ماذا افعل لكي امنع أهل خطيبي بالتدخل بحياتي؟

قضايا اجتماعية
animate

عندي استشارة ضروري .. انا دكتورة وعمري 25سنة اتخطبت من شهرين لدكتور أكبر من بسنة واحدة .. ملتزم وخلوق جدا وبيحافظ ع الصلاة ..طموح و مهتم جدا بدراسته وبيحضر دراسات عليا وعاوز يسافر ..الفكرة انه ساكن في قرية في بيت عيلة مع والدته وأخوه الأكبر متزوج في نفس البيت وهو الصغير و والده متوفى وله 3 أخوات بنات متزوجات .. تقريبا مدخلش بيتنا لوحده لما جه بيتنا أول مرة كان معاه والدته وأخته الكبيرة متزوجة ومعندهاش أولاد وتاني مرة جه جاب معاه أخته التانية .. وبعد الخطوبة جه كنا هنتفق على حاجات في العفش ونشوف صور أصرّ أنه يجيب أخته الكبيرة أكبر منه ب 15 سنة بحكم أنها لسه موضبة شقتها وتفهم في الأمور دي اكتر منه أنا معترضتش وقولت تمام .. يوم الخطوبة قالي انه بيحب والدته جدا ومبيقدرش يسيبها لولا شغله ودراسته و أنه ابقي انزل اقعد مع والدته في شقتها ف الوقت اللي هيسافر فيه لشغله في القاهرة ولو سافر خارج مصر أنا قولتله مبحبش الخلطة الزائدة م البداية والمعاملة هتبقي طيبة ما بيننا وإني هقضي الوقت اللي هو مش موجود فيه جزء عند أهلي وجزء في بيته .. غير كده حاسة ان اغلب وقته مش هيبقى معايا .. وفي تجهيزات الشقة اخته الكبيرة متجوزة من عشر سنين ووالدته هما اللي بيختارو معايا قولتله عاوزة يبقى في مشاركة ما بيننا قالي أنا بذاكر الأيام دي والحاجات دي بتشتتني اتواصلي مع اختي واللي تختاروه هيبقى كويس ..هي بصراحة بتسالني وتقولي اللي انتي عاوزاه.. ولكن هو مبيتواصلش معايا كتير بحكم ضوابط الخطوبة .. و والدته من النوع المتحكم شوية يعني كان بابا قالهم ينقلوا مكان حاجة في الشقة عشان توسع شوية قالي أنا هشوفها وبعدين رجع تاني يوم قالي اصل مش هينفع وكده يبقى افضل وده كان راي والدتي بردو بابا قالي مش مشكلة لأنه هيبقى صعب شوية تنفيذ الأمر ده .. وكمان في الخطوبة لما اشترولي فستان بتقول ده ينفع للحنة كمان .. واهلي تساهلوا معاهم جدا في الاتفاق وشالوا اكتر من العادي .. أنا تعبانة جدا عشان لما بشتكي لوالدتي بتتضايق وبحس اني بشيلها هم فوق همها لاني فسخت خطوبتي من فترة كانت مادياتهم أعلى بس الفكر مكنش في اتفاق كانوا بيحسسوني اني أقل منهم .. دول مادياتهم أقل ولكن كويسة بس عندهم حرص شوية .. ومش عارفة اعمل ايه وخايفة أكمل لأني مش عاوزة بيت العيلة وقولت لأهلي نتكلم معاهم فيه مرضيوش قالولي هو ملوش غير أمه وأخوه .. حاسة اني فكري بقى مسيطر عليه اني محدش يتدخل في حياتي بطريقة ممكن اكون فاهماها غلط .. اعمل ايه عشان اتطمن ..

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • الدكتورة سناء مصطفى عبده اهلا بك يا ابنتي ولولا عدم راحتك لما ارسلت لنا هذه الرسالة وما خاب من استشار، رغم جودة الخطيب وانه تارك الأمر على راحتك الا انه يجب ان تفهمي ان امه ارملة وليس لها سوى ولديها، ويعني لها دور كبير في حياته وهذا حق وشرع الله وستجربين الامومة وستعرفين معناها بعد حين، حاولي ان لا تضغطي على الأمور المادية لأنها امور زائلة ومتغيرة وبكرة انت بتشتغلي وبتعملي الي انت عايزاه والدكتور مش بيقصر معاك ولو امه قالت احتاطي او شي من هذا القبيل ما تهمليش هم، المهم تقدري توصلي لمرحلة ان حياتكم الخاصة لكم انتم وان عليه التمييز بين بر الوالدة وحق الزوجة، تحدثي اليه ان شعرت انه فاهم الامر تحدثي لحماتك بطريقة غير مباشرة ونبهي على بعض الامور، وان استجابت وقالت يا ابنتي هي حياتك وربي يسعدكم لا باس وان طلعت لك بالصوت العالي وانت بدك تخربي بيت ابنتي وتبعديه عني اعتذري وانسحبي، يا ابنتي لا زلت صغيرة ومقوماتك ممتازة ولا تخافي لو انخطبت الف مرة الخطوبة لحصول الوفاق ولا عيب في الانسحاب ان لم يحصل ولكن كوني ذكية وكبري عقلك وربي يوفقك.
  • علم
    علم
    من مجهول

    بدلا من الدخول في مشاكل عديدة اتركي هذا الشاب لأن ما تعانين منه سيظل شبحا يطاردك مدى الحياة الزوجية بينكم.

  • animate

  • علم
    علم
    من مجهول

    أنا من رأي الشخصي أن تتركي هذا الشاب أفضل من أن تعاني فيما بعد الزواج وستنقلب حياتك رأسا على عقب.

  • علم Egypt
    علم Egypt
    من مجهول

    العلاقة ظاهرة من البدايه ؟ يبقى ليه تخدعى نفسك ؟ انتى بالبلدى هتبقى خدامة والدته و ده اللى قاله لكن بأسلوب تانى . اصل يعنى ايه تقعدى عندها لما يكون مسافر ؟ هتقعدى ضيفة مثلا ؟ لا طبعا هتقعدى تشيلى البيت كله على دماغك . خدامة بلقمتها و لا هتفرحى و لا هتتهنى بحياتك . قعدة الخزانه و لا جوازة الندامة . خطيبك بدون راى و لا شخصية مع اهله . اقعدى فى بيت اهلك بكرامتك تخدمى اهلك احسن من خدمة الغريب اللى مش هيطمر اصلا . و لو على كلام والدتك و زعلها ابقى راضيها و طنشى . تزلعى من والدتك احسن ما الغريب يزعلك بعد ما يمسح بكرامتك الأرض يا بنتى . و بعد كده خدى وقتك بالكامل لما يجيلك عريس و بلاش تسرع فى الأختيار

  • علم
    علم
    من مجهول

    يا صديقتي اذا كان خطيبك يحبك ويفعل أشياء كثيرة لإرضاءك إذا فهو يستحق أن تضحي وتتحملي من أجله.

  • علم
    علم
    من مجهول

    العديد من النساء المتزوجات يعانن من تدخل الحموات في حياتهن الشخصية والذي يسبب بنسبة كبيرة المشاكل الزوجية التي تنتهي برغبة ام الزوح.

  • علم
    علم
    من مجهول

    للأسف كانت حماتي نفس الشيئ وتدخل في كل صغيرة وكبيرة ولكن تهوري في حب خطيبي اعماني عن تلك الأزمات التي لم اقدر خطورتها الا بعد الزواج والأن انفصلت بعد زواج دام عام ونصف فلا تكرري مأساتي.

  • علم
    علم
    من مجهول

    يا أختي الكريمة حاولي أن تخبري زوجك بأنك طريقته في التعامل في خصوصيات التي تربط بينكم وتدخل والدته يزعجك ويوتر علاقتكما 

  • علم
    علم
    من مجهول

    من الضروري أن تفكري جيدا في مثل هذه العلاقة التي انكشفت منذ البداية حتى اتضح ان خطيبك ينصت لكل كلمة وطلب من والدته وهذا سوف يؤثر على حياتك الزوجية فيما بعد.

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟