متردد بموضوع سفري وبقاء زوجتي في بيت أهلها

قضايا اسرية
animate

سلام عليكم انا عندي ٣٨ سنه مشكلتي انا متزوج من ١٠سنوات ربنا رزقني بي طفله عندها الان ١٠سنوات انا بشتغل في احد دول الخليج بنزل في السنه ٣ شهور وكل اجازه نذهب لدكاتر التحليل كلها تمام الحمد لله بقلي ٧سنوات بسافر المشكله اني حصلت مشاكل بين وبين مراتي ماسفرش تاني بس الحال في بلدي مفيش شغل ومحدش يقلي خدها معك علشان المصريف غاليه جدا والسكن كمان انا مشعارف اقعد في بلدي ولا اسفر علي فكرة مراتي مشيت وسبت بتي وذهبت بيت هلها وانا مشعارف اعمل ايه بصرحه وخايف اقعد في بلدي ولا اسافر ومشعارف اخد قرار اسفر تاني ولا اقعد وارجع وقول ربنا مش رايد بأطفال تاني

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • أخصائية علم النفس والتثقيف الصحي ميساء النحلاوي زوجتك غير مسؤوله عن عدم الانجاب للمره الثانيه فما عليك الا الصبر ومعاملتها معامله جيده ان كنت تريدها ان تعود الى بيتها . انت الان غير مستقر مع زوجتك ولبنان في بلد واحد ولذلك ليس الوقت مناسبا للخلفه قبل تجمع شمل العائلةان كان في بلدك او في الغربه . الحياه بعيد عن عائلتك تولد الكثير من المشاكل طبعا ولتعذر اصطحابها الى بلد الغربه ، حاول ان تجد عمل في بلدك ، ارضى بأي عمل ريثما تجد الافضل منه . بقاؤك بجانب عائلتك والاستمتاع بابنتك وهي تكبر امامك سيعوضك نقص المال وستشعر بسعاده اكبر . الطب يتطور كل يوم ويوجد حل لكل حاله ، اصبر واستشر طبيبا وابق املك في الله كبيرا.
  • علم Saudi Arabia
    علم Saudi Arabia
    من مجهول
    انا مسافر زيك منذ فتره زي مانت عارف كل البلاد العربيه غيها مشاكل اقتصاديه ماثره على الاجانب لكن حبيت اقولك ان موضوع السفر لو كنت متزوج مشاركه مع زوجتك عشان متدش بيتك او تترك زوجتك وحيده تعاني الوحده العاطفيه لازم يكون في توافق واتفاق بينكم ولو زوجتك رافضه سفرك بين لها توابع جلوسك في مصر وان مفيش فيها شغل وانكم هتعانوا حتى الاستقرار والحصول على عمل ولو لم تقتنع اجلس معها وسيب السفر بيتك اهم وعفة زوجتك اهم وبالتوفيق.
  • animate

  • علم
    علم
    من مجهول
    عليكي ا اخي ان ترجع زوجتك الا عصتمك واستشيرها وابدا صفحه جديده خاليه من الماكل وفقك الله يا اخي الكريم لما يحبه ويرضاه
  • علم
    علم
    من مجهول
    لما لا تحاول ارجاع زوجتك الا بيتها وبعدين فمر بالموضوع اذا كنت انت هتسافر ام لا
  • علم
    علم
    من مجهول
    ما عليك يا اخي الا ان تصلي صلاة استخاره تستخير الله في امرك لعل الله يفتحها عليك ويساعدك

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟