الرئيسية / قضايا اجتماعية / ضميرى و عقلي طول الوقت بفكروا !

السؤال

صورة علم Egypt
مجهول
قبل 1 سنة (5 اجابه)
5 اجابه

ضميرى و عقلي طول الوقت بفكروا !

انا عندى مشكلة ومحتاجة رايكوا ... انا مرتبطة بواحد والحمدلله مراعيين ربنا فى بعض ... المشكلة انى من زمان عرفت اكتر من حد قبله بس مكنش ارتباط حب بمعنى الكلمة كانت علاقات امل فى الاستقرار مش اكتر بس محصلش نصيب عشان تكمل ... دلوقتى انا ضميرى و عقلي طول الوقت بفكروا وببقى عايزة احكيله وخصوصا كل ما نقرب لخطوة الخطوبة .. المواضيع دى عدى عليها 4 سنين تقريبا وكنت صغيرة ... بس انا مش مرتاحة وحاسة دايما انى شايلة هم على قلبى ... المشكلة التانية انى سالت من الناحية الدينية وكذا شيخ نصح بانى مينفعش اصلا اقوله وحرام شرعا ... بس انا مش هادية وطول الوقت بفكر ... انا مش عايزة يبقى فى حاجة هو مش عارفها عنى ولا سامحة انى أصغره قدام اى حد لاتفه الاسباب ... وفى نفس الوقت مش عايزة اهول الموضوع وبردو خايفة من الراى الدينى فى حاجة زى كدة ... ممكن حد يفيدنى

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.

الحلول

صورة علم Jordan
خبيرة تطوير الذات د. سناء عبده
قبل 1 سنة

يا ابنتي الامر ماضي لانه مضى وانتهى، ولم تكن لك اي علاقة جسدية مع احد هي مجرد محاولات ارتباط ولم تنجح، ومعظم البنات تمر بجهالة في مثل هذه الفترات من العمر، وسواء قلت عنها ام لو تقلي لن تؤثر على وضعك الحالي، لانك الان ناضجة وواعية وستخطبين وتبداين في تكوين عائلة.لذا اطوي صفحة الماضي بما فيها، وانظري للمستقبل وركزي طاقتك على خطيبك وبيتك ومشتقبلك.ومهما كان في الماضي ان تجاوزناه باستغفار وتوبة وعدم عودة له فإن الله هو الغفور الرحيم

صورة علم Egypt
مجهول
قبل 1 سنة

من شيخ الحبيبة هذا الذى افتاكى يا غالية-- هل اية علاقة بين رجل وامراة خارج اطار الزواج شرعية اصلا لكى تستفتى من يزين لكى ذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ام ان الدين اصبح على هوانا ومزاجنا نصرفه كيف نشاء؟

صورة علم Saudi Arabia
مجهول
قبل 1 سنة

الاسلام امر بالستر امر مطلق ع اي شخص مهما كان وطالما ربنا سترك متفضحيش نفسك عشان كده ممكن يعيش ف شك طول عمره

المزيد

قدم إجابتك

أو
تسجيل الدخول في موقع حلوها سيمكنك من متابعة تحديثات القائمة التي تختارها من الأسئلة و الأقسام بالإضافة إلى أسئلتك و أجوبتك.