زوجي يرفض طلاقي ويعاملني بسوء بعد أن اكتشفت الحقيقة

قضايا اسرية
animate

انا كنت مسافره بلد عربيه مع زوجي وقعدت مع خمسه عشر سنه ومعي 4 اولاد قلي انزلي كفايه عشان مصاريف الاولاد والمدارس كتير عليه وعاوز يعمل حاجه للمستقبل وعشان خاطر الاولاد نزلت عملتله عماره ووديت العيل الاكبر جامعه واثنين ثانويه عامه والاصغر في الأبتداءي ومجرد ما نزلت بعدها بسنه راح اجوز عليه واحده فليبنيه في السر وانا معرفش لمده 6 سنين وانا هنا بربي عياله وبعمله عماره ومكنش بينزل الا كل فين وفين كان ينزل اسبوع في السنه في السنتين في مره نزل بعد ثلاث سنوات وقعد برضوه اسبوع وكان متغير معايه بس انا بكل ثقه كنت واثقه فيه ومشكتش لاحظه فيه ودلوقت جبها هنا في مصر ومخلف منها بنت وجات حامل وجابت ولد فبمجرد ماعرفت قبل ما يجبها طلبت الطلاق مره واتنين والف ورافض يطلقني بس مشكلتي اني مش بشتغل وكل الي معايه ودهبي وفلوسي كلها حطيطها في العماره وبمجرد ماقولت حقي وحق عيالي راح باع العماره وانا دلوقت قاعده في شقه ايجار وقعدني دلوقت غصب عني وعايشه غصب عشان يصرف علي عياله ودلوقت انا قاعده في شقه وهي في شقه بس نفسيتي تعبانه خالص دلوني اعمل ايه مش طايقه اعيش معاه وهي ديه علي زمته دلوني انا مش بنام وحياتي مدمره بس عايشه غصب عشان اولادي لان انا مش بشتغل ومعدنديش مصدر رزق انا مضمره نفسيا ارجوا الرد ولكم جزيل الشكر

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • أخصائية علم النفس والتثقيف الصحي ميساء النحلاوي حاليا ليس لديك خيار غير ان تعيشي معه لتربي اولادك لكن ذلك لا يعني ان ترضي بهذا الحال الى الابد. ابدئي بالتخطيط للمستقبل، انت ساهمت معه ببناء العمارة مما يعني انك تتعلمين بسرعة وبامكانك ان تبدئي عملا، استشيري مدرب حياة ليساعدك على تحديد نقطة البداية، اهتمي بنفسك وبحياتك وخططي لحياتك ومستقبلك وليكن لك كيانك ومالك افضل لك في حال استمريت معه او لا.
  • صورة علم Libyan Arab
    صورة علم Libyan Arab
    من مجهول
    صدقيني الكبت والغصب حيكون مردوده سلبي علي صحتك واعصابك اذا الوضع مش عاجبك ومش قادرة تستحملي انسحبي من حياته ولكن لاتسكتي علي حقك ابدا ولا تخلي الفلبينيه تتمرغ في شقي عمرك٠
  • animate

  • صورة علم Libyan Arab
    صورة علم Libyan Arab
    من مجهول
    مافيش حاجه اسمها غصب عني روحي المحكمه وطالبي بحقك وحق اولادك
  • صورة علم Bahrain
    صورة علم Bahrain
    من مجهول
    يا أختي ليس تعبانة , إنتي زوجته من حقج يصرف عليج مثل ما يصرف عليه , غربليه طلبي طلبات وايد عشان يكره نفسه , طلبي بيزات حق العيال يحتاجون ثياب , يحتاجون قرطاسيات , إنتي وجته وتعرفينه نقاط ضعفه استغليه وخليه خاتم فصبعج , وتعدلي وتكشخي وحريه بالكشخة ولا تخلينه يجرب منج , نرفزيه يا أختي يمكن من نفسه يطلقج .
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    زوجك لم يفعل شيء حرام ولكن ان الوم زوجك الومه فقط على بيعه للعمارة لانها من تعبك ومن مالك ولماذا تصرف هكذا ، اما بخصوص الزواج فهو تزوج على سنة الله ورسوله والشرع حلل ذلك لا تزعلي ولا تدايقي انتبهي لنفسك صحتك بالدنيا .
  • صورة علم Netherlands
    صورة علم Netherlands
    من مجهول
    كان الله في عونك الغدر والخيانه شئ صعب. بس هو لم يفعل الحرام ولم يزني تزوج علي سنة الله ورسوله. لكنه ظلمك واهدر حقك واضاع سنوات عمرك وكل هذا لك عند الله وربنا هيحاسبه علي تغيبه عنك فترات طويله واضاعة حقوقك الزوجيه والشرعيه الخلاصه هو انسان ظلمك ولك الله يعوضك. المهم الان هدي نفسك واعتبريه مات وكملي تصحياتك لاجل اولادك كما تقولين في رسالتك.
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    لا تطلبي الطلاق ولا تعملي اي شي ولا تنكدي على حالك الامر تم وفي ابناء من زوجته الثانية وصعب يطلقها لهيك اهتمي في حياتك ومستقبلك وولادك فقط .
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    الحق والشرع يتزوج هو ما عمل شي خطأ يا اختي لا زنا ولا خانك هو صانك وتجوز بشرع الله ولكن اذا كانت العمارة من مالك ودهبك هادا حقك وليه يبيعها الا اذا كانت العمارة بإسمه ومفيش ورق يثبت انها الك هذا يقع عليكي الحق .
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    اختي الأمر افترض عليكي وخلص مفيش داعي انك تضغطي على نفسك اكتر من هيك صحتك في الدنيا كلها ومش هتاخدي اشي معاكي من الدنيا لهيك ارضي في الواقع والنصيب وكملي حياتك واهتمي في نفسك واولادك .
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    اذا انتي مصرة جدا عالطلاق ومش قادرة تتقبلي اي حل تاني.. الجئي للقضاء عشان تثبتي حقك. واعتقد دور اولادك اجى عشان يوقفوا معك
  • صورة علم
    صورة علم
    من مجهول
    بالعكس انا لو مكانك ببقى على ذمته وبطلع عين اهله مصاريف وطلبات، مش انتي تتغربي وتربي وهي تاخد كل حاجة عالجاهز.. الي مقدرتيش تاخديه بالشدة خديه باللين

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

صورة علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟