السؤال

قبل 4 شهر (22 اجابه)
22 اجابه

هل هو حب مراهقه ؟

هل هو حب مراهقه ؟

السلام عليكم دى مشكله واحد صاحبى محتار شويه مش مشكله كبيره بالنسباله يعنى . الحكايه من 10 سنين كده احب بنت معاه فى الجامعه و بعد 4 سنين حب و مراهقه اتقدم ليها اترفض من اهلها عشان فقير و اهلها ناس مش كويسه فلاحين و متغطرسين و فقرا برده عادى المهم صاحبى كب دماغه و فى نفس الشهر خطب مره و فسخ و بعدها بشهرين خطب تانى مره (كان متخبط عشان مجروح ) و بعد شهر لما شاف المسئوليه و الناس اللى اتقدم ليهم كان خايف و ظل فى مشاكل فى فتره الخطوبه بس الحمد لله تمت على خير و اتجوز و خلف ولد و بنت و ربنا فتح ليه الخير و رزقه ووسع عليه من بعد ما مر بظروف وحشه المهم صاحبى ده رياضى ووسيم و من المدينه يعنى الحضر مشكلته بس انه كان فى بدايه حياته البنت اللىكان بيحبها من الريف وومش جميله ( وحشه ) و الفرق شاسع بينها و بين مراته جمال - مال - نسب و عزوه و اهل - من المدينه - كمان حاجه اهل مراته مع انهم اثرياء و عايله كبيره ووقفوا معاه و الناس التانيه رفضواه . السؤال بقى ده كان حب ولا مراهقه مع انه كان بيحصل بينهم حاجات حرام شرعا ؟ ولا هو اللى تخلى عنها و مقدرشى على طلبات اهلها التعجيزيه اللى لو كان وافق كان اعد 5 سنين عشان يجيب نصها ؟ ولا هى اللى اتخلت عنه و كان لازم تقف ادام اهلها و تاؤلهم انا موافقه عليه و هوه لسه فى البدايه و المستقبل ادامه ؟ ولا هما الاتنين انضغطوا و اتاسر عليهم و سمعوا اراء الناس و ده ساب و دى سابت و الموضوع اتفركش ؟ ولا النصيب كده و لو كان حصل جواز مكانشى هيكون فيه ثقه بينهم ؟

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

تبقى الذكرى سيدتي، وهو حنين ليس بالضرورة لهذه الفتاة أو تلك، انه حنين لمرحلة عمرية، وحالة أولية وفطرية من الاحساس بالحب الاول....هي عبارة عن هواجس، ومشاعر مختلطة لم يتم حسمها، والتخلص منها، بل بقت وحدث فوقها التراكمات، تخفت هذه التراكمات أحيانا، فيظهر القاع القديم، ليؤدي تحية صغيرة ويذهب. الزمن كفيل بمحو أشياء كثيرة، لكن لا بد من تواجد بعض الرواسب. وهذا طبيعي لاننا بشر، وهذا انساني، لكن لا يعني أي شيء حقيقي، فالحقيقي هو الآن..نعم الآن. بحث فرضية ماذا لو؟ ماذا لو تزوجوا، هل كانوا سينجحون؟ واضح أن الاجابة لا، فهذا الشخص تقدمت حياته، وارتقت، وحياة تلك الفتاة بقت كما هي حتى الآن. فهذا الرجل مبادر مثابر نشط، وهي لا، لذا فأسس التوافق الشخصي اليومي لم تكن متوفرة. فقد يتردى هو مستواه مثلها، ويفشلوا، وإن تقدم وارتقي وهي معه فهي لن تستطيع اعانته على ذلك على الاغلب، ولن يتحقق مثل وراء كل رجل عظيم امرأة. التباينات الشخصية خطيرة جدا، ومع ذلك قد تنجح في حالات نادرة للغاية. أتمنى له ولكم التوفيق والتركيز على الحاضر. شكرا

الزواج قسمة ونصيب قبل كل شيئ والبنت لم تخطئ باتباع مشورة اَهلها والشاب اصاب حين لم يوقف حياته عند رفض اَهلها له. قرار الزواج يتاثر حتما بالظروف المؤاتيه والاستعداد له وللأهل ان يختاروا ما يناسب ابنتهم برايهم. طبعا صغر سن الفتاه والشاب في ذلك الوقت يجعل من الاصعب ان يقفا في وجه كل الظروف ورفض الأهل. المهم ان صديقك سعيد وموفق في زواجه الان ولا داعي للتفكير فيما مضى.

4 شهر

طيب هوه ليه فاكرها لحد دلوقتى ؟ و ليه هى ما اتزوجت لحد الان سنها صار 27 و ده كتير بالنسبه للبيئه اللى هيا منها ؟ و بعدين لو كان اتزوجوا كانوا هيبقوا سعداء ولا لاء ؟


قبل 2 يوم

مكنش استعجل واتزوج وخصوصا هى لسه متزوجتش ليه محاولش يبنى نفسه ويتقدملها واختار الطريق السهل وظلم مراته لانه بيحب غيرها وظلم اللى بيحبها

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه