السؤال

قبل 3 شهر (12 اجابه)
12 اجابه

اشعر اني متزوجة نصف رجل

عندى مشكله تعبانى من جوزى امى عندها شقه فبلد ساحليه شقه فخمه ع البحر وهى منعا لاحراجها من كل الناس منعت اى شخص دخولها فيما عدا بناتها واجوازهم يعنى اى شخص من الدرجه التانيه لا حقها اكيد وانا مبسوطه بكده هى مجهزه الشقه بحاجات واجهزه غاليه ومش حابه حد يتمتع بتعبها غير ولادها الى تعبو واتحملوا سفرها وفكل الاحوال حقها جدا المشكله فجوزى واهله هما مراحوش بحر طول حياتهم الا بعد جوازنا لان اسرته على قد الحال احنا غيرهم ع النقيد اسره ميسوره سافرنا كتير وبنخرج وبنلبس اولا اخته حطانى فدماغها وعاوزه تبقى زيى بكل الطرق تلاقينى حاطه صورى مع صحابى تجنن عاوزه تخرج معانا طب ازاى ؟؟ احط صوره لمصيف تجنن وتفضل تشحن فاخوها عاوزه اروح عاوزه اروح عاوزه تروح شقه امى باى طريقه وعماله تحطنى فمواقف بايخه يعنى نبقى قاعدين كل الاسره وتفضل تقول انا نفسسسسى اروح البلد الى امى جايبه شقه فيها نفسسسسى وتبصلى وانا محرررررجه مش حاجتى ومش من حقى اعزمها امى رافضه تماما وتروح لاخوها تززززن عليه وهى ست متجوزه وعندها ولد مفروض متكونش بالطمع والحرمان ده كله والجنان ده بالنسبه لجوزى بقى عنده حب جلد الذات بشكل مش طبيعى موقف كللللل حياتنا عليهم يعنى عندنا الامكانيه اطلع انا وهوا المصيف رافض تماما يقولى لازم اهلى معانا طب معانا فييييييين وهوا عارف قرار امى قالهالى امبارح بصراحه عاوز اخد امى واروح شقتكم ؟؟؟؟ انا مش متخيله ان جوزى اتخلى عن كرامته بالشكل ده وعاوزنى اطلب من امى كده وانا لو طلبت من امى الطلب ده هتشوف جوزى انسان بيتسول ومعندوش كرامه وهيعرضنى لاهانه وحشه اوى هوا كل همه انه يوفر لامه ولاخته مصيف من غير فلوس لانه معهوش فلوس يطلعهم وهما عمالين يزنو عليه ونفسيتنا تعبانه وبيستفزوا رجولته انه ملوش كلمه على مراته وكانها حاجتى وجوزى رافض تماما يودينى مصيف بسببهم انا تعبت من المساومات دى وكللل حاجه فحياتى بالشكل ده وكانى متجوزه على ضره انتى كلتى هما ياكو انتى شربتى هما يشربوا انتى روحتى هما يروحوا مش حاسه انى متجوزه راجل كامل متجوزه نص راجل والنص تانى معاهم انا متعذبه وبخدم امه واخته بتكون قاعده مش بتساعدنى وامها تعبانه انا الى بعد معاها وبنتها بتروح جوزها تعبانه اووووى

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

مشكلتك هي طيبه قلبك وشعورك بالادانه لانك مرتاحه وعائلتك موفوره الحال وزوجك لا يستطيع أن يوفر هذه الحياه لعاءلته. لا تستسلمي لهذه المشاعر ولا تحويل حياتك اسيره لمشاعرها ومتطلباتهم. اوقفي انه عند حدها ولا تخبريه بكل شيء تقومون به بل اعتمدي الكتمان والسرية .واذا كان لا يريد أن يصيف معك فلا بأس إذهبي مع الاولاد وامك إلى المصيف وكوني سعيده وهو سيعود ثم سيرجع ويصيف معك. ولكن المهم أن لا تبقي بسيرة أمه واخته بالبيت بل اجعلي ذكرهم ومشاكلهم وغيرتهم أمر ثانوي ولا تشاركيه أحاديثه عنهم.

قبل 2 شهر

اذهبي للمصيف مع والدتك و أولادك و استمعتي و ليس من حقهم هذا التسول و ليس من حقهم الذهاب إلى شقة والدتك.و والدتك حقها الطبيعي أن تختار من تستضيفه من عائلتها و بصراحة الأولى بأهله أن يكون لديهم كرامة و عزة نفس.

قبل 2 شهر

من يستغني يغنه الله ومن يستعفف يعفه الله. .مامن شيء أجمل وأكمل من التعفف عما في يد الآخرين وقد قال علي رضي الله عنه ذقت الطيبات كلها ولم أجد اطيب من العافية وذقت المرارات كلها ولم أجد أمر من الحوجة إلي الناس. .لو كان سؤالهم لك في شيء أساسي واحتياج حيوي لنصحتك بالاجتهاد لتوفيره لهم من باب إحترام الزوج والخلق القويم ( الكرم ) لكن سؤالهم لمجرد ترفيه وفي شيء لاتملكيه فذمة أمك المالية تخصها وحدها وهي شرعا غير ملزمة في إشراك من لاترغب بشيء يخصها. ..فلا بأس ولاحرج عليك إن شاء الله. . لكن زوجك مسكين يريد أن يرضي أهله حاله حال معظم الرجال وذلك ليس بمسوغ لاهانته أو التقليل من شأنه وكما تقولون انتم أهلنا بمصر الحبيبة ( الزن عا الودان أمر من السحر ) فيا حبذا لو تتفاهمي معه بكل ذوق بل وتتركي الذهاب لعام واااحد لن يضيرك شيء بإذن الله لأجل أن يعلم أنك لاتملكين للأمر شيء. .

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه