السؤال

قبل 1 سنة (749 اجابه)
749 اجابه

زوجي اكتشف خيانتي و نحن في الغربه

زوجي اكتشف خيانتي و نحن في الغربه

اكتشف زوجي اني اتحدث عن طريق الرسائل مع شخص كنت علي علاقه به قبل زواجنا بفتره وكان رد فعله عنيفا من ضرب مبرح وامنع الطعام لمده ٣ايام وقام بحلاقه شعر راسي بالماكينه غصبا وهدد بانه سيجعلني اتخلص من الرحم مع العلم اني اقيم معه بالسعوديه فاتصلت بوالدي لينقذني منه وقلت له تفاصيل الامر فارسل الي عمي حيث كان في مكه من اجل اداء العمره وتحدث معه من اجل تهدئته ولكن اهلي اصروا ان اعود الي مصر وانهم سينتقموا منه علي ما فعله به وعلي قله حيائه معهم وعندما مر الوقت ولم اذهب احسوا انه فعل بي شي اكثر من هذا ولا يريدهم ان يكتشفوه علي حد قولهم فضلت امي تتواثل مع زملائه في العمل واعلمتهم بما حدث مما اثار جنونه انها تفضحه وان الناس اصبحت تتحدث دوما عنه وعن زوجته وعندما وجدت امي انها لم تستطيع ان تؤذيه ذهبت وقدمت شكوي بحقه في الخارجيه بما فعله بي ولكني ذهبت وبراته في القنصليه وقلت ان شئ من هذا لم يحدث وان حياتي مستقره واخر محاولتها انها ذهبت مع والدي الي قريه اهل زوجي في مصر واخبرتهم بكل شئ وهذا ما اثار جنون زوجي اكثر واصبح يشعر ان اهلي فضحوه في كل مكان حتي بين اهله وان لايجد مكان ليعيش فيه الان بدا يسبني ويضربني مجددا مع انه كان وعد والده اذا بقيت الا يمد يده علي مره اخري ولكن بعد اخر محاولات اهلي ما استطاع ان يتمالك نفسه اكثر خاصه انني سبب كل هذا والا استطيع ان اوقف اعلي فقد حاولتزمعهم مثيرا ان يتوقفوا وان حياتي مستقره الان ومن اجل اولادي ايضا وان كنت اشعر اغلب الوقت بعدم الامان من البقاء معه بمفردي فكل ما يحدثه احدا بالامر فيعود ويضربني خاصه ان تمرنقل عمله الي مدينه بعيده جدا اذا فعل بي شي اخر لن يستطيع احد الوصول الي بسهوله .حاولت ان اختصر وهناك الكثير من التفاصيل لم اذكرها واريد ان اعرف ما هو افل شي افعله الان هل ابتعد عنه حتي اذا جعلني اتنازل عن اولادي رسميا وهذا يهدد به كلما قلت اني اريد الرجوع لبيت ابي وهل واذا فعلت كيف ستكون حياتي من دون اولادي وهل بعد معرفه اهله بما فعلته كيف سيعاملوني مستقبلا ارجو منكمٌ تحليل الموقف وافادتي لاني في حيره من امري ولا اعرف ماذا افعل

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يضرب ويحلق شعر....الخ هذا مؤسف!! رغم كل ما حصل. واضحة ما هي شخصيته، وهذا النوع من الرجال لا يستطيع أن يحصن امرأة معه، بل يكسرها بكل صغيرة وكبيرة، ويدفعها باتجاهات غير سليمة. لكل فعل رد فعل، لذا سيدتي أنت قمتِ بعمل للبحث عن خلاص، أو لدعم ما، أو لملل ما...الخ ولكن كسرت بذلك قوانين الكون بالوفاء والإخلاص. قمت بعمل مشين فعلا، صحيح لايصل الى حد الخيانة، بل كان سيصل يوما ما. عليك المثابرة على الاعتذار وأخذ السماح، وأن تطلبي منه الانفصال الى الأبد إن ذلك يخدم الاولاد. فوضع الأبناء في هذه البيئة شيء مضر...وأهم شيء هو ضمان بيئة الاْطفال. بالتوفيق سيدتي

الواضح هنا أنك أخطأتي بالتواصل مع رجل غير زوجك فهي تعتبر خيانة حتى وإن كانت عن طيق الرسائل. ثانياً زوجك أيضا أخطأ عندما أساء إلأيك جسديا وعنفك، كان يُفترض عليه ان يأخذك بيت اهلك ويخبرهم ثم يقوم بتطليقك. ثالثا أنتِ أخطأت عندما اخبرتي أهلك ثم تراجعتي. الاهل تصرفوا بطريقة ليحموا فيها أبنتهم ولا لوم عليهم أبداً لأنهم يخافون حتى على حياتك بعد كل ما قام به. أما أن تقومي بإخبار أهلك ثم تتراجعي فهو الخطأ وإذا لم تكوني بقدر المسؤولية لمواجهة خيانتك مع زوجك أو لمواجهة نتائج وعواقب تدخل أهلك كنتي من البداية سكتي وصبرتي، أما الشكوى ولعب دور الضحية فهو غير طبيعي وغير مقبول. الحل الآن أن تقرري ماذا تريدين أن تفعلي، فإن قررتي البقاء فاعلمي أن الرجل الذي يفقد الثقة في زوجته لن يعود كما كان بل الحياة بينكما قد تستمر لكن لن تكون أفضل مما عليه الآن. وإذا قررتي الانفصال تحملي ايضا عواقب قرارك. الأهم من كل ما ذكرت هنا أنك أنتي وزوجك بحاجة إلى علاج نفسي ،أنتي بسبب تصرفاتك التي لاتقوم بها اية زوجة طبيعية بل هي تصرفات المرأة التي تعاني من اضطراب في شخصيتها. أما زوجك فهو يحتاج إلى التعامل مع انفعالاته وغضبه بشكل أفضل مما هو عليه الآن. ويمكن ان تستفيدا أيضا من جلسات مع استشاري اسري بعد العلاج النفس لتستكملا حياتكما بشكل صحيح.

يا سيدتي المتزوجة والمسلمة، لن أقول لك واعاتبك على ما فعلت لنه مضى، ولن اقول في سلوك اهلك ضربني وبكى وسبقني واشتكى، ولكن أن تتسسببوا في فضح رجل يحاول ان يستر عليك فهذه كارثة. أولًا تحدثي مع اهلك وبحزم ان لا يتدخلوا في حياتك وأنك مخطأة وانه رجل فاضل أن ابقى عليك رغم كل ثورات غضبه، لأنه لا يتعدى عليك الا من قصة كبيرة احدثها اهلك، وآذوه فيه رغم انه صبر عليك وستر عليك، لأن الخيانة أشكال سواء بالمراسلات او بغيره لوجود طرف ثالث، ثم عليك بأن تتوبي توبة نصوحة، وتحلفي له ان تكوني طوع يمينه، وتقولي له ان الله غفار الذنوب، وانه لم يحدث منك اي شيء سوى مكالمة في لحظة جهل، واحرصي كل الحرص على اولادك لا تريدينهم ان يكبروا على قصص فاضحة لا لزوم لها، واعدي بيتا هادئا حانيا، وساعديه على تجاوز الموقف وخاصة انك في منطقة جديدة لا يعرف احد بالقصة فيها، ولا تتنازلي لا عن زوجك ولا عن اولادك، لنه لو راجعتِ نفسك لتجدين ان عصبيته وغضبه فقط عندما يثار الموضوع. لذا دعيه ينساه وعودي له وفية وخلصة

1 سنة

انتى انسانه مش محترمه و ..... ازاى يأمن لكى بعد ذلك وبدل من ان تتستروا على الموضوع وتحاولوا ارضاءه تفضحونه ياللعجب بالله عليكى انتى بعملتك دى متربيه وتلاقيكى بتعاندى معاه كمان الله يهديكى ويهدى امثالك


1 سنة

احمدى ربنا انك لسه زوجه له


1 سنة

السلام عليكم انا مش عارف الدنيا حصل فيها أية انتى عرفة معنا خينتك وبكل بجاحة فضحطية عند أهلو انا هقول لكى حسبي اللة ونعمة الوكيل


1 سنة

فعلاً الي اسواق ظتحوا ما توا. انتي على ذمة رجل ، كيف لك ان تتكلمي مع رجلٍ آخر !! ثم الا تخافين الله ، انتي وحده ما بتستحي توبي الى ربك وحاولي ارضاء زوجك واقسمي له انك لن تفعلي اكثر من تحدث الى الهاتف في لحظة شيطانيه ، ولنك لن تكرري ما فعلتي ، الله يعينو لزوجك ويصبرو ، مع تحياتي ل جود


1 سنة

انت خطاتي وانكشف امرك ورجل حاله عصبيه فعل ما فعل المفروض تطلبين الطلاك افظل من العار لأولادك فما ذنب اولادك بهذا العار فكري لأولادك سدي الموضوع اما الطلاك وأما تتفقوا ان لا يذكر الموضوع مره اخرى لان الضحيه الأولاد كافي تحطيم لاولادكم


1 سنة

اطلبى الطﻻق وغورى انالومكانه هقطع منك كل يوم كيلو..اطلعى من حياه الراجل خليه يستريح واوﻻدك كمان ابعدى عنهم علشان انتى متشرفيهمش


1 سنة

والله زوجك كيف ما منع عليك سبب المشكل وهوا التواصل الاجتماعي لانكي اساءتى استخدامه حرميه انت على نفسك وصلحى نفسك بنفسك


1 سنة

وهل يثق فيها بان اولادها من صلبه


1 سنة

نفسى وانتوا بتكتبوا تراجعو اللى بتكتبوه يعنى ايه " الي اسواق ظتحوا ما توا. " يااما ابقوا نزلوا الترجمة معا الكلام


1 سنة

يعني اللي اختشوا ماتوا . اظن كدة


1 سنة

والله ما احب ان أضيفه ياجماعه البنت أخطأت وأهلها أخطأوا برد الفعل كان عليهم احتواء الموضوع لان اى حديث فى الامر معناه فضح لابنتهم ولكن هو أيضا أخطأ بأنه عذبها واكيد ده تم أمام أولاده كان له أن يفارقها بالمعروف ولا يتحدثوا فى الامر أما وان أصر على ابقاءها معه فليسامحها ويبدأ معها من جديد ويعطيها فرصه ثانيه وعليها هيه الحديث مع أهلها بأنه سامحها وأصبح يعاملها كويس وان يكفوا عن فضحها علشان أبناءها وربنا الموفق بس ارجو منك يااختى أن تعاملى زوجك كما أمرنا الله عز وجل وربنا يهدى لكم حالكم


1 سنة

بارك الله فيك ردك سليم وحكيم جدا


1 سنة

دي تقريبا والله اعلم عكس الي اختشوا ماتو


1 سنة

ارجعي واعتزري فهو يحبك واتقي ألله في ولادك وفيه مش هكلم اكثر من كده


1 سنة

الله لايعطيك العافيه انا لو مكانه لن اخليكي علا ذمتي ولو يوم واحد


1 سنة

يعني هو ستر عليكي ومفضحكيش واللي هو عمله معاكي من ضرب فده رد فعل بسيط للانتي عملتيه لمي الدرو وعيشي ده جوزك راجل محترم خساره فيكي والله


1 سنة

توبى إلى الله و توسلى زوجك العفو واجعلى أهلك يعود دون زوجك باالسماح وتحسين الموقف


1 سنة

حرام عليكم السيدة اعترفت انها اخطأت والله غفور رحيم مابكم يابني البشر لا ترحمو ممكن تكونو انتم سبب توبتها فرجاء من غير مسبات الله يهديها لان الله يهدي من يشاء اختي الفاضلة مادمت اعترفت بذنبك فاستغفري ربك وتوبي توبة صادقة وحاولي ارضاء زوجك الذي اعطاك الامن والامان وديري بالك على زوجك وبيتك وولادك


1 سنة

انتى مره بنت كلب مش متربيه


1 سنة

صح لسانك


1 سنة

يطلقك بالثلاثة وقبل ما يطلقك تتنازلى عن كل حقوقك والاولاد لأنك ...........ومش محترمة وأهلك ناس زبالة ..............


1 سنة

انت أخطأت خطأ كبير واهلك زودوا المشكله والحل الان بيد زوجك المحترم اللة سايبك على ذمته الى الان/ ابعدى اهلك تمتما عن الامر لانهم مش محترمين وداواضح من تدخلهم /بعد كده قولى لزوجك انا نادمه وتبت الى الله وانا تحت طوعل وعفا الله عما سلف / لكن حزارى من العوده لمثل هذا السلوك المشين لان الضحيه حيكون ولادك زوجك سيتزوج وانت حتروحى للى شاغلك واولادك الضحيه / توبى واندمى واركعى تحت زوجك المحترم


1 سنة

بارك الله فيك يا أ خى


1 سنة

تذكر عقاب الزانية المتزوجة وبعدين نقول عن المسامحة


1 سنة

لاتكن قاسى لهذه الدرجة اذا رب العالمين يقبل التوبة من الزانية اذا رجعت الى الله وهى تريد ان ترجع عن مافعلته رغم انه لا يرقى لدرجة الزنى لانه مجرد كلام هذا الذى حصل يحصل لاى انسان


1 سنة

الزوج هو اللي مش محترم كيف يقبل على نفسه انه يعيش مع واحدة خاينة ولو بالكلام بلا عيال بلا استقرار مفروض يطلقها و ياخذ عياله و يخلص من هذه الخاينة


1 سنة

عتابي لزوجك انه مطلقيش


1 سنة

يعطيك العافيه علي هارد


1 سنة

ارجعي الي الله وتوبي واطلبي التسامح من زوجك وﻻ تكرري الخطا وحافظي علي بيتك واوﻻدك بما يرضي الله واتقي الله فيهم


1 سنة

مهما حدث من غير المقبول ضرب الزوجه واهانتها بهذا الشكل كيف بالله عليكم ان تعاشره ويعاشرهها بد مت حدث بينهما


1 سنة

الفضيحه هو يستحقها لانه كان لازم ولازم عليه يطلقها


1 سنة

ازاى الراجل ده لسه سايبك على ذمته المفروض على الاقل انه كان طلقك ورد جزءمن كرامته واحده مش محترمه مثلك وكمان اهلك اجايه تسالى اعمل ايه اكمل ولا لاش غورى فى داهيه وهو الله يعينه على فضيحتك


1 سنة

بالله عليك / عليكي ما هو المطلوب من الزوج ؟؟؟؟ هل بعد ماعرف انها خاينه مطلوب منه يجيب لها ورد .... ام يأخذها للصاغة و يشتري لها هدية ذهب !!!!!!!!!!!


1 سنة

يااختي انتي غلطي غلط كبير حاولي ترجي سفه زوجك فيكي تاني


1 سنة

ان الله يغفر الذنوب جميعا إلا الشرك به بس برضو انتي غلطتي غلطه شنيعه ربنا يهديكي


1 سنة

فعلا استغفري... وشو ماعمل جوزك ضلي معه ومع ولادك... كويس انو سكت وما طلقك.... استغفري ربك وابدي من نفسك انك اذنبتي ورجعتي عن الخطا وحاولي تثبتي لزوجك ان تبتي لله وارجعي لله.... وضلي ادعي انه ترجعو تتوفقو مع بعض لانه الوضع بدو وقت... وبنسبه لاهلك نهائي مايدخلو فيكي.... نهائي لانهم بزيدو الطين بله.... لاحول ولا قوة الا بلله


1 سنة

انت ليه تشتم في الست يا قول كلمة محترمه يا اسكت احسن


1 سنة

اول رد عاقل على المشكلة


1 سنة

اخيرا .. رد عاقل


1 سنة

اهلها لو ناس محترمة كانوا هيغلطوها ويهدوا الموضوع دى فضيحة وجوزها سترها وعقبها بطريقتوا رايحة هى تفضح نفسها وولادها الست دى مفكرتش فى ابنها لما يكبر صحابوا هيقلولوا ايه بلاش بالله نبص تحت رجلنا بس دى خلت جوزها وعيلها ملهمش اى كرامة فضحتهم


1 سنة

انا بكرة الخيانة بجد بقت حاجة صعبة اوي ربنا يهدي الجميع......... انتي خربتي علي نفسك قولي علي نفسك يرحمان يرحيم


1 سنة

مينفعش


1 سنة

الذي حدث قد حدث سواء منك او من اهلك مع هذا الرجل . توبي الي الله وادعي ربنا يصلح ما افسدتيه من سوء تصرفك بينك وبين زوجك وان ربنا يصلح ذات بينكم .. واهلك للاسف خائفين عليك منه من كبير فعلك معه حاولي تطمئنيهم بشكل يسكتهم عنه ..


1 سنة

ههههه


1 سنة

أحسنت التعليق


1 سنة

الله ينتقم منك قوي قلبك أخي الكريم وسوف يعوضك الله خير منها انا عارف انك بتتألم لكن طلاقها أفضل واستعمال بالله


1 سنة

ههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههه


1 سنة

انا بعرف واحد خان زوجتو فى بيت الزوجه وفى فراش الزوجيه مئات المرات ومراتو عارفه ومفيش حد سألو ولا حد اتكلم معاه ومراتو قاعده معاه عشان عيالها والقصه انتهت وهو عايش فى سعاده وهى تبكى كل يوم ....والقصه انتهت ولا حد يتكلم 👏👏👏👏👏 ولان هذه خانت زوجها برسائل تعاقب عقاب الحيوان وتعامل معامله الكلاب وتجوع وتضرب فقط لانها لاحول لها ولاقوه.... اغلب الردود مستفزه جدا اعظم رد فعل يطلقها ويرجعها الى اهلها فقط فقط فقط


1 سنة

صدقت .


1 سنة

انت مالك حق تتهم احد هي تريد النصيحه وليس مضمون الفعل خطا او صحيح هي تقول اتوسلت الي اهلها وهذا رد فعل طبيعي من الاهل خوفا ع ابنتهم لو ابنتهم معاهم في مصر ماكان كل هذا صار لكن خوفا عليها فعلوا هذا وانا نصيحتي ليها انها تعدل من نفسها وتعتذر لزوجها عشان ف اطفال بينهم مالهم اي ذنب يتربوا بعيد عن امهم


1 سنة

لافض فوك هذا كلام العقل أخطأت واعترفت بخطئها ودمت علية ومعها زوج قوي ...بأن يكون ضربة لها هو قمة غضبة فئة قوة منة وجولة لة أما أسرتك ...فيبدو أن ابكي مغلوب علي إمرة وإمكانية لها اليد الطولي ولكن عقلها غير راجح تماما. .ولن يهدأ لها بال إلا وانتي بجانبها مطلقة ...تجنبيها نهائيا علي الأقل في الوقت الحالي ولكن بعد أن تتحدث معها بعدم التدخل في حياتك وان أدت الي القطيعة المؤقتة حابي علي بيتك وزوجك وربنا بهدي سركم


1 سنة

ربنا ينتقم من كل خائن سواء رجل او امراء ارجعو الى ربكم ودينكم وخافو على اولادكم ان ربنا يمهل ولايهمل


1 سنة

زوجك دفاك وهوصانك والمثل يقول يستاهل البرد من ضيع دفاه انتي المسئولة تحملي مايجيك


1 سنة

جزاك الله خير


1 سنة

باب التوبه لايغلق


1 سنة

لا يا اخي مش كده خاف الله في للي انت بتكتبو


1 سنة

كلامك ذي العسل اخي الكريم هو لو مش عايز المدام يطلقه بس يفكر في ابناء شويه. والقران قال (ان الله غفورآ رحيم


1 سنة

كلامك في عين العقل توبي إلى ألله


1 سنة

بجد صدق من قال كل ماعون ينضح بما فيه يا .......ز تخونين الرجل وأنتى معه فى الغربة لقد أمعنتى فى الخيانة حتى منتهاها ومن المؤكد أن أهلك معتادين على ذلك سواء أمك أو أبوكى أو إخوتك وإلا لما تجرأتم على سرد ماحدث للجميع وكأنكم تلبسون ثوب العفة وتضعون تاج الفخار فوق رؤوسكم ياولاد ........ والله غفور للذنوب ولكن هناك حدود وخاصة أنك حطمتى رجلا لبقية حياته وصنعتى حاجزا منيعا بينه وبين أولاده ليوم الدين كلما نظر إليهم يعبث الشيطان برأسه يابنت


1 سنة

يااخي بالله عليك لا تزيد الطين بله


1 سنة

أنتى فضحتيه عند أهلك - وأهلك فضحوه عن أهله - وأنتى لسة دلوقتى بتفضحيه على النت


1 سنة

احسنت وخيركلام هوكلامك


1 سنة

والله إلى يسمع التعليقات يقوال شى واحد أننا ملاءكه ولا عمر حد غلط فيهم ان الله حليم ستار أرجو تقوالوا للبنت نصيحه وليس كلام كلنا عارفين انه غلط وعلى العكس بنعماله انا الشات على التليفونات


1 سنة

يسلم كلامك انا مش فاهمة كل ال داخل يشتم ويسب الله أعلم بظروفها وظروفه .انا شايفة ان ال يدخل يعلق يقول كلمة كويسة ويدعى لها بالهداية او لا يسكت أفضل وأظن أن كل ال دخله علقه مش ملائكة ربنا يهدى الجميع


1 سنة

بارك الله فيكى


1 سنة

تمام يااخى وبارك الله فيك


1 سنة

الله يفتح عليكى كلامك جميل وهو ده الصح لان ممكن اى واحده تبقى مكانها المهم انها اعترفت بخطئها وندمت واذا ده كان رد فعل الزوج فلازم نعذره ونقدر غضبه واللى لازم تعمله دلوقتى انها تحاول تصلح الخطاء ده وترضى جوزها باى شكل وان شاء الله جوزها يسامحها وهى لازم تستفيد من التجربه ديه وربنا يهديه ويهديلها جوزها ويصلح الحال


1 سنة

الله ينور عليك


1 سنة

للداعية. لذكر.كلمة.زانيه.لانها.كلمه.كبيره. وهي.لم.تزني.هي.اغواها.شخص.قذر.بالرساءل.وكان.المفروض.انه.تزوجت.ينساهأ. نهائي. ولا.يراسلها.لكنه.شخص.عديم.الاخلاقوحاولوا. تهدئة.الموضوع.ولا.تنسوا الأبناء. ومصيرهم. لو.افترق.واديهم


1 سنة

يعنى ربنا غفور رحيم وهى اكيد حاسة بالذنب وهو لو كان إلى خانها كان هيبقى حلال ليه كل واحد فينا ليه لحظة ضعف وكلنا بنغلط بس لازم نعترف بيه احنا بنى ادمين مش ملاك


1 سنة

يا اخى ايه اللى انتا بتقولو دة بس خيانه يعنى مووووت


1 سنة

ومن صبر وعفا فإن ذلك لمن عزم الأمور


1 سنة

الله ينور عليك


1 سنة

توبى الى الله توبة نصوحة وعودى الى زوجك لانه انسان محترم واحتضنى اطفال ورىيهم على الاسلام


1 سنة

رفق ايها الرجال بسيده اخطات فالله هو التواب الغفور ولا تحاسبو غيركم قبل ان تحاسبوا انفسكم فانها اخطات وكمان اهلها لان الله يستر العبد ولكن اذا اخطا الرجل وتحدث مع امراه عبر الهاتف اوخيانه الكبري فما سوف يكون ردكم اخي الفاضل لقد نفست عن غضبك فاذا لم تضق معاشرتها والبقاء معها فالطلاق هو الحل حتى لا يؤثر ذلك علي ابنائكم اما اذا ارتضيت بها زوجه فكن رحيم متسامحا فانه من سمت الرجال


1 سنة

معلش ان مختلف معاكم فى معظم الكلام بس ان عارف غيرة الرجال هى ندمانه على الاعملتوا بس الكل اسى عليها لان كتير من الرجالة بيكلمو حريم ويخون زوجته ان عارف ان كل الرجاله تزعل من الكلام الا انا يقولوا بس


1 سنة

الحل الوحيد هو الطلاق لان الحياه بينكم اصبحت مستحيله حتى وان سامحك وعشتى معاه فلن يغفر لكى ابدا هذه الغلطة وستستمر المشاكل اكثر


1 سنة

يااخي رد باحترام بلا وجع قلب بلا جنان تزيد الكين بله خلاص يااخي في رب بيحاسب وبيعاقب


1 سنة

أفضل حل .. تسلمين


1 سنة

فيه حاجة يا ريت نعرفها الاول و بعدين نفتى لو جاء كلب و لعق كوب بتشرب منه هل هاتقدر تستعمله تانى اما لو واحد معفن كل يوم بيشرب من كوب كلب هل هايضر غير نفسه الست زى الارض لو كل شويه واحد زرع فيها زرعه سيكون فسادا في الزرع و الرجل زارع ممكن يزرع اكثر من ارض و لن تفسد الزرع


1 سنة

حضرتك ده اقل واجب علي اللي عملته وسبحان من صبره عليها بردو


1 سنة

احسنت اخي العزيز عاشروهن بالمعروف او فاروقهن بااحسان من منا لايخطيء والله غفور رحيم المهم ان نعترف بالخطا ولا نفعله


1 سنة

عندك حق بس حتى لو اتاكد ان اولاده من صلبه بردوا ازاى هيثق فيها تانى اصلا وكمان اللى بيقولولها فضحتوه عند اهله هما فضحو نفسهم وتربيتهم الزفت لبنتهم وفضحو بنتهم القذره امام عيلته والناس كلها


1 سنة

عندك حق دى واحده ............وعديمة التربية وليس لها امان واهلها ناس كلاب مابيعرفو الاصول ولا الادب ولا الدين لعنة الله عليهم وعلى بنتهم الشرموطه


1 سنة

يسلم فمك


1 سنة

اذا زنت المراة المتزوجه يتم رجمها حتى الموت


1 سنة

عندك حق


1 سنة

صح


1 سنة

ههههههه خد وترجم براحتك


1 سنة

الرجل محترم والمرأة هذه غير محنرمه


1 سنة

انا لو مكانه لصبيت عليك اسيت لانك لستي المراة الصالح التي ذكرها الله ورسوله انتي خاينه واي مراة زيك المفروض تشنق اوترجم حتى الموت


1 سنة

عندي كلمة لما يكون الإنسان في مشكلة حررررررام نبقي احنا والزمن علية لية كلنا بشر وكل واحد عندة غلطة في حياتة لأن الكمال للة واحدة أري أن مشاعر أهلك طبيعية قصاد عذاب لانة أبوك وأنك صحيح كان يتطلب الأمر حكمة أكثر لكن كان ما حدث .. لو سمحتوا الذي عندة كلمة كويسة يسعدها في مشكلتها يكتبها والذي معندوش بسبها في حالها كفاية حاول ان تجعلي زوجك يعاود الثقة بيك المرأة بالحب والضحية انت بنت كويسة بس كوني أمينة علي أسرتك يا عزيزتي من منا لا يخطي اللة معاكي


1 سنة

ماشاء الله الكل بيتكلم كانهم ملائكه لايخطئون قبل مانحاكم ونحاسب ونعلق المشانق ايه العقول التعبانه دى الملخص المفيد خيانه الزوج سببها الزوجه وخيانه الزوجه سببها الزوج اى خيانه لها اسباب ولو احنا بنمشى بشرع الله ماكانش حيحصل خيانه لكن احنا بطبق شرع الله على اللى يتماشى مع مزاجنا وبنتاجهل شرع الله مع اشياء التى لاتتوافق مع مزاجنا اتقوا الله ايها الزوج اعطى الله لك الحق فى الزواج والتعدد وانتى ايتها الزوجه اعطى الله لك الحق فى الخلع وان تتزوجى وان تحتفظى باولادك نحن نفعل الحرام لاننا ابتعدنا عن شرع الله وعن الحلال


1 سنة

دة شكله كدة غلابان لو انا كنت ذبحتك


1 سنة

ههههههههههههه


1 سنة

اللى اختشوة ماتو


1 سنة

هو فعلا رجل محترم بس يااهل الخير بلاش نجرح فيها ادعولها ربنا يفك كربها


1 سنة

هو بيستر عليكي وانتي تفضحيه


1 سنة

ربنا يصلح حالك انتي انسانه محترمه وفاهمه وربنا عفور رحيم يغفر الذنوب جميعا لكن للاسف البشر مش بيرحم وبعدين حد عارف هي ايه ظروفها وايه اللي خلاها تعمل كده الرحمه حلوه يابشر انتو ا مش ربنا عشان تحكم عليها الاحكام دي انتوا بصراحه اللي محتاجين استغفار بتكلموا عليها بالطريقه دي سيبوا الحكم لله


1 سنة

حرام عليك والله انت خلتها زانيه ليه كده ربنا هيسألك يوم القيامه انت شوفت بعينك ليه كده الظلم ده حرام والله


1 سنة

مطلوب من الزوج يقعد مع نفسه ويشوف هو مقصر معاها في ايه خلاها تعمل كده لو كل راجل راعي ربنا في زوجته واعطاها حقوقها كامله وخاصه الحقوق المعنويه مافي راجل علي وجه الارض ممكن يلفت نظر الزوجه


1 سنة

١٠٠٪


1 سنة

هو لو انت اللى خت ومرات عرفت كان بق عادى صح اتقوا الله هى غلطانه بس أن الله غفور رحيم توبى إلى الله


1 سنة

👍


1 سنة

هههههههه ههههههههه


1 سنة

يااخي بارك الله فيك وهل رأها معه في الفراش قالت كنت اراسل شخصا ولم تقل ضبطني معه في الفراش وبعدين يااخي كل ابن خطاء وخيرالخطائين التوابون ان تحمل العيش معها ابقاها معه كفي ماحدث وإلم يستطيع فارقهابالمعروف والسلام


1 سنة

اولا الست ده لازم تطلق من هذا الرجل لان لوبقت امامه هيفتكر الاى عملته ولو حصل مشكله تانيه هيفكرها بى ثانيا موضوع الاطفال يفضلو مع الزوج وينسو ان امهم لسه موجوده لان كده احسن ليهم على الاقل هيعيشوا فى استقرار نسبيا والا يتزوج وياتى بى مربيه فى البيت احسن له لان بيفلوسه هيقدر يتحكم بكل حاجه


1 سنة

لا تسألى البشر فهم لا يرحموا. كونى صادقه فى التوبه وليس من اجل الاولاد او اى احد واسألى الله وحده ستجدى المعجزات وسيحدث الخير وينسى الناس كل شئ حتى اهله .ولا تقنطوا من رحمة الله


1 سنة

يعنى اللى اختشوا ماتوا هههههههه


1 سنة

انتى اخطاتى ان ألله غفور رحيم لكن عليكى مرعاة مشاعر زوجك وتصدى لأهلك بكل حزم من أجل أولادك على فكره هذا الرجل عنده صبر طويل فخذيه إلى حضنك ولا تكسرى قلبه أكثر من ذلك


1 سنة

نعم....(هههه)ز كلامك في محله. لكن يبدو أن المقصود هو المثل العامي "اللي أستحوا ماتوا"


1 سنة

بارك الله فيك. كلام سليم


1 سنة

توبى الى الله توبه نصوحه واستسمحى زوجك واطلبى منه الصفح وعفا الله ع ماسلف وربى اوﻻدك تربيه صالحه وربنا يغفر لنا ولكى جميع الزنوب


1 سنة

اختى المصريه اطلبي منه عمره ووعدان تتوبي الي الله وامام الكعبه الشريفه وعندما تذهبي معه الي العمره اطلبي منه مسامحتك وايضا اطلبي منه ان يحلف امام الكعبه بانه سامحك لان لن تفعلي شيئايؤذيه واطلبي من ان يحلف بان لايمديده اليك اوبشتمك طالما انتى تبتى الي الله وان شاء الله ربي يصلح فيمابينكما وان شاء الله يتعودان حبيبين وزوجك ذوكرامه ويجب ان ترضيه بمايرضي الله افعلي الخيراختى ستجدى الخير وتصدقي بنية ان الله سوف يزيل عنكى الضروالالم والحزن وبذن الله ينصلح الحال


1 سنة

السلام عليكم كلمه وحده يا اختي اتقي الله في زوجك واولادك أسأل الله اني يغفر ذنبك وان تكوني انت وزوجك أسعد زوجين


1 سنة

بارك الله فيكي علي ردك هي اعترفت بخطاها ومن منا لم يخطئ ان الله غفور رحيم،هي يجب ان تتوب،توبة نصوحة وزوجها يجب،ان يسامحها وان لم يقدر يطلقها


1 سنة

انتي انسانه سيئة وتستاهلى اكتر من كده واولتدك مستحيل تعيش معاكي عشتن ميطلعوش خينين زيك


1 سنة

الإجابة الصحيحة التي سبقت


1 سنة

هي مخطئة , لكنَّ الخطأ لا يعالج بأسلوبك الفظِّ هذا .


1 سنة

حتّى وإن هي أساءت, لا يحق أن تسيء لها ولتربيتها بهذا الشكل .


1 سنة

مهما كانت إسائتها لا يحق لك أن تتكلم معها بهذه الطريقة.


1 سنة

هي لم تعرضْ مشكلتها حتّى تهينها أنت بهذا الشكل , حاولْ أن تكونَ أكثر وعياً في اختيار كلامك .


1 سنة

تذكرْ حينما تدعو على احد انَّ الملائكة تقول لك : "ولك مثل هذا "


1 سنة

لا يحق لك أن تشتمَ أحداً, هي معترفة بخطأها ,ولا علاقة لك بها , هناك رب سيحاسبها .


1 سنة

ان الله غفورا رحيم ياابنتى انتى اخطاتى فى حق زوجك واولادك واهلك فحاولى بقدر المستطاع ان تكسبى ثقة زوجك من جديد واقسمى بكتاب الله باانك لن تخطى ابدا وهذا كان درس قاسى لكى وحاولى الا تدخلى اهلك فى اى مشكله بعد ذلك وربنا يسترها معاكى ومع ولايانا يارب


1 سنة

تمام


1 سنة

ههههههههه والله اللي ساعة بحاول اترجمها مو فاهمها انا يلي فهمتوا انه بده يكتب اللي استحوا ماتوا لكن كيف طلعت معه هيك وهيا ما الها علاقة بهالمثل ما بعرف ههههه


1 سنة

من كان منكم بلا خطيئه فل يرميها بحجر


1 سنة

والله انا بحترم راد كل انسان او انسانه بس ليه انتو بتهجمو الزوجه ممكن تكون كلامت رجل اخر على زوجها عشان زوجها مش مشبع رغبتها فى الحياه او ازوج محسسها بنقص والله العالم ربنا يهدى


1 سنة

هى كارثه بكل المقايس ،، بس فى نقطه الزوجه اخطأت وهى مش زانيه دى اضلها الشيطان بضعف منها ،، ودا ممكن يكون بسبب تقصير من الزوج ودا مش مبرر فى انها اخطات بس لازم يراجع نفسه فى مدى اهتمامه بزوجته ،، اما عن الاهل فا لازم ماننساش انهم اب وام تتعرض بنتهم لضرب والقهر فى بلد غريب .. وكلنا عرفين شعور الاب والام فى حاله خطأ الابناء اعذروهم بردوا الضنا غالى حتى ولو كفر بالله،، لازم تتوبى الى . الله بجد ،،


1 سنة

نسأل الله العفو والعافيه ،،


1 سنة

جزاكى الله خيرا على كلامك


1 سنة

والله يهديكي


1 سنة

راى حكيم الله يصلح لنا ولكم النيه والذريه و يهدينا الله ويصلح حالنا


1 سنة

معظم الناس اللي دخلو ونصبو نفسهم اله وقضاه هم نفسهم الناس اللي بتعمل ذنب وخطئ اكبر بكتير من خطئ الست دي انا مش هنكر انها اخطائت ومن غير كلام كتير المصلحه بتقول انه يطلقها بالمعروف وبس


1 سنة

أن الله غفور رحيم رب العزة مليك السموات والأرض يغفرويرحم إلا نتراحم نحن البشر فيما بيننا وأقول نتراحم لأن الرحمة صفة من صفات الله اختص بها سبحانه وتعالى وحده وجعل بين بنى الإنسان التراحم هدانا الله وهداكم لما فيه الخير


1 سنة

كل الكلام ده تمام طيب محدش ليه افتكر ان ممكن الزوج يخون زوجته وهى بتسامح علشان الحياه والاولاد ومع ذلك لايمكن للزوجة ان تضرب زوجها او تهينه وبتسامح ياريت نسامح ونغفر ونحل مشاكلنا بنفسنا والاعتماد على الله ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويارب يهدينا ويسترها معنا.


1 سنة

راي صائب ..احسنت


1 سنة

يا اختى الكريمه توبى إلى الله توبه نصوحه وارجعى إلى زوجك واعتزرى له عما سلف منك ألله غفور رحيم وانت أخى الكريم عليك بضبت النفس وأرجع إلى الله وأستغفر عشان اولدك ارجعو إلى الله


1 سنة

اعتقد انه بدﻻ من القاء اللوم عليك انك تحدثتي مع اخر غير زوجك انها خيانه او غيره من الواضح ان الناس قد عرفت بتلك الموضوع واعتبره الناس خيانه ولكن انا اعتقد ان عﻻقتك مع زوجك لن تعود الي سابق عهدها رغم وجود ابناء لن يشفع لك زلك تنازلي عن كل شئ وعن اوﻻدك واخرجي بنفسك تكفيرا عن خيانة الزوج المسكين وازهبي الي اﻻخر التي كنتي تتحدثين معه من وراء زوجك واعرضي نفسك عليه سيرفضك تماما ﻻنه لم يكن يحتاج منك شئ سوي جسمك فقط ﻻافراغ رغبته والسﻻم بس انت فهمتي متاخرهةربنا معاك


1 سنة

للاسف احنا فى زمن الرجل يتغاضى علشان اولاده عن اشياء كتير والمراه تفكر فى رغباتها وتنسى عواقب ذلك على اولادها والعيب مش فى استخدام الفيس بوك العيب فى عقول المستخدمين


1 سنة

انتى اخطاتى خطا كبير ولكن الله غفور رحيم اذا كان زوجك يعاملك كويس فى الوقت اللى الموضوع مبيتفتحش فيه يبقى فيه امل حاولى ان تحصلى على ثقته مجددا ولكن للاطمءنان عرفى حد تثقى فيه مطانك حتى يقدر يساعدك اذا احتجتى وربنا يجمع بينك وبين زوجك على خير


1 سنة

شكرا على كلامك


1 سنة

اتق الله


1 سنة

حاولي تتفهمي معه وتوبي إلى الله تعالى


1 سنة

احمدي ربنا ان انتي لسه عايشه لو واحد غيره كان ذبحك


1 سنة

ان الله غفور رحيم استغفرى الله لذنبك واعتذرى لزوجك واسالى الله ان يهدى قلبه لكى ..ولا تكفى عن الاستغفار ففيه الفرج من الله.اسال الله ان يصلح لكى حالك


1 سنة

خاينة وستر عليكي انتي اللي بتشتكي دة حلال فيكي الموت ملعون أبو اللي ربوكي تربية وسخة


1 سنة

الحل الوحيد الطلاق لان مهما حصل لن.تتجدد الثقة بينهم مرة اخري. وعلي الزوج السماح لها بزيارة اطفالها وهذا من باب الرحمة فقط. ويتركها لربنا حسابة. كبيييييير


1 سنة

يا جماعه حرام عليكم ان الله يغفر الذنوب المطلوب منها تستغفر ربنا وتعتذر لزوجها وتحافظ علي بيتها واولادها وتعرف ان مفيش حاجه اسمها حب واوهام ملهاش وجود ورضا رب الكون اهم شئ لانه هو ده الهيرحمنا جميعا وخير التوابين الخطاؤن وربنا يهدينا جميعا


1 سنة

اتقي الله ف كلامك وبطلوا افترا علي بعض حسبي الله ونعم الوكيل


1 سنة

عندك حق في كلامك الراجل وصارف عليها وجايبها السعوديه ومغرم نفسه وفي الاخر تتوسخ مع كلب انا لو مكانه كنت اروحها وافضحها قدام اهل بيتها واطلقها بعد ما تتنازل عن كل حقوقها لان دي ماتستهلش قرش يتصرف علي علفها


1 سنة

بس المفروض في ثورات غضبه تتحمل شويه ضرب او اةانه وتقدر حالتو وتعرف ان اللي فعلته مش هين وتعرف ان عقابها المفروض قطم رقابتها مش علقه واللا اتنين


1 سنة

ارجعي الى ربك وصدقي مع الله وعاملي زوجك مثل ما امرك الله ورسوله


1 سنة

التعليق الوحيد الي بحكمه صراحه انك محترم


1 سنة

والله بصراحه انتى غير محترمه


1 سنة

يعني اللي اختشوا ماتوا..يااخي..ايه صعبه دي وللا تحب اشرحها لك...ايه الجيل بتاعكم ده..مش عارف يترجم الامثال..وفالحين..بس في قولنا..وقال..


1 سنة

ههههههه كلمي زميلك انك انظربتي عشانه


1 سنة

حسبي الله في كل زوجة خاءنة


1 سنة

الحمد لله على كل شي . هذي تجربة نسأل المولى أن يسعدكم ويخليكم لاولادكم فكر في الحاضر وأنس الماضي


1 سنة

شي طبيعي الحل يوصلك لبيت اهلك مجلله محترمه لئن كل اعمالك ترجع إلى اهلك وليس لزوجك وهم لهم الحق فيش هو ماعليه الا طلاقك منه


9 شهر

واخيرا شخص عاقل وعادل!!!


8 شهر

والله الاهل مو دائما يرضرن عن الخطأ بس النت هو سبب الفساد وبعد الناس عن الله والدين


4 شهر

سبحان الله لو راجل كان يراسل واحدة ولا حتى يخونها كانوا حيقوللها صلحى من نفسك واجذبيه ليكى واتحملى واصبرى لكن عشان ست هكذا تعامل .والله الافاضل لو بيفهموا فى الدين صح يعرفوان ضرب الرجل لو ضرب بيكون غير مبرح ما كنش فففراق بالمعروف ..لكن يجوعها ويضربها ويحلقلها شعرها هم فاكرين الست دى ملك يمين او بهيمة هو اخد.حقه وزيادة بالعكس هو ظالم وسينتقم لكى الله وان كانتى لاتامنى على نفسك اطلبى الطلاق وليس له ان ياخد اولادك لاشرعا ولا قانونا لانك لم تاتى بما بما يخل بحضانتك للولاد لكن مش حيصرف عليكى غالبا وحيبهدلك على النفقة وحيكون ظالم برضه ادعى ربنا بصلاح الحال واستخيرى ولو اعتدى علبكى تانى هدديه تروحى القسم وفى الحال دا.حيترحل يا يتسجن


4 شهر

اذا كنت ندمت بالفعل وعزمتى على عدم العودة للذنب مرة اخرى فعودى الى الله والزمى الصلاة واظهرى لزوجك شديد ندمك على ما سلف واخبرى اهلك ان يكفوا عن ملاحقته وايزائه وابدى ندمك على ما فات وتقبلى غضبه حتى حين فأن هدأ فبها ونعم وواصلى حياتك وربى اولادك وان لم يستطع مواصلة حياته معك وظل على غضبته فاطلبى الطلاق وعودى الى اهلك وواصلى مشوار التوبة ولا تعودى لما فعلت ابدا عسى ان يرى زوجك او يسمع عنك خير فيرجع اليك وينسى ما فات والله الموفق


4 شهر

سؤال بسيط للاخوه الذين سبقوني في التعليق....ماذا لو كان الزوج هو من اكتشفت زوجته خيانته عبر الرساءل.......ابدا ولن يكون تعليقكم نفس التعليق ...فاتقوا انتم الله يا معشر الرجال في النساء ورفقا بالقوارير


4 شهر

احسنت الجواب


4 شهر

يعني هالكلام احكيه لما توقف قدام رب العالمين قلو زرع وما زرع ...الله بيحاسب لثنين سوى على الخيانه


4 شهر

احسنت الرد


4 شهر

لو كان الرجل هو الخائن كنا سنبرر خيانته انه يريد التعدد و هدا شيئ لا اعتراض فيه لأنه مسموح من عند الخالق، اما ادا كانت امراة مادا عسانا ان نقول تريد التعدد هي كدلك؟


4 شهر

رد منتهى الحكمة . كل البشر خطائون وخير الخطائين التوابين


4 شهر

الست قالت كنت بتكلم مش كنت بعمل علاقه..ياساتر عليكم ناس دمويين


4 شهر

ما الست تستحمل كل الخيانات من الراجل لا وبتقولولها كمان لو ما استحملتش انها مش عاقله وبتخرب بيتها..ليه الازودواجيه دي بس؟ اذا كان الدين نفسه مافرق بينهم في العقوبات ليه انتم بتفرقوا مجتمع مقرف والله


4 شهر

استغفري ربك وتوبي توبه نصوحه وابعدي عن هذه المواقع اللي تودي في داهيه واعتذري لزوجك وحاولي تستعيدي ثقته وربي عيالك وبلاش المراهقه المتاخره دي خاصة شكوتك منه ظهرت لما انت خنتيه يعنى هو مش سيء


4 شهر

ترجمه : إلا أختشوا ماتو


3 شهر

هو فين الذنه ده ياجماعه هى قالت انها كانت بترسل رسائل مش زينه والعياذ بالله ومن منا غير متصل بأشخاص عن طريق الرسائل والشات خصوصا الايام دى بوجود شبكات التواصل الاجتماعى فأنتم جميعا رجال ونساء تتحدثوان فلا نلقى عليها كل ألوم بل ندعوا لنا ولها بأن الله يهدينا ويعفوا عنا وعنها وإن ربنا يصلح بنها وبين زوجها خصوصا انها ندمانه على شان اولاده حرام من كان منكم بغير خطيئه للاسف لا أحد معصوم توبي اختى وارجعى إلى الله وادعى ربك ان يهدى زوجك ويغفر لكى وسوف ندعوالك لا تخافى ان الله غفورا رحيم


2 شهر

الحل هو يخلص منك بالفصل ولا يندم عليكي ويعتبرك كلب وراح وعلي ري المثل الا قال كلبة طلعت من البلد قالو نظفت


المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.