السؤال

قبل 2 شهر (12 اجابه)
12 اجابه

ضربني لأنني لم أعطه راتبي !

السلام عليكم ..انا واحدة عندى ٢٣ سنة انا محتارة اذا كنت صح او غلط ؟ هل للزوج حق ان ياخذ مرتب زوجته.هذا الموضوع كان سبب طلاقى لانى رفضت اعطى زوجى مرتبى فانهال عليا بالضرب الوحشى وقالى انى انسانة مادية واهلى معرفوش يربونى وشتمنى و رمالى ملابسى كلها فى الارض وجابلى شنطة عشان الم حاجت وامشى واستمر بضربى وهو يامرنى الم ملابسى من الارض للشنطة بالعافية وهو بيضربنى ويرفسنى برجلى و استمر يدفع فيا ويضرب فيا لحد ما وصلت للباب تانى برة الشقة وبعدين رجعنى تانى وقالى مش هتمشى من هنا و هاعملك زى الخدامة وكل واحد يصرف على نفسه و كل ده وهو بيضرب و يشتمنى ويغلط في اهلى ووسط الضرب بيبص فى المرايا وبعدين يكمل ضرب .انا مش عارفة هل هو مريض نفسى ؟ المهم روحت عند اهلى وطلبت الطلاق واتطلقت منه، وانا فى حالة ذهووول من اللى عمله هو كان متجوزنى عشان مرتبى وبس يعنى و عندما لم اعطيه عمل كل ده عشان المرتب!!

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

نعم يا ابنتي للاسف هذا الرجل مريض نفسيا وبحاجه لعلاج وللاسف انك لم تكتشفيه او تكتشفي نواياه منذ البدايه .الحمد لله يا ابنتي انك بخير واستطعت التخلص من هذا الوحش المسمى انسان ،والان انتبهي لنفسك ولخياراتك ولا تجعلي السعي للزواج من اهم اولوياتك بل اعملي واكملي وتطوري واختاري الشخص الذي يرضى عنه عقلك وقلبك ،ولا تجعلي كلمه مطلقه مبررا للقبول باقل مما تستحقين ابدا .

زوجي يعاني من حالة العصبية والاندفاع الغير مسيطر عليه وهو قد ضربك ضربا مبرحا وربما كان يؤذيك في المرات القادمة ،،،المسالة ليس مسالة راتب وهو من حقك ولكن مسالة غضب غير مسيطر عليه ولا هو لم يتزوجك من اجل الراتب ولكن تصرفك كان خارج توقعاته ،،، المشكلة في عدم السيطرة على الغضب وليس على الاسباب وعليه ان يتعالج لانه الان اعتبرت حالة نفسية وتحتاج الى علاج وان لم يتعالج ويتحسن خيرا فعلت بالانفصال عنه

قبل 1 شهر

ليس من حقه ان يأخذ راتبك شرعا مصروف البيت على الزوج وليس من حقه ان يضربك وكان لازم إشتكيتي عليه للشرطه لتربيه

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه