا ، لا يرحمك ويعنفك لفظيا وجسديا ، فافرحي لأنه وضع حدا لإهاناته المتكررة لك ، فالضرب كان وسيلته في البيت وحتى في الشارع ، وإهانتك بألفاظ جارحه كانت طريقته في التعامل معك . ابحثي عن عمل وابدئي صفحه جديده من حياتك وكلك أمل وإيمان بمستقبل أفضل.
  • صورة علم Oman
    صورة علم Oman
    من مجهول

    المفروض تقومي تسجدي شكر لله تعالى اللي خلصك منهقومي كده وافرحي واستقبلي الحياة الجميلة اللي تستاهل حد يعيشهاوابنك ده أَجَله وانتهى ومهما عملتي مش حيرجع، ده مستنيكي في مكان أحلى بكتير

  • animate

  • صورة علم United Arab Emirates
    صورة علم United Arab Emirates
    من مجهول
    طلاقك هو نعمه من الله لك ، زوجك كان نرجسي وهو اضطراب في الشخصيه ، ابحثي واقرأي اكثر عن هذه الشخصيه المريضه ، و بعدها ستسجدين لله شكرا على انه طلقك .
  • صورة علم United Arab Emirates
    صورة علم United Arab Emirates
    من مجهول
    هو ده بيستاهل دمعه منك انت ربي بيحبك جوز جزم احسن منه بلاش قرف
  • صورة علم Algeria
    صورة علم Algeria
    من مجهول
    والله انا شايفة ان ربنا هناك منو. انشاء الله تتعرفي على رجل آدمي ينسيكي كل المعاناة الي تسبب فيها هاذا الحمار
  • صورة علم Algeria
    صورة علم Algeria
    من مجهول
    ربنا مش بيعاقبك انت من عاقبت نفسك بنفسك لهذه الدرجة هانت عليك نفسك؟ لهذه الدرجة نفسك رخيصة عندك؟ اين كرامتك؟ أين عزة نفسك؟ عن أي حب تتحدثين؟ كل ذلك الذل والإهانة والشتم والضرب بسبب او من غير سبب...فرحانة اوي وضبتيله السفرة عشان يطفح بالسم الهاري.....كان عليك أن تخلعيه منذ البداية خاصة لما اجهضتي ولم يبالي بك ولا بطفله...هنا كان عليك أن تدركي أنه قاسي القلب ألم تفكري ولو لدقيقة لما اهل طليقته رفضوا أن يرى بناته؟ كان عليك أن تفكري وتسألي الف سؤال قبل الزواج من هذا الرجل اللعين قاسي القلب....والمحير في الأمر انك حاولتي الانجاب منه ثانية رغم كل ما حصل اذا لا تلومي إلا نفسك لأنك ذليتي نفسك ولم تعززيها.....يجب أن تعلمي أن للمراه كرامة وهي لم تخلق للمعاملة السيئة لأنها انسان مثلها مثل الرجل وانت قد سمحتي له باؤهانتك لذا اعتبريه درسا لك في الحياة مستقبلا ....
  • صورة علم Jordan
    صورة علم Jordan
    من مجهول
    عزيزتي ربنا يصبرك على فقدان ابنك ويعوضك بزوج صالح واولاد يملو حياتك فرح ما في انسان بستاهل ينهان ويعيش على اعصابه بانه اي وقت اانت مجرد احتياط عقله مع مرته الاولى وبناته وانت بس يمكن زي ما قلتي انت درس ليربي مرته الاولى بحسب عقليته انت للاسف ضلمتي نفسك مع هيك زوج تساهل فيك وبصحتك وما كرمك اعتبريها مرحله وتجربه تقويكي مو تكسرك واحكي لحالك انا بستحق افضل لا تتهاوني بكرامتك وبعزتك وربنا يوفقك بحياتك ويكتبلك كل خير
  • صورة علم Egypt
    صورة علم Egypt
    من مجهول
    دة إنسان أنااااني. غلطانة ايه يابنتي بطلي هبل.. ادعي ربنا انه يعوضك، ولما تتجوزي تاني متسمحيش بالتجاوز في حقك أو الإهانة وبكل ادب واحترام من غير خناق.. وحقيقي ربنا رحمك من وجود اطفال يربطوكي بإنسان زي دة
  • صورة علم Lebanon
    صورة علم Lebanon
    من مجهول
    انا مصدومة من يلي قرأته .. ما عم صدق .. معقولة انتي .. لييييه حياة الذل والمهانة يلي رضيتي فيها ليييه .. يابنتي انتي قبلتي الذل والضرب والاهانة وما احترمتي نفسك ليش عم تطلبي منو يحترمك .. ربنا وضع قواعد لطبيعة العلاقة بين الزوجين انتي لم تلتزمي بها وبالتالي خالفتي شريعة الله على لسات رسوله فبالتالي ما حصل معك غير مستغرب .. لأ وعم تبكي ومقهورة على رجل بيشتمك وبيضربك ومعيشك بالذل والمهانة .. عذرا ولكن ما انتي فيه ليس الا نتيجة موافقة وقبول ورضا منك
  • صورة علم Iraq
    صورة علم Iraq
    من مجهول
    قدر الله وماشاء فعل الله يكون بعونك مامررتي به ليس سهلا تختاجين الى فتره من نقاهه لكي ترتاحي من التحربه التى مررت بها فقط تحتاحين الى وقت
  • صورة علم Egypt
    صورة علم Egypt
    من مجهول
    الحمد لله..انتي افضل بدرن هذا الرجل سليط اللسان.اخطأتي عندما قررتي الارتباط به..والان ابدأي حياتك الجديده بدونه..اضل لكي .
  • صورة علم Kuwait
    صورة علم Kuwait
    من مجهول
    احزنتني قصتك جدا اصبري واحتسبي وانشاء الله ربنا يعوضك احسن منه
  • صورة علم Jordan
    صورة علم Jordan
    من مجهول
    ها رجل لا يستحقك لنصحك بالطلاق ولا تضيعي عمرك بانتظار رحمته انفصلي عنه افضل لك لعل الله لم يكتب لك الاولاد حتى لا ترتبطي به لانه غير صالح كزوج انصحك لا ترجعي اليه وعسى الله يغوضك افضل منه احمدي الله ما فيش اطفال بينكم
  • صورة علم Saudi Arabia
    صورة علم Saudi Arabia
    من مجهول
    طيب الف مبروك الطلاق احمدي ربنا غلطانه ايه ناقص ايه من اهانه وقلت ادب ماعملهوش ابدأي حياة جديده بس تأني في الاختيار متتسرعيش
  • صورة علم Saudi Arabia
    صورة علم Saudi Arabia
    من مجهول
    الله يعوضك دا مايستاهلكيش
  • صورة علم Tunisia
    صورة علم Tunisia
    من مجهول
    يا سيدتي انت حالتك النفسية هشة الآن و تفكيرك مشوش و هذا مفهوم و انت معذورة تقربي من الله بالظعاء و العبادة و يكون من الافضل لو ذهبت لطبيب نفسي و انت لست مخطأة انت ضحية هذا الرجل المختل و ضحية قرارتك الخاطئة و ربما ظروفك أيضا ... لو كان فيه الخير ما كانت زوجته الاولى تركته و بهذلته في المحاكم حتى تربيه مثلما قالت و لا تقولي حب و كان جيد و هالهبل كوني عاقلة و احكمي على الانسان من ماضيه و علاقاته مع الناس و تصرفاته و هذا كل تصرفاته تدل انه مريض و أخيرا يا أختي رب العالمين أراد بك خيرا و بابنك المتوفى خيرا رحمه الله و مثلما يقول المثل رضينا بالهم و الهم ما رضاش بنا انت الله خلصك من الهم .انت ابتعدت عن هذا الرجل بدون اطفال و لا يوجد مصيبة كمصيبة الطلاق مع وجود اطفال لذلك احمدي الله كثيرا و خذي وقتك و أحسني الاختيار المرة القادمة و اطلبي المشورة من الحكماء و اهل الثقة قبل ان تقدمي على الزواج مرة اخرى و انشاءالله يعوضك خير و يرزقك زوج صالح يخاف الله فيك و في الاثناء اعتمدي على حالك و كوني قوية و اثبتي للكل اولهم نفسك انك تستحقي الاحترام و العيش بكرامة و وين ما تحطي نفسك تلاقيها ... بالتوفيق
  • صورة علم Saudi Arabia
    صورة علم Saudi Arabia
    من مجهول
    لا.. انتي مش غلطانه... هو اللي غلط... هو بنا علاقته معاك على اساس ينسى مراته الاولى... هو اللي نسى حديث الرسول صلى الله عليه وسلم {رفقاً بالقوارير}..هو اللي ترك انسانيته على جنب وطلقك وانتي نفسياً و جسدياً منهارة وتعبانه.... لاتفكري في انسان مثل هذا.. رلنا يحبك انه تم الطلاق منه بدون رابط..اللي هو الطفل..هذا النوع من الرجال يحب اللي يديه بالجزمه على دماغه..عشان كذا رجع لمراته الاولى لانها حرمته من عياله وادبته صح.... انتبهي لصحتك ونفسيتك وربنا يعوضك احسن منه باذن الله
  • صورة علم Saudi Arabia
    صورة علم Saudi Arabia
    من مجهول
    اذا شعرتي انه ظلمك اكتفي بالتحسب عليهحسبنا الله ونعم الوكيل ولايوسوس لك الشيطان انه ابتلاء وعقوبة من الله لاالله لايظلم عبادهوالظلم يقع من الانسان نفسه منك او من زوجكواذا هو مش عايزك ولم يتقي ربنا ويعاملك بالحسنى وطلقك لاتحزني وانسيه انتي عايزه منه ايه انسيه وعيشي حياتك وابدي من جديدانا سعودية وحاولت اكتب بلهجة مصرية
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    للاسف يجب ان امون معك صريحة لان الايام جوارة يا اختي مثلما تزوجته وهو متزوج لفت الدنيا عليكي وشربتي من نفس الكأس فلا تحزني وحاولي ان تبدأي حياة جديدة بعدية عن هذا الوحش لانه لا فائدة منه غير الحزن والعذاب
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    حسبي الله ونعم الوكيل به لانه انسان لا يخاف الله ابدا لذلك ااجتسبي امرك لله تعالى ولا تقفي عنده وكوني واثقة بانه يوجد حكمة بموت ابنك فلا تحزني لان الله تعالى واقف بجانبك
صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا