السؤال

قبل 4 شهر (27 اجابه)
27 اجابه

اختي اتهمتني بالجشع و الطمع !

اختي اتهمتني بالجشع و الطمع !

أنا سيدة في نهاية الاربعينات ، اعمل حاليا بوظيفة راتبها متوسط لم يرزقني الله بالذرية فلوس الراتب جمعته وجبت بيه شقة صغيرة وبعد ما خلصت اقساطها فرشتها . وفضلت مقفولة اختي قالتلي انها محتاجة للشقة لأن موقعها قريب من شغلها ومدارس ولادها وشغل جوزها وانها اولى من الغريب وفهمتني انها حتدفعلي ايجار حسب قدرتها وانا وافقت بعدها جم مستأجرين للشقة وعرضوا ايجار كويس جدا وانا أجرت لهم الشقة واعتذرت لأختي وقلتلها اني محتاجة الايجار وانها بالنسبة لي هتغنيني عن الحاجة للوظيفة . دلوقتي اختي لما عرفت زعلت جدا واتهمتني بالطمع والجشع وقالتلي انتي محتاجة الفلوس دي ليه انتي ما عندك اولاد ومصاريفك قليلة . انا الايجار اللي بخده بقيت ادفعه في اقساط شقة جديدة اشتريتها في مدينة تانية لكن هي بتقول مش هتتهني بالايجار وهتندمي اشد الندم لأنك ظلمتيني وفكرتي في نفسك ومصلحتك .. والحقيقة بعد فترة المؤجرين قالوا انهم مش عاوزين يجددوا العقد وانهم بيدوروا على شقة أكبر والشقة اللي اشتريتها بالأقساط ودفعت لها مقدم تعاقد مبلغ كبير الشغل في المشروع اتوقف فجأة لخلاف بين الشركاء وانسحاب احد الشركاء على وعد انهم يستأنفوا العمل بالمشروع بعد عيد الاضحى !!! وهي بتقول دايما انا اللي يجي عليا ما يكسب وتجيله مصايب وده خوفني بزيادة وخصوصا وانا شايفة ده ومجرباه معاها ان اي حد يزعلها او ما ينفذ رغبتها بتحصل له مصايب كبيرة .. مش عارفة اتصرف معاها ازاي وايه الحل المناسب اللي ممكن اعمله عشان اطلع من المشكلة دي واخلص من تأثيرها السيء لأني حاليا متأثرة جدا وقاطعتها كليا لأن كلامها ضايقني وحسسني انها بتهددني يا اديها الشقة يا اموري كلها تتلخبط بسبب اني ظلمتها ؟؟؟!!!

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

النصيحة الاسلم سيدتي...لا تدخلي مع اختك بعلاقات آجار واستئجار ومال. مهما يحصل الآن سوف يصلح بينكما مستقبلا، لكن ان تم خلاف على الايجار وعلى المال فستخسرون بعض الى الابد..نعم الى الابد. فأنت حرة بمالك ولا تستطيع أن تفرض عليك شيء. ولا تسمعي لترهات الخوف والضرر منها، وهل اصطفيت هي دون البشر والله لمعاقبة الناس. ما هذه الخرافات. كوني مستقلة، وأديري أموالك، فهذا رزقك من رب العالمين، ولم تقومي لا سمح الله بسرقته من أحد. أتمنى لك السكينة والاستقرار والامان لما هو مقسوم لك. بالتوفيق

يا سيدتي انت من حيث الأصل لم تخطأي ، هو مالك وانت حرة بالتصرف به. ولكن من باب صلة الرحم- وليس خوفًا من اختك- لأن لارزق والتوفيق من عند الله، وهي لا تملك القدر بيدها لتخرب بيتك، هذه امور يصدقها العقل ويبدأ يوسوس بها من كثر التفكير بها. لذا توكلي على الله في هذه المور ولا توسوسي بها. نصيحتي لك ان لا تقطعي علاقتك باختك، فهي اختك اولا واخيرا. حاولي ان تتواصلي معها وتوضحي لها موقفك، وانك فكرت بمصلحتك وهذا ليس عيب ولا خطأ، واخبريها ان الشقة قد فرغت الان، وان احبت استئجارها فلا باس، ولتدفع لك مقدما ان كنت محتاجة للمال. يا سيدتي هي اختك والدم ما بيصير مي، على راي المثل. وخاصة انك وبأمر الله لا اولاد عندك فانتما سند لبعضكما البعض لا تدعي المال يكون اغلى من علاقتك بها، وحتى لو كانت قوية، وتريد ان تسيطر، حاولي ان تجدي طريقة للتعامل معها وحتى لو ما قلت لها أن لاشقة فارغة، عليك بتطيب خاطرها ليس خوفًا ولكن صلة للرحم. وانت فكري في عقلك ووازني هل مبلغ زيادة من المال يستحق خسارة اخت؟؟ اعتقد انه لا ياما مرات ابلع ولو ازعجني شيء لاحافظ على علاقتي بكل افراد عائلتي وبرأيي ليس عيبا حفاظ الود بين الاقارب والتراحم. وفقك الله

قبل 4 شهر

يا سيدتي اختيك دي ظالمة وطماعة وبعدين من حكم في ماله ما ظلم والله اناراي انك تكتبي الشقة دي لحد غلبان كالصدقة ليكي بعد عمر طويل لكن انك تخافي منها ليه وعلشان ايه هى لا تملك لكي نفع ولا ضرر

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.
مواضيع ذات علاقه