تحملت الكثير على أمل أن يتغير لكنه يزيد في ظلمه وجبروته

قضايا اسرية
animate

انا جوزي اتقدملي من سنتين ونص واتخطبنا وكتبنا الكتاب وقبل كتب الكتاب بيوم صارحني أنه عمل محرمات كتير قبل مايعرفني طلبت منه لو عايزني اكمل معاه يوعدني أنه يبعد عن أي حاجه حرام ووعدني وبعد كده اكتشفت أنه خان الوعد ده كلمته ووعدني تاني وبعد كده سافر عشان شغله وبعدين تتجوز في فتره سفره كل يوم يتخانق معايا عشان يزهقني وابعد عنه عشان حاسس أنه ماديا مش هايقدر يسعدني واستحملت وكملت وصلني لمرحله إن كنت بتمنى الموت ودوست ع نفسي وكملت واتجوزنا بعد كده بدأ يبذل كل جهده عشان يكرهني في اهلي ويفرض اهلي بكل مساؤهم عليا وكل والتاني مشكله جديده وع أتفه الأسباب مجرد اني ابدي رأي مختلف يتخانق معايا ويتكلم ع الإنفصال حملت وربنا رزقني ببنت ومكمله بدأ أهله يتدخلو في حياته اكتر استحملت ومافيش فايده بدأ يقارني بكل اللي حواليا ومحسسني اني ولاحاجه مع العلم ان ماديا صفر وحتى ماجبليش عفش ولااي حاجه ورضيت ومافيش فايده حاليا طردني من البيت وحلف عليا بالطلاق لاني من وجهة نظره مش متربيه عشان برد عليه واحنا بنتخانق وده لاني تعبت جدا ومافيش طاقه اسمع واسكت زي الاول طبعا هو سابني اسبوعين عند اهلي من غير مايعبرني وده خلال العيد وبعد كده كلمني وطلب اروح عند المؤذن عشان يطلقني ولما تجاهلته جالي البيت طلب يشوفني من ع الباب انا وبنتي وماطلعتش لاني خوفت يطلقني لاني متهور حاليا انا مش عارفه اعمل ايه وخصوصا أن أهله مش في دماغهم ولابيته يفرق معاهم ولا عنده ينصحه ساعدوني

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • أخصائية علم النفس والتثقيف الصحي ميساء النحلاوي لقد تنازلت كثيرا من أجله وهو منذ بادئ الأمر وحتى قبل الزواج لم يظهر حسن نيه تجاهك ولا محبه . يبدو أنه مصر على الطلاق مهما فعلت ، الأفضل لك أن تنهي هذا الزواج بعد أن فقدتما الموده والمحبه بينكما . متى ضاع الإحترام ، ضاع الأمل في نجاح الزواج . ريما تطاولت عليه في الكلام فلم يحتمل ، الحق لا يؤخذ بالكلام القاسي. إذا كنت لا تريدين الطلاق ، وسطي شخصا من عائلتك كوالدك مثلا ليحاول لم الشمل مع وعده بأنك ستتغيرين إذا أحسن معاملتك . لا تكلميه عن أهله فلا احدا يحتمل أي كلام عن علاقته بأهله ، بل بالعكس مفتاح قلبه هو علاقه مميزه معهم . حاولي مره أخيره لعلك تنجحين في إنقاذ زواجك.
  • علم Egypt
    علم Egypt
    من مجهول
    متمسكه لاني في مجتمع شرقي بينظر للطلاق ع انه جريمه واخاف ياخد بنتي
  • animate

  • علم
    علم
    من مجهول
    اطلقي منه وانتظري وبإذن الله ربنا هيعوضك برجل اخر يقدرك ويحترم مشاعرك ويحبك
  • علم
    علم
    من مجهول
    زوجك لا يريدك ولا يحبك ولا يريد ان تكونين زوجته ولماذا انتي متمسكة فيه اشتري نفسك وكرامتك .
  • علم
    علم
    من مجهول
    الطلاق وارفعي عليه قضية نفقة وبصرف على بنته هذا افضل حل غير هيك مفيش حل لانه زوجك لا يحبك ولا يقدرك ولا يحترمك وهو لا يريدك .
  • علم
    علم
    من مجهول
    اشتري كرامتك وحافظي على نفسك الزواج مش بالغصب لهيك الطلاق افضل شيئ منه
  • علم
    علم
    من مجهول
    هو لا يريدك ولا يحبك لماذا متمسكة فيه

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟