السؤال

قبل 4 شهر (9 اجابه)
9 اجابه

لا اريد ان اخرب بيت زوجته لأتزوج

انا عندى 35 سنه مقبوله الشكل وموظفه يعنى مستورة الحال كل ما يجينا خطاب ابى يرفض وعنده اسبابه اللى انا بقتنع بيها لكن الموضوع طول كتير كمان اخواتى الاكبر والاصغر اتجوزو كلهم الا انا ومش زعلانه والموضوع عندى عادى واقول نصيب لكن فى الفترة الاخيرة اتقدملى واحد جارنا هو متجوز بنت خالتو وفى نفس الوقت بنت عمو ومعها منه بنتين ومنفصلين عن بعض بقالهم خمس سنين وهى كاره له من بدايه الزواج والجميع يعلم ذلك وكل مرة تغضب فيها عند بيت اهلها بالخمس سنين وما تريد ترجعله هو فاتحنى فى موضوع جوازه منى وكلمت امى واخواتى فى الموضوع وامه كمان مرحبه جداا جداااا لدرجه انها قالت يا ريت انا لاقيه نفسي مضطرة اوافق لانى بدى اتجوز واست حالى خصوصا انه الرجال بالشغل كلهم معجبين فينى ويجيوا يخطبون وابى ما يوافق لانهم مش من عشيرتنا وكمان ان جوز اختى يقول لى انه بدى يطلق اختى ويتزوجنى هو عامل نفسه بيضحك لكن انا فاهمه انه من جد علشان هو بيرفض ليا كذا عريس من ناحيته المشكله انى ما بدى اخرب بيت زوجه هذا اللى متقدملى المشكله التانيه بدى اتجوز لالحق انجب اطفال والمشكله التالته ما بعرف كيف اقول لابى انى ابى اتجوز وهو كتير ما متفاهم ارجوكم ساعدونى لانى تعبت نفسيا وشكرا ليكم

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

يا سيدتي انت ناضجة بما فيه الكفاية ومستقلة بحياتك وتتحملين مسؤولية نفسك ماديا. لذا عليك التفكير بشكل جيد في الخطوة القادمة.. مشاكل الرجل مع زوجته ستصبح مشاكلك. وزوجته عندما تعلم انه يريد الزواج ستعود لتنكد عليه عيشته. لذا اقترح ان تقولي له بان يحل مشاكله مع زوجته التولى ويصل الى حل وخاصة انها عند اهلها ولا تعيش معه. لانك الان حرة نفسك ولمن فيما بعد ستكونين ضرة لامرأة عنده منها اولاد ومسؤولياتهم كبيرة. ولنفترض انها رمت الاولاد لابيهم هل انت مستعدة لتربيتهم؟؟ هناك الكثير من الامور التي يجب الانتباه لها وليس مجرد زواج وخلاص.. وكما يقول المثل العزوبية ولا الجيزة الردية.. ادرسب الموقف وانا لا اشجعك كثيرا عليه الا ان انهى مشكلته مع زوجته الاولى. ويجب ان تجلسي مع ابيك وتعلمي منه سبب رفض العرسان وموافقته على هذا الرجل المتزوج. يجب ان تحنني قلب ابوك عليك ليتفهم حاجتك لزواج ناجح.. وليس مجرد زواج. وفقك الله

قبل 4 شهر

فرضنا اتجوزتى وجبتى اطفال ها وبعدين هيحموكى من الى جاى يوم ما الغيره تاكل قلب مراته وكيد انسا يشتغل بتشجيع ودعم من اهله كلهم لانها من اهله وتلبس وتتمايص وبعدين وقتها هتعملى ايه اواحده بتكون زعلانه من جوزها بس اول متحس انه هيروح منها هتعمل قرد عشان ترجعه لحضنها صدقينى انا اتقدملى اتنين مطلقين بينهم وبين طيقاتهم مصانع الحداد وقواضى وحضانه اقسم بالله اول ما اتعرف انه هيخطب رجعت تعمل كل الحيل علشان ترجعه ليها لدرجه حرق شقته مطلقيييين مش متجوزين يعنى بسهوله وفالحلال هتبس وتدلع انتى بتخربى حياتك مش حل ابدا انتى تقدرى تدورى ع النت مواقع الزواج المحترمه شباب او مطلقين او ارامل والفرص كتير انما بدل ما انتى حياتك كويسه وسهله تخشى فصراعات وغيره ومشاكل ليه وعلفكره انا اتجوزت وفسنك ولسه مخلفتش تضمنى منين تتجوزى فتخلفى متتحججيش انتى هتخربى حياتك اه نصيحه الراجله بتتجوز دلوقتى اى واحده تقول انا موظفه ومستوره وبعد الجواز مش هتشوفى مرتبك تانى متقوليش كده نهائى لحد

قبل 4 شهر

ان تكوني الزوجة الثانية فهذا ليس شيء سهل و خاصة انه عنده اولاد لذلك ادرسي الموضوع جيدا قبل اتخاذ اي قرار ممكن انك تندمي عليه لا سمح الله و استخيري رب العالمين و خذي بنصيحة اهلك

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه