الرئيسية / الخيانة الزوجية / زوجي يخونني مع زوجة صديقه

السؤال

صورة علم Egypt
مجهول
قبل 1 سنة (6 اجابه)
6 اجابه

زوجي يخونني مع زوجة صديقه

زوجى خانى مع واحدة تانية كانت مرات صحبه وهى مطلقة دلوقت وعندها بنت ولما عرفت طلبت منه يسبها ويرجعلى ووعدنى إنه خلاص وصدقته ورجع تانى وصدقته وتانى وتانى لغاية ممسكت عليهم محادثات هددتهم بيها ومفيش فايدةالمشكلة إنى مش عارفة ارحلها بيتها أو أخد معاها أى موقف خوفاً عليه وعلى سمعته لأنه كان صديق زوجها وكان متداخل معاهم وكل مرة يحلفلى إنهم خلاص واكتشف إنهم لسة مع بعض حتى وصلت لطريق إنى طلبت الطلاق وحصل إنه رمى يمين الطلاق عليا ورجعنا تانى وكل اللى حوالينا من أهله قالولى احمدى ربنا على كدة يمكن ربنا عمل كدة علشان يفوق ورضيت بس للأسف أكتشفت إنه لسة على علاقة بيها المشكلة إنى بحبه ومقدرش أبعد عنه وعمرى ماأتخيل حياتى من غيره ولأن إحنا عندنا أربع أولاد هو دلوقت بيحاول يقولى إنه خلاص وأنا مسيراه فى الكلام بس مش مرتاحة وعندى إحساس أنه بيخدعنى بس مش قادرة أعمل حاجة نفسى ارتاح وألقى الأمان افيدوني افادكم الله واسفة على الإطالة وشكراً

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

صورة علم United States
أخصائية نفسية ميساء النحلاوي
قبل 1 سنة

عزيزتي، لا شك ان موقفك صعب لكني احيي فيك رجاحة العقل وميلك لصون سمعته والتي تطالك وتطال اولادك. من كلامك، يبدو ان زوجك باقي عليك ويحبك لكنه قد يكون ميالا لها او انها تفعل ما بوسعها لتجذبه. هذه مجرد ازمة، كوني قوية وتصرفي بحكمة ولا تتسرعي. اولا، اطردي الشك من نفسك وابدئي صفحة جديدة، الشك سيدفعك الى الأسوأ دائما، فإضافة ان ذلك سيتعبك باستمرار ويؤثر على كل جوانب حياتك، فسيشعر زوجك انه في دائرة الشك مهما فعل! انت وزوجك ستحتاجان الى بعض الوقت لتخطي ما مضى، لكن الان اهتمي بنفسك وبعائلتك وبزوجك، استمتعي بحياتك وبعائلتك وانشري جو المرح والتسامح في البيت، فكل ذلك يقربكما ويصلح ما مضى. تذكري ان جهودك الان ستكون الركائز التي تدعم ترابط عائلتك الى الابد، تعاملي مع هذه المرأة وكأنها عاصفة، لا نستطيع تجنبها لكنها في نهاية الامر تذهب في حالها ونصلح نحن ما كسرته.

صورة علم Palau
مجهول
قبل 1 سنة

اختى زوجك زانى سمى الاشياء بمسمياتها يعنى (زنا ) مش خيانة زى ما اب تحكى

صورة علم Egypt
مجهول
قبل 1 سنة

- يا سيدتى لا تشغلى نفسك بما يفعله زوجك فحسابه على الله - هو لم يخنك انما هو خان الله- فكرى فى اولادك وفكرى فى زوجك كيف تسعديه وتمنعيه عن الحرام بانوثتك (فاذا انشغل بك لا ينشغل بامراة اخرى .. فالمشغول لا يشغل )

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.