السؤال

قبل 5 شهر (3 اجابه)
3 اجابه

كانوا امام زوجي ملائكة..!

انا مجوزه من سنتين ومعايا ولد عنده سنه في الحقيقه اول الجوازه انا كنت مبسوطه قوي ومتفاله اوي لان كنت رسمه صوره جميله لجوزى وكمان عيلته اللي انا اصلا كنت عايشه معاهم بس لاسف ابتدت بعد مده قصيره الصوره دي تتغير تماما وابتدت الصدمات فيه وفي اهله وفي كل حياتي اللي اتغيرتتماما لانهم لاسف من النوع اللي مبيقدرش حاجه كويسه لحد والحمد لله انا كنت بتقي ربنا فيهم وضحيت كتير علشان بس يقدرو الواحد بي لاسف بردو مانفعش معرفش ليه قله الكرامه جتلي من الصغير قبل الكبير وكانوا قدام جوزي ملايكه وهو لاسف كان بيصدق حولت بشتي الطرق اثبت العكس لكني فشلت لاني بكره اسلوبهم ومش قدره اعمل زيهم وابقي منافقه قوي كده لغايه لما قوي جوزي عليا وحياتنا كلها بقت مشاكل وخناق ودا بسبب والدتهاللي هو بيصدقها في كل حاجه واديني دلوقتي عند اهلي من فتره وهو لاسف لاسال فيه ولاحتي في ابنه من كتر ماهناك بيسمع منهم كلام لدرجه ان انا مش عارفه اعمل ايه لانها مش اول مره ولاحاسه بيقمتي ولابكرامتي عندهم مش عارفه اعمل ايه مبقثش طايقه بسبب اللي بيعملوا نزل من نظري كراجل لدرجه اني فكرت في الطلاق ارجوكو الحل ايه انا تعبت اوي

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يا ابنتي الاحترام اساس العلاقة الزوجية، وانت دخلت في متاهة النسوان وهي القيل والقال ونقلت هذه المشكلة الى بيت زوجك واثرت حفيظته. يجب ان تعرفي انه ملزم في امه وصلة رحمه من الاخوات والقريبات. اما انت فلا لزوم ولا واجب عليك. نزل من عينك لانه لا يريد اغضاب امه، ولانه يريد ان يقول لك كفاية كلام نسوان؟؟ لا يا سيدتي هذا لا يجوز ! هل ترضين ان يفعل ولدك بك هكذا؟؟ ستقولين لن يكون ولدي مثله؟؟ ولماذا ستكونين انت الحماة ولدى ابنك زوجك، وستريدين من الزوجة ان تسايرك لانك الكبيرة ولن تقبلي ان يتركك ولدك لاجلها، وستوقلين ربيته وتعبت عليه وسابني علشان تزوج!!! وهكذا تفكر حماتك. كوني لها ابنة محبة، ولا تنقلي الكلام من هنا الى هناك، تعاملي معهم في حدود العلاقة العائلية، وركزي على بيتك وابنك وزوجك، ومالكيش دعوة بحد خالص. يا ابنتي جلوسك في بيت ابيك سيزيد الطين بلة، اتصلي مع زوجك واخبريه انك تريدين ان يربي ابنه وفي بيتكم المستقل وباحترام لاهله واحترامهم لك، وبدون تدخلات، وستكونين البطلة التي ستعرف وضع حدود باحترام وبدون كلام ليس له لزوم، ولا الفاظ ولا افكار سلبية، بل بالمحبة والدعاء ربي يسامحهم، ان كانوا غلطوا معاك.

قبل 5 شهر

متأكد ان يكون هناك سبب في الي عم بعمله و يجب عليكي شو سبب التغير المفاجئ

قبل 5 شهر

السلام عليكم. اضن التكلم معه بالموضوع بطريقه حضاريه و صوت منخفض و عدم الضغط عليه هوه الحل الافضل لاخراج الاجوبه من فمه. الله يكون في عونك. صلي و كثري من قرأه القران عسى الله ان يفعل خير لك و يصلح امورك.

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه