الرئيسية / قضايا اجتماعية / أنا أم البنات بنظر أهل زوجي

السؤال

صورة علم United Arab Emirates
مجهول
قبل 6 شهر (13 اجابه)
13 اجابه

أنا أم البنات بنظر أهل زوجي

انا شابة عمري 30 سنة تزوجت من زوجي من 12سنة كانت كلها معاناه رحت بيت أهله وكان عنده 4 اخوات ساكنين معانا منهم الطيب ومنهم اللي لا يحتمل وحماتي شيئ تاني انا تزوجت من مدينة إلى قرية . عند اهلي كنت بدرس وما كنتش اشتغل الا اشياء خفيفة في البيت حماتي بقى علمتني شغل القرى البقر والغنم وشغل الحصاد اتمرمطت وانا ساكته وجوزي مبسوط وحصل معايا هبوط من كتر الشغل والتعب وكل دا ما شفعليش لازم ابقى اشتغل من غير حتى كلمة شكرا أو يسكتو لأ لازم دائما اتهزء وشغلي مش كويس اللي زاد في معاناتي إني ما خلفتش ولد يعني أم البنات فكانت حماتي دائما تحملني الشغل بدون اي احساس بالذنب وطبعا جوزي كمان كان دائما مشاكل مع اهلي ونكد وكلامه زي السم .المهم انو دلوئتي طلع يشتغل في الخليج بئاله سنين وبيجيب لنفسه كل حاجه وبيبعتلي مصرفي بالقطارةعند أهله وبيتحكمو فيه ما تجيبيش حاجة للبنات وما تصرفيش حاجة عليهم دي خسارة لأنهم في الاخر هيروحو يتجوزو !!!!!! طبعا الكلام في الأساسيات اكل ولبس مش كماليات دي ما احلمش بيها خالص .... وانا كنت بقله نطلع معاك مش راضي وكل ما يجي اجازة كان بيخطب عندنا في البلد بس ما كنش بيحصل نصيب وانا كنت بعمل نفسي مش عرفه وبقول اهي عدت على خير ومش هسيب بناتي..من فترة جالي خبر انو متجوز في الغربة وجهته وانكر وقرر يطلعنا عنده وانا خايفة لانو اللي جابلي الخبر حد ثقة اوي وانا لو طلعت ممكن اتزل اكتر من كده خايفة يستفرد بيا في الغربة مش عرفة اطلب الطلاق ولا اديه فرصة أخيرة عشان البنات انا حاسة انى عمري كلو راح بتعب وقهر على حد مش مقدر وعمري اللي باقي مش هيختلف بحاجة لو بقيت معاه..... لو كان بس في تقدير واحترام كنت مستعدة أستحمل اكتر من كده وما كنتش هحس اني مزلوله لكن انا تعبت خلاص و مش ادرة اسفة اني طولت عليكو. (( الرسالة دي من صحبتي ياريت تنصحوها ))


قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

صورة علم Jordan
خبيرة تطوير الذات د. سناء عبده
قبل 6 شهر

يا ابنتي اهلا بك صديقة وانت في منصة ثقة وستسمعين من الاراء ما قد يساعدك ان شاء الله، من رأيي تطلعي عنده انت والبنات وتشوفي على ارض الواقع، وكوني ذكية واعرفي كيف تحفظين حقك وحق بناتك، وطبعا البنات ستر وعتق من النار وهن كالذكور في حق التربية والمعيشة والسعادة وانت لا ذنب لك في تحديد جنس المولود فالعلم يقول ان الجنس يتم تحديده من الأب، وان كان متزوج لا تقلبي الدنيا كوني ذكية هو مشروع من عند الله ولا تقلبي الحق باطل، بل ارعفي كيف تجعليه يحبك ويحب البيت ويحب البنات، واطلبي حقك بالعدل واعطه فرصة ثانية ربما ان خرجت يقل العمل وترتاحي وتجدي فرصة لتهتمي بنفسك وبالبنات، لن تخسري شيئا من التجربة والفرصة الثانية هي طريقة لتسوية امور حياتك، بالعكس عندما تكونين وحدك بعيدة عن العائلة ستصبحين قوية ولكن باحترام وحازمة بأدب في الحصول على ما يسعدك ويسعد بناتك وهو ابوهن في النهاية فلا يجوز ان يتخلى عنهن، وكوني ذكية ووفري كل قرش تقدرين للايام القادمة. وفقك الله

صورة علم United States
أخصائية نفسية ميساء النحلاوي
قبل 6 شهر

لقد قبلت بزواج غير مناسب لك وانتقلت من حياه الى حياه مختلفة وصعبه. الافضل لك ان تسافري الى زوجك وتاكدي بنفسك . في جميع الأحوال حياتك معه ستكون اسهل من ان تعيشي مع اهله في ظروفهم واعتقاداتهم واستخفافهم بقدر البنات. سافرت اليه وابني حياتك وحياة اولادك بعيدا عن هذه المشاكل.

صورة علم Bahrain
ندى العمر
قبل 6 شهر

انا بقولك روحي عند زوجك افضل لك انا تقريبا عشت نفس ظروفكوهلا انا مع زوجي بالغربه بقالي 25سنهوما في احسن من هيكلا تستني سافري عند زوجك مع بنانك وعيشي

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

 


احجز استشارة أونلاين

اختر الخبير الأنسب لك واحجز معه جلسة استشارية خاصة على الإنترنت في الوقت الذي يناسبك.

احجز الآن