السؤال

قبل 1 شهر (21 اجابه)
21 اجابه

بسبب العقم لجأت للمخدرات وطلقت زوجتي

بسبب العقم لجأت للمخدرات وطلقت زوجتي

انا شاب عندى ٣٠ سنة اتجوزت و طلقت اكتشفت ف اول جوازى أنى مش بخلف والامل معدوم عرفت مراتى بالوضع قالتلى نصبر ونستحمل بس انا اللى اتغيرت للاسوأ ابتديت اشرب مخدرات معدتش بحس براحة معاها بالذات بعد ما امها عرفت أنى مش بخلف وابتدت تزن علي بنتها بالطلاق وانا عرفت وعديت كنت بعاملهم حلو بس بطلت اقولهم بابا و ماما وهما حسوا وسألوا بقيت اقول عادى واتوه ف الكلام لغاية لما ربنا كرمنى وجبت عربية قسط تساعدنى ف شغلى ف الوقت دا حماتى سكتت وبطلت كلام بس ف الواقع بعدها بشهرين اتخانقت انا و باباها ولقيت معاملتها ليا اتغيرت ل عدم اهتمام ومشاكل كتير على اى حاجه لحد ما جه اليوم اللى لمت هدومها فيه ومشت وانا نايم وبعتتلى رسالة ع الفيس تقولى انها عاوزة تتطلق وطلقت كل دا مش المشكلة المشكلة أنى محبتش غير مراتى ولو رحت لاهلها علشان ارجعها كانوا باعوا واشتروا فيه ويرضه مكنتش هترجع لانهم ماصدقوا ولا انا عارف اعمل اى حاجه بسبب أنى حاسس أنى عملت كدا ف نفسى ولا عارف ادور على زوجة ثانية بسبب ظروف النفسية مش حاسس أنى هعرف احب تانى وخصوصا أنى معرفتش حد غير مراتى فى حياتى كلها وبقيت حاسس أن السبع سنين اللى فاتوا هما حياتى كلها والمشكلة أنى استحملت علشان خاطرها كتير و ضحيت كتير علشان كنت حاسس انها بتحبنى وعاوزة تعيش معايا وعلشان كدا عيشتها ملكة على حساب نفسى وقلتلها بدل المرة مليون لو عاوزة الطلاق تقولى وانا هعملها كل اللى عاوزه بكل ذوق واحترام ودا اللى محصلش ياريت لو عندكوا حل تساعدونى ..... و شكرا

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

سيدي زوجتك فرت هاربة على الاْغلب خوفا منك، ومن تدهور حالتك النفسية بسبب مسألة العقم للأسف. وطبعا هذه مسألة صادمة و محزنة، لكنك لست الوحيد فهي تحصل لاْناس كثيرين، لكنهم يستمرون بعلاقات ناجحة، قد تؤدي في النهاية إلى حل مشكلة الانجاب، فالطب في تطور يومي اتجاه مواجهة هذه المشكلة. على الاْغلب أن مسألة المخدرات قد أخافتها، وأنت العارف أن هذا الطريق مكلف على أكثر من صعيد، صحيا، ونفسيا، ومعنويا، وسلوكيا،...الخ ونهايته في معظم الأحيان كانت صعبة على الجميع. فلماذا تطلب من زوجتك السابقة أن تدفع ثمنا باهظا لمستقبل غامض ضفت إلى غموضه عامل المخدرات. حاول التحدث معها لعودة مأمولة، بشروط جديدة ووعود جديدة عسى أن تنجح في مسعاك الحميد. شكررا وبالتوفيق دائما...

يا سيدتي انت خلطت القصص معًا، لا ادري هل انت تشرب الحشيش وتغيرت للأسوأ، ام انط ذلك لاشاب الطيب الذي اكتشف انه لا يخلف وقرر الحفاظ على زوجته؟؟ اولا لنقول الحق الخلفة بيد الله سبحانه وتعالى وهي رزق، وبدلا من شرب الحشيش والهباب الاسود الذي سيقطع اي امل لديك في الانجاب ستدهور نفسك كذلك، وما ادراك ان الامل مقطوع، كان يجب ان تذهب لطبيب ثاني، كان يجب ان توفر مال هذا السلوك الحرام لتجربة طفل انانبي او اخصاب. وتحسّن سلوكك نحو زوجتك لانها طيبة وقالت لك نستحمل، لو وجدت منك معاملة ممتازة لما تركت، والاف النساء يعشن مع ازواجهن وهم لا ينجبون، لذا عليك اما محاولة ارجاع زوجتك باصلاح نفسك ووعدها بانك ستعيد الفحص وتفكران بطريقة للانجاب، وتحدث معها على الفيس بوك وارسل لها رسالة.

قبل 1 شهر

لا تجبرها على شي هي ماتبيه واهلها معها حاول واذا ماقدرت حب غيرها راح تلقى

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه