السؤال

قبل 6 شهر (7 اجابه)
7 اجابه

هل ضاع عمري لتحصيل الشهادة الجامعيه ؟

سلام عليكم ...... انا عندي 24 سنة يا جماعة خريج تجارة انجلش بتقدير جيد جدا مرتبة شرف وترتيبي التاني علي دفعتي انا بقول كده وبعرفكم تقديري لانه سبب حزني او سبب الخنقة اللي انا فيها دلوقتي كنت بذاكر وبتعب علشان حاجة معينة ومش كانت اني اتعين معيد مثلا لا كانت حاجة عادية يعني بس في الاخر كله ضاع او بمعني اصح لما تكون باني كل تفكيرك ومستقبلك علي حاجة معينة وفي الاخر كله بخ المشكلة دلوقتي بشتغل شغل مش شايف انه هيفيدني كتير وفي نفس الوقت مش عندي اي رغبة اني اتعلم اي حاجة دلوقتي او اني اجتهد في حاجة تاني تفكيري مشتت الي حد ما اسافر بره اتبهدل وخلاص واهي كلها غربة ولا استني هنا شوية ولا اعمل ايه .... حاسس ان عمري ضاع في التعليم وحاسس اني اتفه انسان في مصر ...... اعمل ايه افيدوني يرحمكم الله ...... شكرا

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

عزيزي، من الممكن ان تشعر بخيبة أمل بعد بناء الأحلام الورديه اثناء دراستك الجامعيه ، كنّت تتخيل الحصول على عمل يناسب تخصصك فوجدت حياه الجامعه مختلفة عن معترك الحياه وهذا هذا طبيعي جدا وكثير من المتخرجين الجدد يشعرون بذلك. يتصور الشاب اثناء دراسته ان فرص العمل المناسبه في انتظاره في اليوم الذي يتخرج فيه ويصاب بصدمه من الواقع اذ يضطر على ان يوافق على عمل خارج اختصاصه. الشهاده الجامعيه هي مؤهل دراسي يعني انك تملك بكالوريوس بغض النظر عن الاختصاص الذي درسته ، فالمطلوب هو مستوى جامعي للوظيفه فقط . الجامعه هي مرحله تؤهلك لحياتك فيما بعد ، فتتعلم استخدام المنطق والتحليل العلمي في قراراتك . انتظر وأعط نفسك فرصه في بلدك ولا تيأس بسرعه ،قد تثبت نفسك في وظيفتك وتترقى ولكن ذلك يحتاج الى الصبر والتفاني في العمل، ابدأ بوظيفة صغيره ثم تترقى تدريجيا عندما تثبت كفاءتك.

قبل 5 شهر

شوف منح موقع فرصه

قبل 6 شهر

الذي يتعب سوف ياخذ نتائج تعبه لذلك لا تيأس و انتظر كي ياتي لك الدور و الله لا ينسى احد و وكل امرك لرب العالمين و باذن الله سوف ياتي لك الدور

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه