الرئيسية / قضايا اسرية / زوجي يأخذ راتبي ولا ينصفني أبداً

السؤال

صورة علم Saudi Arabia
مجهول
قبل 6 شهر (6 اجابه)
6 اجابه

زوجي يأخذ راتبي ولا ينصفني أبداً

انا عمرى 40سنة متزوجة منذ 14سنة زهقت جدا انا من صغرى ظزروفهم المادية كانت صعبة اوى وبالرغم من كده اتعلمت واتعينت فى وظفية كويسة اتقدم زوجى قبل التعين على اساس انه عريس مستور يقدر يصرف ويتكلف بيته ولكنه بعد الزواج اعتمد على مرتبى ولا يساعدنى فى اى شئ ولا ترببة اولادى وطبعت حصلت مشاكل كتير واهله كانوا ناس قليلة ادب ولكنه عمره ما وقف بجانبى بجانب حاولت اطلق كتير وما نفعيش انا اقدر اصرف على البيت لكنى مابقتيش قادرة على كل حاجة شغل البيت والعمل خارجى صحتى بقت على قدى اوى ميش عارفة اعمل ونفسيتى خالص ميش قادرة اشوفه خالص


قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

صورة علم United States
أخصائية نفسية ميساء النحلاوي
قبل 6 شهر

ليس من العدل ان يلقي احد الطرفين اعباء العائلة الكاملة على عاتق الطرف الاخر ولا بد من المشاركة والدعم. صارحي زوجك بضرورة اشتراكه في المسؤوليه واستعيني بالوالد مثلا ليكلمه ويحثه على ضرورة العمل والمشاركة. لا تقبلي بهدا الوضع وطالبي بحقوقك وفِي ضوء ردة فعله قرري خطوتك القادمة.

صورة علم Jordan
مجهول
قبل 6 شهر

غلطتك كيف بياخذ كل راتبك وإنتي مالك ،انت بتصرفي على البيت جزء من راتبك والباقي تحطيه كتوفير في البنك للمستقبل والتقدم في العمر لازم يكون عندك قرشين في البنك خلي يروح ينصرف ،انتو بتعطوا كلشي ليه ليه بس الحل بإيدك لمي حالك كرامتك انت وال طموح والاحلام ،يعني انت بتشتغلي وتديله الراتب يا سلام يا سلام ويمكن مش عاجبه كمان، الحل عندك والسلام

صورة علم Saudi Arabia
مجهول
قبل 6 شهر

لازم تاخذي موقف توقفي عن العمل لفترة مثلا او ارفضي إعطائه الراتب

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

 


احجز استشارة أونلاين

اختر الخبير الأنسب لك واحجز معه جلسة استشارية خاصة على الإنترنت في الوقت الذي يناسبك.

احجز الآن