السؤال

قبل 9 شهر (10 اجابه)
10 اجابه

فرق المستوى عائق بيني و بين من أحب

فرق المستوى عائق بيني و بين من أحب

السلام عليكم .. استحملوني شوي.. لو طولت عليكم .انا بنت عندي 23 سنه. قعدت طول عمرى معقده من الارتباطات والخطوبه وكنت بدور على حب بجد ونويت أن مش هتجوز جواز صالونات ولازم اختار صح طول فتره الجامعه بيتقدملي ناس كتير اوى خصوصا أن الحمد لله جميله ومن عيله كويسه... وماديا كويسين اوى الحمد لله وبما أن من الأرياف.. كل هم أهلي هو أن اتجوز وبس ومش مهم بقى هتجوز مين.. أو هعيش ازاي رقم واحد عندهم أن اتجوز زي البنات وبرضو اتحديت الظروف والذن على وداني والعذاب ليل نهار بالكلام ومحاولتهم انهم يخطبوني مرتين غصب عني وانا ف الجامعه وارفض واتعذب واتبهدل واتشتم وانضرب.. وبرضو حاربت وصممت على رأيي أن مش هتخطب غير لما أحب لأن انا ال هعيش وماكنتش مصدقه ابدا ان هحب لأن قلبي كان رافض بطريقه غريبه وحاسه أن مش لاقيه الحب دا أو اني غريبه أو فيا حاجه غلط المهم خلصت جامعه والذن ذاد طبعا . وبرضو رافضه المهم قابلت الإنسان ال اتمنيته.. والصفات ال رسمتها بالظبط وبما أن كنت مكبوته طول عمرى اندفعت مشاعري بطريقه غبيه وحبيته حب فوق الجنون بمراحل وهو كمان حبني بجد.. وكل يوم يوعدني انه هيتقدملي وفعلاً جه واتقدم وقولت خلاص هرتاح بقى وهرتبط بالإنسان ال اختارته وحبيته والفرحة كانت مش سيعاني وبقيت زي المجنونه من الفرحه وبعد ما روح كلمني وهو منهار وبيقولي أن باباه مش موافق لأنهم عايشين في مستوى اجتماعي احسن شوي وانا والدي ووالدتي ناس بسيطه ومش متعلمين بس دا مش عيب علموني انا واخواتي احسن تعليم وربونا احسن تربيه ولو عيب مش هيعيبني المهم هاجمته وقاطعته وقولتله مكلمنيش وابعد عني قعد يعيط ويقولي انا ذامبي اي متبعديش عني والهي لاتجوزك مهما حصل بس ادينى فرصه أحاول تاني مع أهلي مهما كان أهلي مينفعش ابيعهم ونفس الوقت مقدرش أعيش من غيرك لحظه واحده لأن مستحيل اعوضك رغم أن اتبهدلت من أهلي. وكلام تعذيب وأهله بعتولي رسايل يطلبو مني أبعد عنه والموضوع فات عليه مده ومفيش جديد بس كلامه أن في خير قريب مش عارفه اعمل اي أكمل في طريق معرفش نهايته أي وأهلي والذن عليا ونفس الوقت انا مستحيل أحب غيره لأن محبتش بسهوله قولولي حل بالله عليكم بس بلاش اسيبه لأن هو القلب ال بيدق جوايا

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

لقد اخطأ أهله بحرمانكما من بعض لهذا السبب غير المقبول ، لم يعد هناك الان طبقات مثل ايام زمان والفتاه المتعلمة تستطيع ان تلتحق باي مستوى بكل سهوله . اصبري على أهله قليلا فهم عندما يجدونه مصرا فعلا ولم يتأثر بمرور الوقت ومهما فعلوا معه سيتنازلوا عن إصرارهم ويباركوا لكم الزواج . المطلوب ان تصمدوا الان وان يجد طريقه يقنع بها أهله كأن يستعين بشخص لرأيه قيمه عندهم فيساعده ويتكلم معهم . حافظي على ثقتك بنفسك ولا تشعري بالنقص ابدا فلا شيء يعيبك او يغير قناعتك الداخلية . اذا كان يحبك باخلاص سينجح في الزواج منك ولو طال الوقت ، اصبري وكوني ايجابيه ومن الان حتى يتم النصيب تابعي تعليمك وحياتك فلا احد يعلم ما يخبئ لنا الغد .

قبل 4 شهر

ردي عليكي سيختلف عن جميع الردود الأخرى، سأجيبك من خلال وجهة نظر علم الطاقة، فرحتك الشديدة إلى حد الجنون هي التي جعلت أهله يرفضونك وينفرون منو منك، لأن الفرح الشديد يحدث خللا في ذبذباتك ويحيلها إلى ذبذبات سلبية تجعل الطرف الآخر يتراجع أو ينفر منك هو أو أهله، عليكي أولا أن تثقي بنفسك وتعرفي إنك ندا له ولست أقل منه في شيء وأنه هو من سيكون محظوظ إذا ارتبط بك، اجعلي فرحتك بحبه فرحة متزنة معتدلة وليس فرحا جنونيا، ولا تنسي قول الله تعالي (لا تفرح إن الله لا يحب الفرحين) وأخيرا أكثري من الدعاء والاستغفار واطلبي من الله أن يقرب لك الخير ويبعد عنك الشر. فلا أحد يعلم النصيب أين إلا الله. ربما يكون نصيبك معه رغم كل العقبات وربما يكون نصيبك مع غيره لأن الله اختار لك غيره، لحكمه يعلمه وحده سبحانه، أتمنى أن تأخذي كلامي على محمل الجد وستأتي النتيجة بالخير تدريجيا إن شاء الله.

قبل 4 شهر

عزيزتي انا جامعية وحائزة على شهادة عالية وكنت اتمتع بشيء من الحرية في منزل والدي .. تزوجت زواج صالونات بامتياز لم احبه بتاتا ولكنه على رأي والدي كان يملك مقومات الزوج الجيد متدين متعلم يعمل في الخارج ومن عائلة معروفة تزوجت وعشت معه حياة سعيدة جدا احببته بشدة بعد الزواج لطيبته واخلاقه النبيلة .. انجبنا طفلين ومررنا بظروف صعبة استطعنا تجاوزها معا بحب ووفاء .. عزيزتي الحب قبل الزواج قد يعميكي عن رؤية سلبيات الطرف الاخر .. ليس كل زواج صالونلت فاشل بل بالعكس انا من مؤيديه لانو يدخل فيه وجهة نظر عقلاء لهم خبرة في الحياة ممكن تستفيدي منها ..

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.